کد خبر : 28834 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲:۱۳

قول احمدی‌ نژاد در 20 روز آخر دولتش

رییس‌ جمهور با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توانسته با تلاش های خود ثروت‌های معدنی کشور را از یک آرزو و تخیل به داشته های عمومی و در دسترس تبدیل کند. محمود احمدی‌نژاد …

قول احمدی‌ نژاد در 20 روز آخر دولتش

رییس‌ جمهور با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در بخش زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تصریح کرد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور توانسته با تلاش های خود ثروت‌های معدنی کشور را از یک آرزو و تخیل به داشته های عمومی و در دسترس تبدیل کند.

محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه کارگروه ملی توسعه بخش معدن که به ریاست وی و در محل مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برگزار شد، گفت: بشر تا به امروز از ظرفیت های علمی آنگونه که باید استفاده نکرده است و دانش بشری تنها بخش کوچکی از استعدادهای عظیم طبیعت را کشف و مورد استفاده قرار داده است و بشر امروز در این عرصه در نقطه صفر قرار دارد.

رییس‌جمهور یکی از بخش‌هایی را که با وجود همه تلاش های صورت گرفته و اقدامات انجام شده، پیشرفت ها در آن هنوز در نقطه صفر است، زمین شناسی و کشف استعدادهای نامحدود زمین دانست و افزود: انسان تاکنون در استفاده از ظرفیت زمین فقط کشاورزی و استخراج و استفاده از چند ماده معدنی محدود را داشته در حالیکه یک باور اساسی علمی و اعتقادی به ما می گوید که تک تک سلول های کره زمین برخوردار از انرژی و مواد مفید هستند که این سلولها می توانند علاوه بر استفاده به عنوان عنصر در تجزیه و ترکیب با یکدیگر نیز فواید زیادی را به بشر برسانند.

احمدی‌نژاد اظهارداشت: درست است که امروز جمعیت جهان 7 میلیارد نفر است ،‌اما کسی از عمر زمین خبر ندارد و ممکن است در زمان هایی که هزار یا دو هزار سال بعد باشد، جمعیت زمین به صد میلیارد نفر هم بالغ شود و اگر شیب فعلی پیشرفت علمی بشر را در نظر بگیریم که با سرعت روز افزونی افزایش می یابد در آن زمان زندگی این صد میلیارد نفر نیز بسیار متفاوت از وضع فعلی خواهد بود و آن وقت کره زمین باید زندگی سطح بالای آن صد میلیارد نفر را تامین کند و معتقدیم که خداوند چنین استعدادی را در زمین قرار داده که بشر هنوز آن را کشف نکرده است.

رییس‌جمهور یکی از علومی را که می تواند ظرفیت ها و استعدادهای خدادادی زمین را کشف و در اختیار انسان قرار دهد، زمین شناسی برشمرد و تصریح کرد: شاید تا 10 ، 15 سال پیش تلقی عمومی از زمین شناسی بسیار سطحی و دم دستی بود؛ اما امروز دایره مباحث مطرح در این علم بسیار گسترده و عمیق شده که حتی با اطلاعات به دست آمده از آن می توان الگوهای بهینه کشت و کشاورزی تهیه کرد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: امروز به مدد استفاده از علوم زمین شناسی تسلط و استفاده انسان ها از مواد و عناصر بسیار گسترش یافته و در عرصه های کشاورزی ، صنعتی ،‌ دارویی و سلامت دستاوردهای ارزشمند و کارگشایی حاصل شده است.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در سالهای اخیر در عرصه علوم زمین شناسی، انقلابی رخ داده و روش های کشف علم و شناخت مواد تعمیق شده و ارتقاء یافته اند، خاطر نشان کرد: با گزارش فشرده ای که در بعضی بخش ها ارائه گردید، یقین حاصل شد که مجموعه زمین شناسی کشور یک ذخیره و سرمایه بسیار عظیم برای ملت ایران فراهم کرده است و آنقدر پیشرفت کرده که در این رابطه بسیاری از عرصه ها در مرز دانش های نوین حرکت می کند.

احمدی‌نژاد گفت: راه اصلی پیشرفت در این عرصه ترسیم شده و اگر چه هنوز به طور کامل عملیاتی نگردیده است اما اهداف و افق ها شناخته شده اند و براساس تصمیم بزرگی که برای ارتقا این سازمان اتخاذ شد، اقدامات بزرگی نیز صورت گرفته است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: رقابت ها در عرصه پیشرفت های علمی علوم زمین شناسی بسیار جدی و میلیمتری است و کشورهایی که در این عرصه پیشتازند محدودیت های زیادی برای کسانی که نوپا هستند ایجاد می کنند و وقتی کشوری مثل ایران در این عرصه پیشرفت های قابل توجه کرده است مسائل دیگر را بهانه می کنند تا دستیابی کشورمان به تجهیزات پیشرفته زمین شناسی را محدود کنند.

احمدی‌نژاد با قدردانی از زحمات کارشناسان و محققان مجموعه زمین شناسی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی ایران یک سازمان پیشرفته و در سطح بین المللی است و می توان با این اعتبار به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای آفریقایی که معادن آنها از سوی قدرت های جهانی چپاول می شود، در استفاده بهینه از ثروت هایشان کمک کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه زمانی انگلیسی ها نفت را به عنوان یک ماده بد بویی که ایرانیان را آزار می دهد به یغما می بردند، تصریح کرد: امروز کسانی که به مدد پیشرفت های علمی از محل ذخایر معدنی جهان مطلع هستند برای به تاراج بردن این منابع نقشه کشیده و طراحی ها می کنند و خیلی از جنگ های دهه های اخیر متاثر از اطلاعاتی بوده که مستکبران درباره معادن کشورهای مورد هجوم قرار گرفته بدست آورده بودند.

احمدی‌نژاد افزود: وقتی بدانیم که لیتیوم یکی از ارزشمندترین عناصر معدنی حال حاضر و آینده جهان است و افغانستان یکی از برخوردارترین کشورها در تمام دنیا از این ماده معدنی است، همه تحلیل های ما درباره دلایل حمله مستکبران به این کشور و اشغال آن تغییر می کند و از اینکه آمریکایی ها به محض اشغال افغانستان تمام نقشه های زمین شناسی و معادن این کشور را به تاراج بردند، در می یابیم که انگیزه اصلی اشغال افغانستان چه بوده.

وی اظهار داشت: درست است که ایران در مجموع به لحاظ برخورداری از معادن نفت و گاز در دنیا مقام اول را دارد، اما ما معادنی داریم که ارزش مواد موجود در آن صدها و بلکه هزاران برابر نفت است که همچنان ناشناخته باقی مانده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: با تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی مشخص شده است که ایران بر روی کمربند غنی معدنی دنیا قرار گرفته و عمیقاً باور دارم که این مواد معدنی را جایگزین نفت کنیم که سودآوری و ارزش افزوده آن نیز بیشتر از نفت خواهد بود.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: آمادگی داریم در همین حدود 20 روز باقی مانده از عمر دولت دهم هر گونه حمایت و پشتیبانی از این سازمان و فعالیت های زیرمجموعه آن به عمل آوریم.

تشکیل پارک فناوری علوم زمینی و اعمال حمایت های ویژه از فعالیت های تولید، استحصال، پتانسیل یابی و فرآوری لیتیوم و سایر عناصر استراتژیک از جمله مصوبات جلسه کارگروه ملی توسعه بخش معدن بود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار روز ، مجله خبری بازدید 238 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php