کد خبر : 165061 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

در این مطلب از سایت میهن فال بیوگرافی یغما گلرویی + عکس  را برای شما علاقه مندان به دنیای ادب و هنر در نظر گرفته ایم. از شما دعوت می کنیم با خواندن بیوگرافی و دیدن تصاویر همراه ما باشید. مشخصات کلی یغما گلرویی: نام اصلی: یغما گلرویی زمینه فعالیت: شاعر، ترانه‌سرا، مترجم، …

در این مطلب از سایت میهن فال بیوگرافی یغما گلرویی + عکس  را برای شما علاقه مندان به دنیای ادب و هنر در نظر گرفته ایم. از شما دعوت می کنیم با خواندن بیوگرافی و دیدن تصاویر همراه ما باشید.

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

مشخصات کلی یغما گلرویی:

نام اصلی: یغما گلرویی

زمینه فعالیت: شاعر، ترانه‌سرا، مترجم، خواننده،نویسنده

متولد: ۶ مرداد ۱۳۵۴

محل زندگی: تهران

ملیت: ایرانی

بیوگرافی یغما گلرویی:

«یغماگلرویی» شاعر، ترانه‌سرا، نویسنده، عکاسِ ایرانی در ساعت پنج بامدادِ روز ششمِ امرداد ۱۳۵۴ برابر با ۱۹۷۵ / ۷ / ۲۸ در بیمارستان «مهر» شهرستانِ «ارومیه» متولد شد. مادرش «نسرین آقاخانی»، پدرش «هوشنگ گلرویی» و خواهری بزرگتر از خود به نامِ «یلدا» داشت.
در یک سالگی‌اش خانواده به «تهران» نقل مکان کرد و در خیابان «گیشا» ساکن شد. در دوران ابتدایی سیاهی جنگ و مرگِ دوستانِ همکلاسش در بمباران را تجربه کرد. سال دوم دبیرستان بود که به خاطرِ درگیری فیزیکی با ناظم دبیرستان که در مراسم صبح‌گاه به گوش او سیلی زده بود برای دو سال از تحصیل در مدارس روزانه محروم شد و به دبیرستانِ شبانه رفت. در همان‌ سال‌ها به جرمِ «دیوارنویسی» برای چند روز بازداشت و به مدتِ شش ماه مجبور به خارج نشدن از «تهران» شد.
در اوایل دهه‌ی هفتاد، با «غزاله علیزاده» آشنا شد و به سفارشِ او به دفترِ نشریه «آدینه» رفت و آمد پیدا کرد و توانست با نویسندگانی چون «فرج سرکوهی»، «مسعودبهنود»، «عمران صلاحی»، «محمدمختاری»، «حمید مصدق»،«علی باباچاهی»، «ناصرتقوایی» دیدار کند. در پاییز سال هفتاد و سه، برای بار نخست با «احمدشاملو» در دهکدی فردیس کرج دیدار کرد و آثار خود را برای او خواند. این دیدار و دیدارهای بعدی باعث مصمم شدنش به ادامه‌ دادنِ راهِ شعر شد.
به همراهِ «عزت ابراهیم‌نژاد» کوشید نشریه یی با نامِ «آرمان» را راه‌اندازی کند اما تمامِ مطالبِ جمع‌آوری شده برای شماره نخست به همراه رایانه شبانه از تحریریه به سرقت رفت.
در اردی‌بهشت سال هفتاد و هفت نخستین مجموعه شعرِ خود را با عنوان «گفتم: بمان! نماند…» توسط موسسه فرهنگی هنری دارینوش منتشر کرد و بعد از آن حدود سی عنوان کتاب از او در زمینه‌های شعر، ترانه، ترجمه، فیلم‌نامه بازسرایی متون منتشر شده است.
به همراهِ «افشین یداللهی»، «نیلوفرلاری‌پو»، «سعید امیراصلانی»، «افشین سیاه‌پوش»، «مهدی محتشم» و… جلساتِ ترانه‌خوانی در خانه‌ی پدری خود برگذار کرد و تداوم این جلسات رفته رفته باعث تشکیلِ «خانه ترانه» شد. بعد از حدود یک دهه در اعتراض به نحوه‌ی گرداندن جلسات با نوشتن یک یادداشت از آن جلسات اعلام جدایی کرد.
در فیلم سینمایی «هفت‌ ترانه‌« به کارگردانیِ بهمن‌ زرین‌پور در کنارِ ایرج‌ راد، لعیا زنگنه، سحر جعفری‌جوزانی‌، شروین‌ نجفیان‌ بازی کرده و همچنین درچند مستند مانندِ «سفرنامه»، «شبِ شیدایی»، «خاطره‌های خط‌خطی»، «ترانه در تبعید» و «یغما گلرویی: ترانه‌سرا» حضور داشته است. مقالاتش در نشریه‌هایی مانندِ «فیلم و سینما»، «ترانه‌ی ماه»، «باور»، «گلستان ایران»، «نسیم هراز»، «گوهران»، «شرق»، «اعتماد»، «همشهری» منتشر شده‌اند.
از بسیاری چهره‌های فرهنگی مانندِ محمود دولت‌آبادی، جواد مجابی، مسعود کیمیایی، سیمین بهبهانی، سید علی‌صالحی، شیرین عبادی، ایرج جنتی‌عطایی، محمد حقوقی، شمس لنگرودی و… عکاسی کرده است.
چندبار به همراه تعداد دیگری از ترانه‌سرایان به اتهام کار با خوانندگان خارج از ایران بازداشت شده و در دوره‌های مختلف و به بهانه‌ی کارهای اجتماعی خود در ایران ممنوع‌الفعالیت بوده است.

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

برخی از آثار یغما گلرویی:

مجموعه شعر‌ها:

● گفتم‌ : بمان‌! نماند…
دارینوش ۱۳۷۷
● مگر تو با ما بودی‌؟
دارینوش ۱۳۷۸
● این‌جا ایران‌ است‌ و من‌ تو را دوست‌ می‌دارم
دارینوش ۱۳۸۲
● چپقِ صلح
دارینوش ۱۳۸۵
● گریه‌های گربه‌ی خاکستری
زخمه ۲۰۱۳
● باران برای تو می‌بارد
نگاه ۱۳۹۲
● دیوار نوشته‌های انفرادی
چاپ نشده

 

مجموعه ترانه‌ها:

● پرنده‌ بی‌پرنده
دارینوش ۱۳۷۹
● تنهابرای‌ تو می‌نویسم‌، بی‌بی‌ِ باران
دارینوش ۱۳۸۰
● بی‌سرزمین‌تر از باد
دارینوش ۱۳۸۳
● رقص‌ در سلول‌ انفرادی
دارینوش ۱۳۸۴
● تصور کن‌
نگاه ۱۳۸۶
● رانندگی در مستی
زخمه ۲۰۱۲

 

ترجمه‌ها:

● نه‌! نمی‌خواهم‌ ببینمش‌ / فدریکوگارسیا لورکا
دارینوش ۱۳۷۹
● تمام‌ کودکان‌ جهان‌ شاعرند / شعر جهان
دارینوش۱۳۸۱
● فرشته‌یی‌ در کنار توست‌/ مارگوت‌بیکل/ با ندازندیه
دارینوش۱۳۸۳
● جهان‌ در بوسه‌های‌ ما زاده‌ می‌شود / شعر جهان
دارینوش۱۳۸۳
● باران‌ یعنی‌: تو برمی‌گردی‌! / نزار قبانی
دارینوش۱۳۸۴
● دیوارها سخن‌ نمی‌گویند / احمدکایا / با آیدین آقاخانی
نگاه ۱۳۸۳
● چشمان‌ِ تو قاتل‌ِ منند / مختوم‌قلی فراغی
نگاه ۱۳۸۵
● ماهی‌ِ مست‌ / اورهان ولی‌کانیک
نگاه ۱۳۸۵
● یک فنجان قهوه، دو نخ سیگار / شل سیلوراستاین
چاپ نشده
● اگر در انتظار زنی باشی / ریچارد براتیگان
چاپ نشده
● خدا در لباس کارگری / کارل سندبرگ
چاپ نشده
● زوزه / آلن گینزبرگ
چاپ نشده
● یک‌ مرد / اوریانا فالاچی
دارینوش ۱۳۸۲
● نامه‌ به‌ کودکی‌ که‌ هرگز زاده‌ نشد/ اوریانا فالاچی
دارینوش۱۳۸۳
● جنس‌ ضعیف‌ / اوریانا فالاچی
نگاه ۱۳۸۷
● پنه‌لوپه به جنگ می‌رود / اوریانافالاچی
چاپ نشده

عکس های یغما گلرویی:

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

بیوگرافی یغما گلرویی + عکس

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، زندگی نامه بزرگان بازدید 671 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php