کد خبر : 50819 تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۹:۵۷

آیا ثواب زیارت امام حسین از عمره مستحبی بیشتر است؟

به گزارش میهن فال به نقل از حج، عضو حقوقدانان شورای نگهبان در تبیین اینکه چرا ارزش و اهمیت زیارت کربلای حسینی (ع) از عمره‌ای که عمل مستحبی است بیشتر است بیان کرد: شاید بتوان گفت فلسفه این ارزش گذاری بیشتر به همان فلسفه قیام و نهضت حسینی بر می‌گردد …

به گزارش میهن فال به نقل از حج، عضو حقوقدانان شورای نگهبان در تبیین اینکه چرا ارزش و اهمیت زیارت کربلای حسینی (ع) از عمره‌ای که عمل مستحبی است بیشتر است بیان کرد: شاید بتوان گفت فلسفه این ارزش گذاری بیشتر به همان فلسفه قیام و نهضت حسینی بر می‌گردد یعنی همان احیای دین و اسلام.

آیا ثواب زیارت امام حسین از عمره مستحبی بیشتر است؟

حجت االسلام و المسلیمن محمد سلیمی عضو حقوقدانان شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: درباره اهمیت و ارزش زیارت امام حسین (ع) روایات متعددی حتی از زبان خود نبی گرامی اسلام (ص) مطرح شده است که مضمون همه این روایات بر زیارت قبر و بارگاه امام حسین (ع) تاکید فراوان دارند و زیارت ایشان را مقرون به فضیلت و ثواب عظیمی دانسته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از این روایات، روایتی است که ظاهرا از عایشه همسر پیامبر نقل شده است. در این روایت آمده است که امام حسین (ع) طفل کوچکی بود و بردوش پیامبر (ص) سوار بود و با ایشان بازی می‌کرد، عایشه از حضرت پرسید آیا او را دوست دارید؟ حضرت فرمود: وای بر تو! چگونه او را دوست نداشته باشم و از او خوشم نیاید در حالی که این فرزند میوه دل و نور دیده من است و البته امت من او را خواهند کشت، پس هر کس بعد از شهادتش او را زیارت کند حق تعالی برای او یک حج از حج‌های مرا بنویسد. عایشه تعجب کرد و گفت: یک حج از حج های تو؟ حضرت فرمود: بلکه دو حج از حج‌های من. باز عایشه تعجب کرد حضرت فرمود: بلکه چهار حج و پیوسته عایشه تعجب می‌کرد و حضرت بر آن می افزود تا آن جا که حضرت فرمود: ثواب زیارت امام حسین (ع) برابر است با ثواب نود حج من.

سلیمی بیان کرد: اگر قرار باشد فقط به همین حدیث توجه و تامل کنیم ارزش و اهمیت زیارت امام حسین (ع) روشن می‌شود و همین حدیث به تنهایی می‌تواند نشان دهند این باشد که زیارت ایشان از شعائر است و زمانی که از شعائر دین شد همه باید در حفظ آن تلاش کنند و این وظیفه همه شیعیان و حتی مسلمانان خواهد بود.

وی افزود: البته تنها روایات نیستند که اهمیت و ارزش زیارت حرم حسینی (ع) را نشان می‌دهند بلکه زمانی که به تاریخ و سیره خود ائمه اطهار توجه می‌کنیم اصرار آنها بر زیارت جدشان و همچنین تشویق مردم برای این زیارت بسیار مشهود است و این سیره به بزرگان دین ما هم سرایت کرده است و بزرگان نیز توجه و دقت ویژه‌ای بر زیارت امام حسین (ع) داشتند و دیگران را نیز به این سیره تشویق می‌کردند.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان اظهار داشت: بر اساس اعتقادات ما اهتمام به هر امری به دلیل جایگاه و عظمت و ارزش آن است و اینکه این همه ارزش و اهمیت بر این امر است بی حساب و کتاب نیست. پس اگر به حسین (ع) گفته می‌شود ثار الله هم بی حساب و کتاب نیست. باید با تکیه بر سخنانی که از امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا وارد شده است فهمید که چرا ایشان ثار الله است. ثار الله یعنی خون خدا و این مقام و لقب کمی نیست.

وی ادامه داد: انجام اعمال حج مهم و واجب است اما زمانی که امام حسین (ع) از صحرای عرفات حج خود را ناتمام رها می‌کند و به سمت کوفه می‌رود یعنی اینکه امر مهم‌تری وجود دارد. از تمام سخنان امام حسین (ع) می‌توان این را برداشت کرد که آن امر مهمتر حفظ و احیای دین خداوند بوده است. پس ایشان حج را ناتمام می‌کند تا دین خدا و رسولش را احیا کند و فلسفه ثارالله بودن ایشان هم همین است. چون ایشان جان خود و خانواده خود را فدای دین کرد پس باید ثارالله باشد و کسی که ثارالله باشد حفظ یاد و انقلاب و نهضت او هم باید کار خدایی باشد.

سلیمی تصریح کرد: بر این اساس کسی که خون خدا شد از شعائر خداوند خواهد بود و زمانی که شعائر شد هر فعلی که بتواند این شعار و پرچم خدایی را برافراشته نگهدارد با اهمیت و با ارزش خواهد بود. از همین روست که زیارت قبر و مرقد شریف ایشان را می‌توان به عنوان مهمترین عمل ما شیعیان در حفظ ثارالله دانست و آن را از شعائر قلمداد کرد.

وی در تبیین اینکه چرا ارزش و اهمیت زیارت کربلای حسینی (ع) از عمره‌ای که عمل مستحبی است بیشتر است بیان کرد: شاید بتوان گفت فلسفه این ارزش گذاری بیشتر به همان فلسفه قیام و نهضت حسینی بر می‌گردد یعنی همان احیای دین و اسلام. بنابراین اگر کعبه امروز به پاست واگر خانه خدا زائر دارد اگر مسجد الحرام شلوغ است و اگر از اسلام اسم و آوازه ای به جای مانده‌است از برکت قیام و خون ایشان است و اگر در آن موقعیت تاریخی نهضت امام حسین (ع) نبود با برنامه ای که بنی امیه چیده بود آثاری از اسلام باقی نمی‌ماند پس زمانی که خون حسینی و قیام حسینی باعث حفظ و احیای این شعائر می‌شود هم خودش از شعائر شمرده خواهد شد و هم ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به دیگر شعائر پیدا خواهد کرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 356 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php