کد خبر : 262494 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۴:۲۵

آشنایی با 3 موزه معروف مشهد

آشنایی با ۳ موزه معروف مشهد مشهد در طول تاریخ خود تحت کنترل اقوام مختلف بوده است. این شهر در دوره مغول از رونق نسبی برخوردار بوده است. همچنین مشهد نیز پس از شاعر ایرانی که شاهنامه را سروده است ، به صورت محاوره ای به عنوان شهر فردوسی شناخته …

آشنایی با 3 موزه معروف مشهد

آشنایی با ۳ موزه معروف مشهد

مشهد در طول تاریخ خود تحت کنترل اقوام مختلف بوده است. این شهر در دوره مغول از رونق نسبی برخوردار بوده است. همچنین مشهد نیز پس از شاعر ایرانی که شاهنامه را سروده است ، به صورت محاوره ای به عنوان شهر فردوسی شناخته می شود. این شهر زادگاه برخی از برجسته ترین چهره ها و هنرمندان ادبی ایران مانند شاعر مهدی اخوان فروش و محمدرضا شجریان خواننده و آهنگساز سنتی ایرانی است. فردوسی و اخوان فروش هر دو در طوس، شهری باستانی دفن شده اند که اصلیت اصلی شهر فعلی مشهد به حساب می آید. از جاذبه های گردشگری شهر زیارتی مشهد می توان به موزه های بسیار با ارزش این شهر اشاره کرد. محال است یک گردشگر به شهر مشهد سفر کند و به دیدن یکی از این موزه ها نرود. اکنون می خواهیم ۳ تا از موزه های بسیار معروف شهر مشهد را به شما معرفی کنیم که در صورتی که ناچار به انتخاب و بازدید از یکی از این موزه ها شدید بتوانید راحت تر انتخاب کنید.

موزه نادری

موزه نادی در تور مشهد  آرامگاه نادرشاه افشار است. این موزه در یک باغ موزه واقع شده است. یک باغ زیبا و مصفا که علاوه بر آرامگاه، موزه ای ارزشمند نیز در درون آن جای دارد. این موزه دارای آثار تاریخی دوره افشاریه است. انواع سلاح‌های دوره افشاریه، تابلوهای نقاشی از جنگ‌ها و نادر شاه، وسایل سوارکاری مانند زین اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی، دو شمشیر نادر شاه انواع سکه، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره صفویه تا معاصر در این موزه قرار دارد. موزه نادری بعد از آرامگاه امام رضا (ع) دومین مکان مهم گردشگری شهر مشهد است. این آرامگاه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون ساخته شده است. موزه نادری دارای دو تالار موزه است. یک نکته جالب این است که نادرشاه خودش دستور ساخت آرامگاه کوچک برای خودش را داده بود. در این موزه مجسمه نادر شاه به همراه سربازانش نیز قرار دارد که یکی از پربیننده ترین قسمت های موزه است. این مجسمه توسط ابوالحسن صدیقی از شاگردان کمال الملک طراحی شده است. علاوه بر نادر شاه افشار، محمد تقی خان پسیان نیز که  سردار خراسان بوده است در شمال این آرامگاه دفن شده است.

موزه بزرگ خراسان

به گزارش سفر باتو ،  موزه بزرگ خراسان از دیگر موزه های بزرگ شهر مشهد است که این موزه دومین موزه ای است که بازدید از آن توصیه شده است. این موزه دارای شش قسمت است و دسترسی به این موزه از طریق پارک کوهسنگی بسیار آسان است این موزه دارای ۴ ورودی متفاوت، از ورودی پارک، ورودی پمپ بنزین، ورودی بزرگراه شهید کلانتری و مسیر پیاده ورود به پارک است. موزه بزرگ خراسان در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است و بخش بزرگی از این موزه به نام دکتر میرفندرسکی است. در این موزه مخزنی برای نگهداری سازه های معماری و اشیا تاریخی وجود دارد، همچنین این موزه دارای  آزمایشگاه مرمت آثار و لوازم تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات و سالن های نمایش است. این موزه دارای یک بخش اسلامی است که در این قسمت از موزه انواع قرآن های نفیس، فرش، شیشه، کتاب و … به نمایش گذاشته شده است.  علاوه بر این ها اشیا داخل موزه متعلق به دوره های زمانی پیش از تاریخ تا قرن چهاردهم هستند. همچنین در این موزه مجموعه ای از قرآن ها که برروی پوست آهو نوشته شده اند و پیکرک های سنگی زیبا، ابزارهای سنگی پیش از تاریخ، آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان نیز دیده می شود.

این موزه شامل یک سالن اصلی و کتابخانه تخصصی و سالن اجتماعات و سالن نمایشگاهی و موزه ای نیز است که سالن اصلی شامل سه طبقه است که در آن ابزار سنگی، اشیاء سفالی، شیشه‌ای، فلزی، قطعات گچبری و همچنین انواع نسخ خطی و چرمی به نمایش گذاشته شده است. در سالن نمایشگاهی و موزه‌ای، آثار تاریخی و آثار هنری هنرمندان معاصر به نمایش گذاشته شده است. همچنین سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۴۰ نفر با سیستم‌های سمعی و بصری محل برگذاری انواع اجتماعات در این موزه است. کتابخانه تخصصی نیز دارای ۵۰۰۰ جلد کتاب با انواع اسناد و عکس های تخصصی می تواند برای دوست داران کتاب بسیار جالب باشد.

موزه آستان قدس رضوی

موزه آستان قدس رضوی نیز موزه ای در داخل حرم امام رضا (ع) است که در این موزه می توان از دست خط ائمه اطهار گرفته تا فرش هایی با قدمت ۵۰۰ سال را دید. همچنین ساختمان مرکزی این موزه نیز از  گنجینه حرم رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه نجوم و ساعت، گنجینه سلاح‌های سرد و گرم، گنجینه ظروف، گنجینه هنرهای تجسمی، گنجینه صدف و حلزون‌های دریایی، گنجینه سکه و گنجینه مدال تشکیل شده است. ساختمان های این موزه  ۶ قرن از معماری اسلامی ایران را نشان می دهند و مساحت کلی موزه ۱۳۰۰ متر است. در موزه آستان قدس رضوی ساختمان های مختلفی از جمله ساختمان موزه مرکزی، ساختمان موزه فرش، ساختمان موزه قرآن و نفایس، حمام مهدی قلی بیگ و موزه‌ ها و کتابخانه ‌های وابسته به آستان قدس قرار دارد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : گردشگری بازدید 571 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php