کد خبر : 110170 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹

این خوردنی ها شما را مسموم می کنند!

این خوردنی ها شما را مسموم می کنند! همه ما بر سر این موضوع که مسمومیت غذایی یکی از بدترین تجربیات زندگی است اتفاق‌نظر داریم اما خوشبختانه بیشتر موادغذایی مسموم‌کننده را می‌شناسیم از مصرف آنها اجتناب می‌کنیم. به گزارش میهن فال به نقل از مشرق، مسمومیت غذایی می‌تواند به اشکال …

این خوردنی ها شما را مسموم می کنند!

این خوردنی ها شما را مسموم می کنند!

همه ما بر سر این موضوع که مسمومیت غذایی یکی از بدترین تجربیات زندگی است اتفاق‌نظر داریم اما خوشبختانه بیشتر موادغذایی مسموم‌کننده را می‌شناسیم از مصرف آنها اجتناب می‌کنیم.

به گزارش میهن فال به نقل از مشرق، مسمومیت غذایی می‌تواند به اشکال مختلف ظاهر شود. در چند سال گذشته مواردی از شیوع وحشتناک و مرگبار مسمومیت‌های غذایی در برخی کشورها از جمله آمریکا مشاهده شده و اغلب این موارد ناشی از آلودگی موادغذایی با باکتری «سالمونلا» بوده که معمولا بر اثر خوب تمیز نکردن موادغذایی بروز می‌کند. برخی از این موارد شیوع مسمومیت‌های غذایی نیز از باکتری ایکولی ناشی شده که بر اثر مصرف فرآورده‌های حیوانی خام یا با طبخ ناقص بروز می‌کنند. یکی دیگر از عوامل اصلی مسمومیت غذایی باکتری «لیستریا» است که سبب ابتلا به هپاتیت A‌ و سقط جنین می‌شود.

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC)، سالانه حدود 48 میلیون نفر در این کشور به بیماری‌های ناشی از مسمومیت‌های غذایی مبتلا می‌شوند که حدود 3000 نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه موادغذایی در مراحل مختلف تولید و آماده‌سازی ممکن است آلوده شوند. به عنوان مثال گوشت مرغ می‌تواند در همان کشتارگاه به باکتری ایکولی آلوده شود و همچنین در یخچال‌های رستوران‌ها فاسد شود.

این اتفاق برای سبزیجات نیز می‌افتد و ممکن است در طول مسیر خود از مزرعه تا روی میز آشپزخانه انواع عوامل بیماری‌زا را با خود حمل کنند. طبخ نادرست و استفاده از چاقوی مشترک که قبلا با آن مرغ خرد شده برای خرد کردن سبزیجات نظیر کاهو بدون شستن درست چاقو می‌تواند آلودگی‌ها را منتقل کند. در این گزارش به پنج ماده غذایی که سبب بروز بیشترین مسمومیت‌های غذایی می‌شوند اشاره می‌شود:

جوانه ها: جوانه گندم، ماش و … جزو سبزیجاتی هستند که تمیز کردن آنها بسیار سخت است. آنها همچنین در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کنند که بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها محسوب می‌شود. بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که قبل از مصرف، این مواد غذایی را کاملا تمیز کنید و بشوئید.

طالبی/ گرمک: می‌خواهید باور کنید یا نکنید اما در واقع طالبی و هندوانه منبع اصلی مسمومیت غذایی هستند. زیرا این میوه‌ها قبل از خوردن معمولا شسته نمی‌شوند و باکتری‌ها از قسمت‌هایی که با چاقو بریده می‌شوند وارد گوشت میوه می‌شوند. حالا اگر قاچ‌های آنها را با دست بگیرید و بخورید نیز این آلودگی‌ها بیشتر منتقل می‌شوند. پس قبل از خوردن،‌ پوست آنها را با آب و برس زبر به خوبی بشویید.

شیرخام: اگرچه این روزها زیاد شیرخام در بازار وجود ندارد و بیشتر افراد حاضر در روستاها و دامداری‌ها به شیرخام دسترسی دارند اما به شدت توصیه می‌شود اگر کسی هم به شما شیرخام تعارف کرد از نوشیدن آن اجتناب کنید زیرا شیرخام، پاستوریزه نیست و نوشیدن آن خطرات مشابه خوردن گوشت خام به همراه دارد. دوری از خطر مسمومیت شیر خیلی راحت است،‌ پس فقط شیر پاستوریزه بخورید.

تن ماهی: انواع ماهی‌ها باید وقتی از آب خارج می‌شوند تا زمانیکه پخته شده‌اند در جای بسیار سرد نگهداری شوند. در این بین تن ماهی مستعد آلودگی به سم «اسکومبروتوکسین» است که مسمومیت به آن می‌تواند منجر به گرفتگی جدی عضلات و سردرد شود. این آلودگی در صورتی رخ می‌دهد که تن ماهی در دمایی بالاتر از 15 درجه سانتیگراد نگهداری شود. وقتی ماهی تازه می‌خرید نیز مطمئن شوید که مستقیما و بلافاصله بعد از خرید داخل یخچال یا فریزر گذاشته شوند.

انواع توت: وقتی که انواع توت تازه را می‌چینید یا می‌خرید حتما قبل از خوردن، آن را به خوبی بشویید. اگرچه برخی توت‌های یخ زده و منجمد نیز باعث شیوع برخی بیماری‌ها می‌شوند. پس شستن توت‌های منجمد را نیز فراموش نکنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، سلامت بدن بازدید 437 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php