کد خبر : 162377 تاریخ انتشار : جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

خواص بی نظیر شیر مادر برای نوزاد

شیر دادن به نوزاد هم برای نوزاد مفید است و هم برای مادر. سازمان جهانی سلامت به تمام مادرها توصیه می‌کند که حداقل ۶ ماه به فرزند خود شیر بدهند. شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد وی بسیار لازم و ضروری است. این کار علاوه بر اینکه یک رابطه …

خواص بی نظیر شیر مادر برای نوزاد

شیر دادن به نوزاد هم برای نوزاد مفید است و هم برای مادر. سازمان جهانی سلامت به تمام مادرها توصیه می‌کند که حداقل ۶ ماه به فرزند خود شیر بدهند.

شیر مادر در ۶ ماه نخست تولد وی بسیار لازم و ضروری است. این کار علاوه بر اینکه یک رابطه عمیق عاطفی بین مادر و فرزند ایجاد می‌کند باعث می‌شود که نوزاد به خوبی تغذیه و رشد کند. شیر دادن همچنین باعث تولید هورمون سیتوکسین می‌شود که احساس مادرانه‌ی عمیقی به خانم‌ها می‌دهد. تغذیه با شیر مادر یک برد دوجانبه است. در این مطلب چند دلیل خوب داریم که فرزندتان را در آغوش کشیده و خودتان شیر بدهید.

آغوز نخستین قطره‌های شیر مادر برای حفاظت از فرزند
اولین شیر ترشح شده از سینه‌ی مادر که آغوز نام دارد از کودک در برابر ترکیباتی به نام «ایمونوگلوبولین A» حفاظت می‌کند. این ترکیب لایه‌ی محافظتی تولید می‌کند که مانع از رسیدن میکروب‌ها به روده‌ها، بینی و گلوی نوزاد می‌شود.

تغذیه با شیر مادر و محافظت در برابر عفونت‌های شایع
تغذیه انحصاری با شیرمادر از شیرخوار در مقابل عفونت‌ های شایع محافظت می ‌کند، شیر مادر برای ۶ ماه، فراوانی و شدت عفونت ‌های شایع را در یک سال اول زندگی کاهش می ‌دهد.

تغذیه با شیر مادر، عفونت ‌های حاد تنفسی (ARI) و عفونت حاد گوش داخلی (AOM) را در طول شیرخوارگی کاهش می ‌دهد.

 کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود باهوش‌تر اند

شیر مادر مناسب برای رشد نوزاد
شیر خشک حاوی مواد مغذی خاصی است اما این مواد مغذی از شیر مادر کمتر است. باید بدانید که شیر مادر حاوی هورمون‌ها، سلول‌های زنده، آنزیم‌ها و آنتی‌بادی‌هایی است که از بدن مادر ترشح می‌شود و برای رشد کودک لازم است.

شیر مادر؛ ضد وبای کودکان‌
کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌ کنند، کمتر به بیماری وبا مبتلا می‌ شوند؛ چرا که شیرمادر با هیچ آلودگی در تماس نخواهد بود.

مهم ترین نشانه ‌های وبا شامل تهوع، دل درد، دل پیچه، تب و نیز گودی دور چشم و همچنین تکرر دفع مدفوع و ادرار است که در اثر تماس دست آلوده با دهان و مصرف سبزیجات و آب آلوده همچنین خوردن غذاهایی که حشرات بر روی آن ها نشسته باشند، این بیماری به وجود می ‌آید.

شیر مادر و آلرژی کمتر
نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد کودکانی که شیر خشک می‌خورند بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به انواع آلرژی‌ها مبتلا می‌شوند. توجه داشته باشید «ایمونوگلوبولین A» ی موجود در شیر مادر باعث ایجاد چنین حفاظتی در کودکان می‌شود.

  شیرمادر از شیرخوار در مقابل عفونت‌ های شایع محافظت می ‌کند

شیر مادر و هوش کودک
شیر مادر باعث تقویت حافظه می‌شود. در واقع کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود باهوش‌تر هستند. نتایج پژوهش‌هایی که روی بیش از ۱۷ هزار کودک انجام شده است نشان می‌دهد کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند بهره هوشی بالاتری از کودکانی که شیر خشک می‌خورند دارند. هر چه مدت زمان تغذیه با شیر مادر بیشتر باشد کودکان امتیاز بیشتری از نظر هوش می‌گیرند.

تغذیه با شیر مادر پیشگیری از چاقی بیش از حد
در تحقیقی که به تازگی انجام پذیرفته، مشخص شده است، هرچه دوران استفاده ی کودکان از شیر مادر طولانی ‌تر باشد و دیرتر خوردن غذاهای معمولی و جامد را آغاز کنند، احتمال ابتلا به چاقی در بزرگسالی برای آن ها کمتر است.

محققان احتمال می‌دهند که این به دلیل وجود انسولین کمتر در شیر مادر است.

شیر مادر: نیازی به تجهیزات زیاد نیست
شیردهی شما را از شستشو و تمیز کردن شیشه شیر راحت می‌کند. نیازی نیست به این فکر باشید که باید شیشه شیر را گرم کنید و یا نگران این باشید که مبادا دهان فرزندتان بسوزد. علاوه بر این شیردهی کار بسیار ساده‌ای است و در هر مکانی امکان‌پذیر است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، دانستنیهای نوزادان بازدید 520 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php