کد خبر : 269719 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی

مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی تعجب آور نیست که بدانید جوجه‌های شترمرغ بزرگ ترین جوجه‌ها هستند، قد آنها حدود 25 سانتی متر و وزن آنها حدود 1 تا 1.2 کیلوگرم است. این باعث می‌شود جوجه شترمرغ کم و بیش به اندازه یک جوجه کوچک و بزرگتر از بسیاری …

مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی

تعجب آور نیست که بدانید جوجه‌های شترمرغ بزرگ ترین جوجه‌ها هستند، قد آنها حدود 25 سانتی متر و وزن آنها حدود 1 تا 1.2 کیلوگرم است. این باعث می‌شود جوجه شترمرغ کم و بیش به اندازه یک جوجه کوچک و بزرگتر از بسیاری از پرندگان رشد یافته، باشند! هنگامی‌که جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند، حدود یک روز یا بیشتر در خواب هستند، اما می‌توانند پس از 2 یا 3 روز راه بروند، در این مرحله آنها شروع به دویدن به دنبال هم یا والدین خود می‌کنند.

 مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی

پرورش جوجه شتر مرغ

فروش جوجه شترمرغ از تخم بیرون آمده و یک روزه است. این احتمال وجود دارد که جوجه سعی کند بایستد، تکان بخورد، چند قدمی راه برود و سپس بنشیند و در این حالت بماند. مراحل بعدی همه به آب و هوای شما بستگی دارد. در پرورش جوجه شتر مرغ گرما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید جوجه را مستقیماً در فضای باز و زیر سایه درختان بیرون بیاورید و شب‌ها به داخل خانه ببرید. اما اگر گرم نیست، جوجه باید در داخل فضای گرم نگهداری شده تا زمانی که به اندازه کافی قوی شود.

خرید و فروش جوجه شتر مرغ

هدف شما در خرید و فروش جوجه شتر مرغ تاثیر به سزایی دارد. قبل از این که اقدام به خرید جوجه شتر مرغ نمایید، حتماً به خوبی تحقیق کرده و اگر در ابتدای راه هستید، حتماً جوجه شتر مرغ را از سنین یک ماهگی به بعد که دوره ضعف خود را به پایان رسانده‌اند تهیه نمایید.

انواع جوجه شتر مرغ موجود در بازار

برخی از انواع جوجه شتر مرغ‌های موجود در بازار که شما می‌توانید از طریق گروه نغمه تورنگ طلایی سفارش دهید شامل موارد زیر است:

جوجه شتر مرغ یک روزه (هچری)

جوجه شتر مرغ یک روزه هچری اصالتاً به کشور آفریقا تعلق دارد. البته این نوع جوجه در کشورهای دیگر نیز یافت می‌شود. این جوجه‌ها به عنوان مولد و پراوری پرورش داده می‌شوند.

دوره پرورش و نگهداری جوجه شتر مرغ یک روزه بسیار حساس بوده و در صورت عدم مدیریت صحیح ممکن است دچار مرگ و میر شوند. محل پرورش جوجه شتر مرغ یک روزه باید تمیز و کاملاً بهداشتی باشد، آب و هوای آن دارای تهویه مناسب و محل رشد آن‌ها فاقد هرگونه شی، سنگ و سنگلاخ باشد. شما می‌توانید با اطمینان جوجه شتر مرغ یک روزه را از نغمه تورنگ طلایی سفارش دهید.

جوجه شتر مرغ 20 روزه

در حال حاضر پرورش جوجه شتر مرغ 20 روزه در سراسر جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. اگر تمایل دارید این جوجه را سفارش و پرورش دهید، رژیم غذایی آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. جوجه شتر مرغ 20 روزه به رژیم غذایی حاوی پروتیئن نیاز دارد. اگر هدف شما پرورش جوجه شترمرغ تخمگذار است، میزان پروتیئن مصرفی آن‌ها باید 22 تا 23 درصد درنظر گرفته شود که با افزایش سن این میزان نیز تغییر می‌کند. در محل پرورش جوجه شتر مرغ 20 روزه هرگز از یونجه و خاک اره در کف قفس استفاده نکنید، زیرا احتمال خوردن و افزایش مرگ و میر در آن‌ها زیاد است. حتماً جوجه شترمرغ‌ها را با پدهایی که قابل خوردن نسیتند، تمیز کنید.

جوجه شتر مرغ یک ماهه

جوجه شتر مرغ یک ماهه بهترین نوع برای خرید و شروع پرورش شتر مرغ است. در این زمان جوجه‌ها به اندازه کافی رشد کرده و از زمان مرگ و میر آن‌ها گذشته است. پس اگر مبتدی هستید، یک ماهگی بهترین زمان خرید جوجه شتر مرغ برای شماست. جوجه شتر مرغ یک ماهه دارای وزنی حدود 4 کیلوگرم است. اولین دوز واکس جوجه شترمرغ پس از 15 ماهگی تزریق شده و دو هفته بعد از آن تکرار می‌شود. البته توجه داشته باشید که لازم است جوجه شتر مرغ یک ماهه را از یک منبع معتبر خرید نمایید.

برای پرورش مرغ تخم گذار از کجا شروع کنم؟

برای ایجاد هر کسب و کار در ابتدا نیازمند جایگاه مناسب و ادوات و تجهیزات مناسب می باشیم. اصولا پرورش مرغ تخمگذار همانند پرورش سایر طیور نیازمند جایگاه مناسبی می باشد که این جایگاه می بایست محیطی 4 دیواری و مسقف همانند یک سوله یا سالن یا اتاقی باشد که به ازای هر متر مربع 10 قطعه مرغ تخمگذار قابلیت پرورش است.

پرورش مرغ تخمگذار به دو صورت انجام می پذیرد:

  1. 1) پرورش مرغ تخمگذار کف بستر

  2. 2) پرورش مرغ تخمگذار داخل قفس

هر دو روش پرورش بالا روش های مناسبی به جهت پرورش مرغ تخمگذار می باشد که البته می توان گفت که پرورش مرغ تخمگذار داخل قفس ایده آل تر می باشد چرا که در این روش رسیدگی به مرغ ها ساده تر و در عین حال تخم مرغ ها سالم تر و تمیزتر و بیماری و عارضه در مرغ ها کمتر خواهد بود .

مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی

انواع مرغ تخمگذار

  •  مرغ تخمگذار صنعتی

  •  مرغ تخمگذار محلی و بومی

فروش مرغ بومی همانطور که در بالا ذکر شد دو نوع مرغ تخمگذار به جهت پرورش و تولید وجود دارد که عبارت است از مرغ تخمگذار بومی یا محلی و مرغ تخمگذار صنعتی که هریک از انواع این مرغ ها خود دارای انواع متفاومت می باشد.

تفاوت عمده بین مرغ تخم گذار محلی و مرغ تخمگذار صنعتی در نوع تخم مرغ و میزان و راندمان تولید و همچنین تعداد و نوع دان مصرفی و حتی قیمت تخم مرغ های آن می باشد.

انواع مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی

مرغ بومی که به آن مرغ خانگی، مرغ محلی و مرغ روستایی نیز گفته می‌شود، بیشتر در روستاها و دهات نگهداری شده و با استفاده از گوشت، تخم و پر آنها بخشی از نیازهای خانواده‌های روستایی و عشایری برطرف می گردد. از انواع مرغ تخمگذار محلی گلپایگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ البته توجه داشته باشید که هر یک از انواع به راحتی از طریق نغمه تورنگ طلایی قابل سفارش و خریداری هستند:

  • جوجه یک ماهه محلی گلپایگانی

  • نیمچه مرغ گلپایگانی دو ماهه

  • نیمچه مرغ سه ماهه محلی بومی گلپایگانی

  • نیمچه مرغ گلپایگانی اصلاح شده چهار ماهه

  • مرغ بومی 5 ماهه گلپایگانی اصلاح شده

  • مرغ تخمگذار بومی اصلاح شده گلپایگانی

  • مرغ بومی تخمگذار اصلاح شده

  • جوجه مرغ بومی 40 روزه

  • مرغ بومی 50 روزه

 مشخصات کلی جوجه شتر مرغ تورنگ طلایی

نکاتی برای اینکه مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی شما بیشتر تخم بگذارد!

اگر جوجه‌های شما به اندازه‌ای که باید تخم‌گذاری نمی‌کنند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. آن‌ها ممکن است به دلایل زیر با تولید کمتر تخم مرغ روبرو شوند:

  • سن آن‌ها (تولید تخم مرغ بهینه بین 6 ماهگی تا 2 سالگی است.)

  • کاهش نور در روز

  • آن‌ها پوست اندازی می‌کنند (پرهای قدیمی‌ را از دست می‌دهند و پرهای جدید رشد می‌کنند).

  • مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی یا نیمچه مرغ گلپایگانی شما مشکل سلامتی یا تغذیه ناکافی دارند.

در حالی که برخی از این دلایل به طور طبیعی رخ می‌دهند و نمی‌توان آنها را برطرف کرد، کارهای زیادی می‌توانید برای افزایش بهره وری تخم مرغ انجام دهید:

  1. مقدار زیادی غذای با کیفیت به مرغ خود بدهید.

مطمئن شوید که بهترین غذای با کیفیت را برای جوجه‌های خود می‌خرید. خوراک مرغ ارزان‌تر ممکن است بهترین فواید تغذیه‌ای برای تخم‌گذاری بهینه نداشته باشد. علاوه بر غذای خوب مرغ، باید به مرغ‌هایتان، ضایعات غذای گیاهی و سایر خوراکی‌های سالم بدهید که تغذیه آن‌ها را تقویت می‌کند.

  1. کلسیم را به رژیم غذایی مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی اضافه کنید.

سعی کنید ظرفی از پوسته صدف خرد شده را در مرغداری نگه دارید تا مرغ‌های تخمگذار خود را در مواقعی که نیاز به افزایش کلسیم دارند، از آن بخورند، همچنین می‌توانید پوست تخم مرغ را خورد کرده و برای مصرف آن‌ها در قفس قرار دهید. از آنجایی که پوست تخم‌مرغ 95 درصد کلسیم دارد، مرغ‌های تخم‌گذار بومی به مرور زمان دچار کمبود کلسیم می‌شوند.

  1. یک قفس مرغ تمیز و با تهویه مناسب تهیه کنید.

مرغداری تمیز تفاوت زیادی در سلامت کلی مرغ‌های شما ایجاد می‌کند. جعبه‌های تخمگذاری را به صورت مداوم تمیز و پر از تراشه‌های راحت نگه دارید و مطمئن شوید که مرغداری شما به درستی تهویه می‌شود تا مرغ تخمگذار بومی گلپایگانی به بیماری‌های تنفسی مبتلا نشوند.

4/5 - (4 امتیاز)
دسته بندی : رپورتاژ بازدید 3,496 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php