کد خبر : 226957 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶

بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست

بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست. دلی بزرگ می‌خواهد و روحی وسیع تا چشم بر بدی‌های کسی بست و او را بخشید اما خود این بخشش به حدی برای صاحبش ارزشمند و پر از فایده بوده گویی قرار است کسی که می‌بخشد بیشتر سود …

بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست

بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست

بخشیدن آدم ها کاری کوچک نیست. دلی بزرگ می‌خواهد و روحی وسیع تا چشم بر بدی‌های کسی بست و او را بخشید اما خود این بخشش به حدی برای صاحبش ارزشمند و پر از فایده بوده گویی قرار است کسی که می‌بخشد بیشتر سود کند.

بخشش باعث می‌شود درون فرد از استرس و کینه تهی شود، سلامت جسمی‌اش افزایش یافته و در کل آرامش بیشتری را در زندگی تجربه شود. اما همین امر برای هر فردی به یک شکل است. ممکن است کسی برای یک اشتباه کوچک دوست یا خواهرش سالها او را نبخشد و با قهر و قطع رابطه ناراحتی خود را نشان دهد و کسی دیگر با وجود خطای بزرگی که در حقش کرده‌اند به راحتی آن فرد را ببخشد.

در حقیقت این موضوع به ظرفیت و طرز فکر افراد بستگی دارد که ما در اینجا قصد پراختن به آن را نداریم بلکه می‌خواهیم در این مجال به این موضوع بپردازیم اصلا مراتب بخشش چیست و چه مراحلی دارد. آشنایی با مراحل بخشش و انواع آن ممکن است تا حدی ما را در این مسیر کمک نماید.

انواع بخشیدن

شاید شنیده باشید که کسی می‌گوید: “فلانی رو می‌بخشم اما فراموش نمی‌کنم”. این نوع بخشش فقط در کلام است یعنی همچنان در وجود شخص حس ناراحتی، دلخوری و در مراحل بالاتر کینه وجود دارد اما او به دلیل عذاب وجدان یا بازی کردن نقش یک آدم خوب می‌گوید: “می‌بخشم” اما فراموش نکردن او باعث می‌شود یک جای کار بلنگد.

نوع دیگر بخشش به حذف فرد از ذهن و خاطره خود است. شاید این افراد را دیده باشید. وقتی از او می‌پرسید: “فلانی رو ببخش” در پاسخ می‌گوید: “بخشیدمش. من اصلا این آدم رو از ذهنم پاک کردم”. شاید در وهله اول ما این جمله را به پای بزرگی و بخشش او بگذاریم اما خوب که فکر کنیم خواهیم دید او مانند گزینه نخست همچنان از خشم و ناراحتی غوطه‌ور است اما برای اینکه خودش را آرام کند یا به موضوع فکر نکند کلا فرد مورد نظر را از زندگیش حذف کرده است. در حقیقت در اینجا هم خبری از بخشش واقعی نیست.

اما بخشش واقعی زمانی حاصل می‌شود که دیگر تنفر، کینه و حس ناراحتی در وجود شما نباشد. نه تنها شما عاری از این احساسات باشید بلکه نظری محبت‌آمیز به طرف خود پیدا کرده که باعث آرامش شما گردد. این بخشش است که باعث می‌شود علاوه بر آرامش درونی که یافته‌اید سلامتروان شما هم از روند فزاینده‌ای برخوردار شود. فرایند مغزیتان بهتر عمل کرده و در کل حرص و جوش کمتری بخورید. این شعار نیست بلکه حقیقت است؛ کسی که می‌بخشد در زندگی خود شادی و سلامتی بیشتری دارد البته به شرط آنکه بخشش واقعی باشد.

اما مراحل بخشش چیست؟

بپذیرید از کسی رنجیده اید

گاهی بعضی از افراد سعی می‌کنند ادای آدم‌های خوب را در بیاورند و نشان دهند هرگز از کسی ناراحت نشده و قلب بزرگی دارند اما این اتفاق بیش از آنکه حقیقی باشد ادا و نمایش بازی کردن حتی برای خود فرد است؛ یعنی او خودش هم نمی‌داند در حال فیلم بازی کردن است. البته آدم‌های بی‌تفاوتی هم هستند که کلا از هیچ چیزی ناراحت نمی‌شوند اما کسی که قصد دارد دیگری را ببخشد باید ابتدا بپذیرید او کاری کرده و این فرد ناراحت شده است.

این مرحله با خودش ناراحتی، غصه، اندوه و گاهی هم خشم و عصبانیت به همراه دارد که البته بسته به نوع افراد از مقدار و اندازه متفاوتی برخوردار است.

ارزش های خود را باز‌نگری کنید

وقتی دلتان از ناراحتی پر می‌شود اما قصد بخشش دارید باید وارد مرحله بعدی بشوید. اینجا اعتقادات، ارزش‌ها و باورهای شما به کمکتان آمده و کنترل شما، افکار و رفتارتان را به دست می‌گیرند. اگر ارزش‌های شما متعالی باشد به طور قطع به خود اجازه نمی‌دهید مسئله‌ای از بیرون مانند رفتار غلط کسی نسبت به شما مایه رنجشتان شود و در همان نقطه شما را نگه داشته و متوقفتان کند. در نتیجه سریع به فکر جایگزین کردن احساسی درست و مناسب خواهید افتاد.

خود را جای طرف مقابلتان بگذارید

یکی از آن ارزش‌ها و باورها که در بالا بدان اشاره شد درک دیگران و شرایطی است که ممکن است داشته باشند. کسی که اهل بخشش است اگر در موقعیت دلخوری و ناراحتی از دیگران قرار بگیرد خودش را جای او می‌گذارد و با قضاوتی مثبت سعی می‌کند رفتار او را توجبه نماید. به طور مثال وقتی با دوستش به اختلاف می‌افتد و سپس ناراحت می‌شود پس از دقایقی سعی می‌کند با این توجیه که حتما او خسته بوده یا از سر استرس رفتاری غلط داشته در نتیجه با وی احساس همدردی کرده و او را می‌بخشد.

اصولا کسانی که اهل ارتباطات مذهبی و اهل معنویات و دعا و نیایش هستند به دلیل اتصالی که با عالم معنا دارند در این مواقع سعی می‌کنند برای حفظ آرامش از چنین مناسباتی کمک بگیرند.

در آخر به این گزینه موردی دیگر را اضافه می‌کنیم. تا جایی که می‌توانید حساس نبوده و زندگی و روابطش را سخت نگیرید. از طرفی مبادا تصور کنید حالا که بخشیده‌اید یعنی حقتان ضایع شده یا شما آدم بی‌عرضه‌ای هستید. سلامتی جسم و روان خود را با بخشیدن بالا ببرید و آرامش درونتان را با وسعت دادن به قلبتان همراه سازید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، زندگی بهتر ، سبک زندگی بازدید 976 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php