کد خبر : 168874 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

دلایل ریزش مو

اتو کردن مو و سشوار کشیدن با درجه حرارت بالا از مواردی است که باعث تخریب و شکنندگی ساقه موها می شود. همچین باید از رنگ کردن مو به صورت دائمی اجتناب کرد، چراکه رنگ به دلیل داشتن ترکیباتی همچون اکسیدان به ساقه مو آسیب می‌رساند. محکم بستن و کشیدن …

دلایل ریزش مو

اتو کردن مو و سشوار کشیدن با درجه حرارت بالا از مواردی است که باعث تخریب و شکنندگی ساقه موها می شود.

همچین باید از رنگ کردن مو به صورت دائمی اجتناب کرد، چراکه رنگ به دلیل داشتن ترکیباتی همچون اکسیدان به ساقه مو آسیب می‌رساند. محکم بستن و کشیدن زیاد مو نیز باعث نوع خاصی از ریزش می شود که با کم پشت شدن موها در دوطرف و بالای گوش ها به‌صورت عقب نشینی خط رویش خود را نشان می‌دهد.

این متخصص پوست و مو گفت: ریزش بیش از ۱۰۰ تار مو در روز می‌تواند غیر طبیعی باشد و علل مختلفی در به‌وجود آمدن آن موثر باشند. مصرف بعضی داروها باعث ریزش مو می‌شود و مثلا داروی متی مازول یا داروهایی که در شیمی درمانی برای بیماران سرطانی استفاده می‌شوند ازاین قبیل هستند.

همچنین رژیم های غذایی شدید که مانع رسیدن ویتامین های خاص و کمبود آن‌ها در بدن می‌شوند نیز در ریزش مو نقش قابل توجهی دارند و افراد باید از این گونه رژیم‌ها که در مدت زمان کوتاهی وزن را کم می‌کنند اجتناب کنند.

وی افزود: بیماری‌هایی همچون حصبه و آنفولانزای شدید، بیماری های هورمونی مثل تیروئید و بیماری های تخمدان، و بعضی از بیماری‌های پوستی نیز باعث ریزش مو می‌شوند؛ همچنین بعد از دوره‌های زمانی خاص مثل زایمان و عمل‌های جراحی با بی هوشی‌های طولانی مدت نیز فرد باید انتظار ریزش مو را داشته باشد.

چعباوی زاده عنوان کرد: اصلاح تغذیه می‌تواند از ریزش و کم پشت شدن موها تا حد قابل توجهی جلوگیری کند. مصرف خوراکی‌های حاوی مواد پروتئینی ،ویتامین ها و مواد معدنی می‌تواند در تقویت مو و جلوگیری از ریزش موثر باشد.

وی تصریح کرد: اختلالات هورمونی نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث ریزش مو می‌شود. مثلا می‌توان گفت ریزش مو ارثی هورمونی اکثرا در بین مردان دیده می شود و اغلب مردان درجاتی از ریزش مو را در طول زندگی خود تجربه می کنند. در حالی‌که این فرم از ریزش مو در خانم ها بسیار کمتر است.

وی گفت: در درمان های طاسی زنانه که اغلب علت هورمونی دارند پزشک با توجه به سن بیمار و نتیجه آزمایش‌های هورمونی، داروهای خاصی تجویز می کند. یکی از درمان های ریزش منطقه ای مو تزریق کورتن با غلظت های خاص و در عمق معین از ضایعه است.

وی افزود: عده ای گمان می کنند دوش گرفتن با آب بسیار سرد یا گرم می‌تواند در ریزش موها موثر باشد؛ در حالی‌که چنین مطلبی صحت ندارد. گاهی به افرادی برای جلوگیری از ریزش مو شامپوهای خاصی توصیه می شود که باید گفت شامپوها هیچ‌گاه نقش عمده ای در جلوگیری از ریزش ندارند و فقط به‌عنوان درمان جانبی در کنار درمان های اصلی به کار می روند و متخصص با توجه به علت ریزش مو در افراد مختلف درمان خاصی برای هر فرد در نظر می گیرد.

هیچ گاه نمی‌توان درمان خاص و یکسانی برای همه افراد مبتلا به ریزش مو توصیه کرد و لازم است قبل هرگونه تجویز بیمار مورد معاینه قرار گیرد.

این متخصص پوست ومو در پایان تصریح کرد: به طور کل می‌توان برای جلوگیری از ریزش مو به تغذیه مناسب و بهداشت مو اشاره کرد و برای داشتن موهای پر پشت از بعضی ترکیبات که به صورت محلول های موضعی و ترکیبات گیاهی است استفاده کرد.

این ترکیبات دوره رشد مو را به مرحله رشد فعال رسانده یا دوره رشد فعال را طولانی تر می کند که البته باید دقت کرد همه افراد به این محلول ها پاسخ یکسانی نمی دهند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، پوست و مو بازدید 464 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php