کد خبر : 6959 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۲

چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری علامت مشخصه ناتوانی یادگیری، فاصله مشخص و غیرقابل توضیح بین سطح پیشرفت مورد انتظار کودک و عملکردش می‌باشد. LD در هر شخص به گونه‌ای متفاوت اثر می‌گذارد و هم‌چنین در مراحل مختلف رشد تغییر و توسعه می‌یابد. LD دامنه‌ای خفیف تا شدید دارد و …

چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

علامت مشخصه ناتوانی یادگیری، فاصله مشخص و غیرقابل توضیح بین سطح پیشرفت مورد انتظار کودک و عملکردش می‌باشد. LD در هر شخص به گونه‌ای متفاوت اثر می‌گذارد و هم‌چنین در مراحل مختلف رشد تغییر و توسعه می‌یابد. LD دامنه‌ای خفیف تا شدید دارد و معمولاً افراد در بیش‌تر از یک حوزه مبتلا به ناتوانی یادگیری می‌باشند.

ولی با وجود این مشخصه، تشخیص ناتوانی یادگیری همیشه آسان نیست. تصور نکنید شما مشکل کودک خود را می‌دانید حتی اگر نشانه‌ها به نظر واضح برسد. مهم است که کودک شما، توسط یک متخصص واجد شرایط مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد.

شما باید به حس خودتان اعتماد کنید. اگر شما فکر می‌کنید چیزی اشتباه است به حرف دلتان گوش بدهید. اگر احساس می‌کنید که معلم یا دکتر کودکتان نگرانی شما را به حداقل می‌رساند، نظر او را جویا شوید.

اجازه ندهید که هرکسی به شما بگوید «صبر کنید، ببینید چه می‌شود» یا «در این مورد نگران نباشید» اگر شما می‌بینید که کودک‌تان تلاش زیادی می‌کند، بدون در نظر گرفتن مشکلات کودک‌تان، سرنخ ناتوانی یادگیری را پیگیری کنید زیرا مداخله مورد نیاز است. شما نمی‌توانید به اشتباه نظاره کنید و اقدامی نکنید.

یادتان باشد که پیدا کردن شخصی که می‌تواند کمک کند، نیاز به مقداری زمان و تلاش دارد. حتی گاهی اوقات کارشناسان، ناتوانی‌های یادگیری را با ADHD و مشکلات رفتاری دیگر اشتباه می‌گیرند. ممکن است جستجوی یک متخصص نیاز به تلاش بیش‌تری داشته باشد.

در عین حال، سعی کنید صبور باشید، و یادتان باشد که همیشه پاسخ روشن و واضحی نمی‌گیرید. بیش از اندازه سعی نکنید که برچسبی برای اختلال فرزندتان تعیین کنید. متخصصان را به حال خود بگذارید. بر حمایت از فرزندتان تمرکز کنید.

 چگونگی تشخیص اختلالات و ناتوانی‌های یادگیری

در مجموع فرآیند شناسایی LD، ثابت نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت می‌باشد و این وابسته است به ماهیت مشکلات می‌باشد. مثلاً، دانش‌آموز ابتدایی که دارای نشانه‌های خوانش‌پریشی می‌باشد، ممکن است در مهارت‌های ریاضی عالی باشد.

بنابراین برای درک بهتر اجزای خاص خواندن ارزیابی می‌شود (مانند، آگاهی واجی، درک مطلب، روانی) که با برنامه‌ریزی یک دوره مناسب آموزش و مداخله می‌توان به او کمک کرد.

اگر والدین به ناتوانی یادگیری فرزندشان مشکوک شدند. مهم است که مشاهدات‌شان را ثبت کند تا با معلم یا کارشناس مربوطه در میان بگذارند.

بنابراین شناسایی زودتر، برای کودک حیاتی است تا موفقیت علمی و اجتماعی کسب کنند.

مشاهده دقیق و صادقانه، کلیدی است برای درک پیشرفت کودک در زمینه‌های رشدی و مهارت‌ها در حوزه‌هایی مانند: زبان بیانی و دریافتی، هماهنگی حرکتی بزرگ و ظریف، توجه و جامعه‌پذیری.

با توجه به این که پیش‌دبستانی‌ها هم می‌توانند نشانه‌های LD را نشان دهند ولی بعضی بچه‌ها، ممکن است ناتوانی یادگیری را تا مدرسه راهنمایی یا حتی دبیرستان نشان ندهند و در آن مقاطع نشانه‌ها بارز شود.

البته همه بچه‌هایی که در رشد مهارت‌ها آهسته هستند، دارای LD نمی‌باشند. و نیز به دلیل خجالت، از کسب و جستجوی اطلاعات در مورد جزئیات و کمک گرفتن، خودداری نکنید. داشتن کودک دارای LD هیچ شرمی ندارد. شرم در این است که وقتی مشکلی وجود دارد به دنبال تشخیص و ارائه کمک به کودک رفته نشود.

فرآیند تشخیص LD

تشخیص ناتوانی یادگیری یک فرآیند است که شامل تست گرفتن، گرفتن تاریخچه رشدی کودک و مشاهده توسط متخصص آموزش دیده است. پیدا کردن یک محل ارجاع قابل اطمینان مهم است. بنابراین از مدرسه کودک خود شروع کنید و اگر آن ها نتوانستند به شما کمک کنند، از پزشک کودک‌تان، دوستان و خانواده که با ناتوانی یادگیری سر و کار داشتند و به طور موفقیت‌آمیز آن را درمان کردند، سۆال نمایید.

متخصصانی که می‌توانید به آنها مراجعه کرده و LD را تضخیص دهند، شامل:

  • روان‌شناسان بالینی
  • روان‌شناسان مدرسه
  • روان‌پزشکان کودک
  • روان‌شناسان آموزشی
  • روان‌شناسان عمومی
  • پزشکان اطفال
  • گفتار درمانگر
  • کار درمانگر

گاهی اوقات نیاز است تا چندین متخصص به صورت تیمی، جهت تشخیص دقیق اقدام کنند.

انواع ناتوانی‌های یادگیری

ناتوانی‌های یادگیری اغلب، در مجموعه‌ای از مهارت‌های مربوط به مدرسه، گروه‌بندی می‌شوند. انواع اختلالات یادگیری وجود دارد که برجسته‌ترین آن ها حول خواندن، نوشتن یا ریاضی می‌باشد.

انواع رایج ناتوانی‌های یادگیری را در جدول زیر مشاهده نمایید.

 

مثال

نشانه‌ها شامل مشکل با

حوزه مشکل

ناتوانی

گم کردن نام کلمات و صداها، مشکل ترکیب اصوات با کلمات، سرعت آهسته در خواندن، مشکل در به خاطر آوردن بعد از خواندن متن

هجی کردن، خواندن، صحبت کردن، نوشتن

پردازش زبان

Dyslexia

خوانش‌پریشی

مشکل یادگیری شمارش، مهارت‌های ذهنی ضعیف ریاضی، مشکل جهت‌های فضایی

محاسبات، یادآوری مفاهیم ریاضی، غهم زبان، کاربرد و شمارش پول

مهارت‌های ریاضی

Dyscalculiaحساب‌پریشی
دست‌خط بد و ناخوانا، مشکل سازمان‌دهی افکار برای نوشتن

مشکل در دست‌خط، املاء، سازمان‌دهی افکار

نوشتن Dysgraphiaنوشتارپریشی

مشکل در قیچی ردن، بستن دکمه‌ها، کشیدن نقاشی

مشکل یک‌پارچگی چشم و دست، تعادل، چالاکی دست

مهارت‌های حرکتی ظریف

Dyspraxiaکنش‌پریشی
مشکلات فهمیدن زبان شفاهی درک مطلب ضعیف در خواندن

زبان

دیس‌فازیا / آفازیا

مشکل در پیش‌بینی که چطور یک سخنران جمله را به پایان می‌رساند.

رشد زبان

خواندن

درک مطلب

شنیدن، تفاوت‌های بین صداها، تفسیر اطلاعات شنیداری

اختلال پردازش شنیداری

مشکل تشخیص حروفی مانند س و ص

خواندن

نوشتن

ریاضی

نقشه‌ها، نمادها، نمودارها، تصاویر

تفسیر اطلاعات دیداری

اختلال پردازش دیداری

 

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : موفقیت و پیروزی بازدید 191 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php