کد خبر : 164603 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰:۰۰

لزوم انجام این کارها در حمام

استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با توجه به آنها می توان از پوست و موی  خود محافظت کرد.استفاده از شامپوهای نامناسب و روش نادرست شامپو زدن موجب کدورت و آسیب دیدگی موها می شود.یکی از مهم ترین کارها در هنگام استحمام، شستن سر و …

لزوم انجام این کارها در حمام

استحمام مانند هر کار بهداشتی دیگر اصول و قوانینی دارد که با توجه به آنها می توان از پوست و موی  خود محافظت کرد.استفاده از شامپوهای نامناسب و روش نادرست شامپو زدن موجب کدورت و آسیب دیدگی موها می شود.یکی از مهم ترین کارها در هنگام استحمام، شستن سر و موهاست که به طور معمول با شامپو و در بعضی موارد که اشتباه است، با مایع ظرفشویی یا پودر رختشویی! صورت می گیرد.

کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا به معنی ماساژ دادن گرفته شده است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاک های سیلیسی استفاده می کردند ولی صابون، متداول ترین ماده جهت شست وشوی مو بود و به همین علت اولین شامپوها، شامپوهای صابونی بوده اند و کم کم با پیدایش پاک کننده های مصنوعی، مخلوطی از صابون و پاک

کننده و بالاخره پاک کننده های خالص عرضه شدند. البته در حال حاضر، هنوز هم بسیاری از مردم به علت نداشتن آگاهی از مشکلی که قلیایی بودن صابون و سختی آب برای مو پدید می آورد، از صابون برای شستن موی خود استفاده می کنند. مهم ترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوست سر و برطرف کردن چرک و آلودگی از روی سطح آن است.● مراحل شامپو زدن

به طور معمول بیشتر افراد بطری شامپو را برمی دارند، یک قطره بزرگ از شامپو روی سرشان می ریزند، مو را چنگ می زنند و بعد از اینکه شامپو کف کرد جریان آب را وارد آن می کنند. شامپو زدن عملی است که در زندگی روزمره همه ما مرتب انجام می شود. بنابراین اشتباهاتی که در اثر عادت های ناصحیح شامپو زدن مرتکب می شویم نیز مرتب تکرار خواهند شد. شامپو زدن صحیح موها شامل مراحل زیر است:

۱) گره گشایی از مو: موی خود را با یک شانه دندانه درشت شانه کنید تا هیچ گونه گره ای روی آن نمانده باشد. حواستان باشد که هرگز موی خود را در حالت خیس شانه نکنید چون در این حالت نیروی بیشتری برای شانه کردن مصرف می کنید بنابراین موی شما ممکن است شکسته شود.

۲) آب کشی اولیه با آب ولرم: در مرحله بعدی موهای خود را با آب ولرم و نیمه گرم آبکشی کنید. به این مرحله، آبکشی اولیه و یا پیش از شستشو گفته می شود که برای زدودن گرد و غبار و به طور کلی آلودگی های قابل حل در آب انجام می شود. هرگز از آب داغ استفاده نکنید، چون باعث تردی و شکنندگی مویتان خواهد شد.

۳) پخش کردن شامپو در کف دست: مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دست های خود را روی هم مالش دهید تا شامپو روی دست هایتان پخش شود. در واقع کف شامپو باید روی دست شما تشکیل شود. مقدار شامپو توسط خودتان تعیین می شود و باید به اندازه ای باشد که کف آن تمام موهای شما را بپوشاند.

۴) ماساژ دادن شامپو روی پوست سر با نوک انگشتان: شامپو را روی همه جای سر پخش کرده و با نوک انگشتانتان به آرامی شامپو را روی پوست سر و موهایتان ماساژ دهید. دقت کنید که از ناخن ها استفاده نکنید و برای جلوگیری از گره خوردن و شکسته شدن مو این کار را به آرامی و به صورت دایره ای انجام دهید.

۵) آب کشی نهایی: در این مرحله موی خود را به خوبی آبکشی نمایید تا هرگونه بقایای شامپو از لابه لای موی شما زدوده شود. باز هم تاکید می شود مو در حالت خیس نسبت به اصطکاک خیلی حساس است، بنابراین آن را در حالت خیس به سختی مالش ندهید. همیشه در هنگام شامپو کردن موها این پنج مرحله فوق را به خاطر بیاورید تا تکرار این مراحل برای شما تبدیل به عادت شود.

● شیوه استفاده از شامپو

در صورتی که شامپوی مصرفی شما باعث تجمع آلودگی روی سطح مو و پوست سر شما نمی شود، تعویض مکرر شامپو ضرورتی ندارد. از طرفی وفاداری به یک مارک خاص نیز توصیه نمی شود، زیرا در دنیای مدرن امروز سالانه محصولات جدیدی با خواص متنوع عرضه می شود که استفاده نکردن از آنها به دلیل آن که محصولی که استفاده می کرده ایم امتحان خود را پس داده! محروم کردن خود از پیشرفت های فناوری است.

استفاده از شامپوهای نامناسب و استفاده از روش نادرست استفاده از شامپو، موجب کدورت و آسیب دیدگی موها می شود، اگر شامپوی مناسب موی خود را پیدا کنید و با روش صحیح شامپو کردن و خشک کردن مو نیز آشنا شوید، می توانید با خیال آسوده موی خود را هر روز یا چند بار در روز شستشو دهید.

مردم وقتی شامپوی خود را عوض می کنند، به طور معمول توجه بیش از حدی به حالت مو و پوست سر خود می نمایند. اگر بهبودی در وضعیت موهایشان حاصل شد آن را به فرآورده جدید نسبت می دهند و بر عکس در صورتی که وضعیت موهایشان بدتر شد، بازهم فرآورده جدید را مقصر می دانند. برای مثال ریزش طبیعی موهای خود را به شامپوی جدید نسبت می دهند. تحقیقات نشان داده تعداد کمی از مردم از نقش عواملی مانند شانه کردن، برس کردن، تاثیرات مخرب مواد شیمیایی و یا حتی داروها، رژیم غذایی، بیماری یا ویژگی های توارثی در ریزش مو آگاه هستند.

پس از استفاده از شامپو موی خود را به خوبی و به طور کامل آبکشی کنید، تا هیچ اثری از کف شامپو روی موی شما باقی نمانده باشد. یادآوری می شود برخلاف حالت دهنده، آبکشی شامپو هر چه کامل تر باشد، بهتر است. برای آبکشی شامپو از آب گرم استفاده کنید تا شامپو به طور کامل از روی مو خارج شود. اما دمای آب کشی حالت دهنده بستگی به عواملی مانند ضخامت موی شما دارد. هرگز از آب داغ برای آبکشی موی خود استفاده نکنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پوست و مو بازدید 357 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php