کد خبر : 256694 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

خاصیت بی نظیر ماهی سالمون

خاصیت بی نظیر ماهی سالمون ماهی سالمون نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‌های گوشت پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیراشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. پروتئین آن با کیفیت و حاوی اسیدهای آمینه ضروری …

خاصیت بی نظیر ماهی سالمون

خاصیت بی نظیر ماهی سالمون

ماهی سالمون نوعی ماهی روغنی است. گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‌های گوشت پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیراشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. پروتئین آن با کیفیت و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است.

منبع پتاسیم

ماهی سالمون دارای پتاسیم بالایی است. این مساله به‌ویژه درمورد ماهی سالمون دریایی صدق می‌کند و ۱۰۰ گرم از آن ۱۸ درصد از مقدار توصیه‌‌شده‌ روزانه را تاامین می‌کند، درحالی‌ که همین مقدار از ماهی سالمون پرورشی ۱۱ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ روزانه را تامین می‌کند. درواقع ماهی سالمون، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد و ۱۰۰ گرم موز تنها ۱۰ درصد از مقدار پتاسیم توصیه‌شده‌ روزانه را تامین می‌کند. پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند و خطر سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

سرشار از سلنیوم

سلنیوم ماده‌ای معدنی است که در خاک و بعضی از مواد غذایی یافت می‌شود. سلنیوم ماده‌ معدنی کم‌ نیاز(trace mineral) به‌شمار می‌رود، یعنی بدن ما به مقدار کمی از آن نیاز دارد. بااین‌حال، دریافت سلنیوم کافی در رژیم‌ غذایی مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که سلنیوم به حفاظت از سلامت استخوان‌ها و همچنین کاهش آنتی‌بادی‌های تیروئید در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

کمک به کاهش بیماری‌ قلبی

مصرف منظم ماهی سالمون به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. این مساله تا حد زیادی به‌دلیل توانایی گوشت سالمون در افزایش اسیدهای چرب امگا۳ در خون است. بسیاری از افراد، اسیدهای چرب امگا۶ بالایی در خون خود دارند و درمقابل مقدار اسیدهای چرب امگا۳ در خون‌شان پایین است.

برخوردار از آنتی اکسیدان

آستاگزانتین ترکیبی است که اثرات سلامتی قدرتمندی دارد.آستاگزانتین که یکی از اعضای خانواده‌ آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است، عامل اصلی ایجاد رنگدانه‌های قرمز در ماهی سالمون است.آستاگزانتین از طریق کاهش اکسیداسیون LDL(کلسترول بد خون) و افزایش HDL(کلسترول خوب خون)، موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که مصرف ۳/۶ میلی‌گرم آستاگزانتین در روز برای کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL کافی است و به‌طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.به‌علاوه، آستاگزانتین همراه با اسیدهای چرب امگا۳ موجود در سالمون، از مغز و سیستم عصبی دربرابر التهاب محافظت می‌کنند.

کمک به کنترل وزن

مصرف منظم ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و کاهش وزن ایجاد‌شده را حفظ کنید.ماهی سالمون نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی، به تنظیم ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده‌ اشتها و ایجاد‌کننده‌ احساس سیری، کمک می‌کند.به‌علاوه، پس از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، سرعت سوخت‌وساز بدن بیش از زمانی که مواد غذایی دیگری را مصرف می‌کنید،افزایش می‌یابد.

سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا۳ با زنجیره‌ بلندِ EPA و DHA است. ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سالمون پرورشی دارای ۲/۳ گرم اسید چرب امگا۳ با زنجیره‌ بلند است و این در حالی‌ است که همین مقدار از گوشت سالمون دریایی، حاوی ۲/۶ گرم از این اسیدهای چرب است. چربی‌های امگا۳ برخلاف بیشتر چربی‌های دیگر، برای بدن ضروری هستند و باید آنها را از رژیم‌ غذایی دریافت کنیم، چون بدن ما نمی‌تواند این چربی‌ها را تولید کند.

منبع غنی از پروتئین

ماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است. پروتئین نیز مانند چربی‌های امگا۳ ماده‌ای مغذی و ضروری است که باید از رژیم‌ غذایی دریافت شود.پروتئین کارکردهای مهمی در بدن دارد، مثلا پس از هر آسیب‌دیدگی به بهبود بدن کمک می‌کند، از استخوان‌ها محافظت می‌کند و توده‌ عضلانی را درطول کاهش وزن و فرایند پیری حفظ می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که برای رسیدن به سلامت مطلوب، در هر وعده باید دست‌کم ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین باکیفیت دریافت کنید.

کمک به حفاظت از سلامت مغز

مطالعات نشان می‌دهند که اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم‌ غذایی، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. مصرف ماهی‌های چرب و روغن ماهی موجب کاهش علائم افسردگی، حفاظت از سلامت مغز جنین در دوران بارداری، کاهش اضطراب، آهسته شدن روند از دست دادن حافظه در اثر بالا رفتن سن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود.

دارای ویتامین های گروه B

ماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B است.مقدار ویتامین B موجود در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون صیدشده از دریا بدین قراراست: ویتامین B1 (تیامین): ۱۸ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین 2B (ریبوفلاوین): ۲۹ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ویتامین 3B (نیاسین): 50 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین 5B (اسید پانتوتنیک) ۱۹درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین 6B: تامین ۴۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین 9B (اسید فولیک): ۷ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه؛ ویتامین 12B: تامین ۵۱ درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ روزانه.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، خواص بازدید 1,150 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php