کد خبر : 193178 تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰

انواع التهاب مفید را بشناسید

التهاب دال بر به مخاطره افتادن سلامت است. و به دلایل خوبی از بیماری‌های قلبی تا افسردگی، التهابات غیرقابل کنترل می‌توانند به طرق مختلف مایه‌ی نقض سلامت باشند. اما با وجود تمام جنجال‌های ضدالتهابی، خوب است که به یاد داشته باشید، برخی از التهابات قادرند مهاجمان بیماری‌زا یا مخاصمان تشدید …

انواع التهاب مفید را بشناسید

التهاب دال بر به مخاطره افتادن سلامت است. و به دلایل خوبی از بیماری‌های قلبی تا افسردگی، التهابات غیرقابل کنترل می‌توانند به طرق مختلف مایه‌ی نقض سلامت باشند. اما با وجود تمام جنجال‌های ضدالتهابی، خوب است که به یاد داشته باشید، برخی از التهابات قادرند مهاجمان بیماری‌زا یا مخاصمان تشدید بیماری‌ها را از میدان به در کنند.

به گزارش مجله اینترنتی به نقل از سلامت ؛ دکتر کاملیا داوتیان، پروفسور بالینی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس معتقد است که برخلاف التهابات مزمن(قرمز، طولانی)، التهابات مقطعی یا حساس اغلب مفیدند. از جمله وظایف سیستم ایمنی بدن، ایجاد مکانیزم‌های دفاعی التهابی است تا از بروز مشکلات حاد ممانعت نماید.

او در ادامه می‌گوید که اگر چه چرخه‌ی التهابات مضر دائما و به طور خفیف تکرار می‌شود اما التهابات مفید ناگهانی بروز کرده و سریعا ناپدید می‌شوند. در اینجا به ۶ مورد از التهابات مفید برای سلامت اشاره می‌کنیم.
۱.التهاب ناشی از نیش زنبور

اغلب با درد همراه است و سریعا ملتهب می‌شود. دکتر جان هگینس می‌گوید که این التهاب همانند شیپور جنگ است و به سیستم ایمنی بدن هشدار می‌دهد که اتفاقی در حال وقوع است پس مراقب باش. آن التهاب همانند یک محافظ عمل کرده، از نقطه‌ی آسیب‌دیده محافظت می‌کند و مایع جمع شده در محل نیش خوردگی، سم نیش زنبور را رقیق کرده، تجزیه می‌کند و مانع از سوزش پوست می‌گردد.
۲.التهاب ناشی از پیچ‌خوردگی قوزک پا

هگینس معتقد است، تورمی که بلافاصله پس از جراحت پدید می‌آید همچون قالب ریخته‌گری عمل می‌کند. این التهاب، محل آسیب‌دیده را محکم نگه داشته و مانع از حرکت آن و بالطبع از آسیب‌های دیگر جلوگیری به عمل می‌آورد. یک چنین التهابی قطعا دردناک است و مانع از انداختن وزن بدن بر روی آن و تکرار آزار نقطه‌ی آسیب‌دیده می‌شود. حتی در پیچ‌خوردگی‌های شدید نیز التهاب پس از ۷ روز رفع می‌شود. در غیر این صورت به پزشک مراجعه کنید.
۳.التهاب ناشی از تب

هذیان و درد بدن قطعا خوشایند نیستند. اما اساسا تب، که همان التهاب تمام بدن قلمداد می‌شود، وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارد. داوتیان تشریح می‌کند که تب ماحصل ترشح اینترلوکین‌هاست، آنها مواد شیمیایی پنهان شده توسط گلبول‌های سفید خون هستند که برای دفاع از بدن در برابر باکتری‌های مخاصم ترشح می‌شوند. هیگنس می‌افزاید که زیست باکتری‌ها و دیگر موجودات زنده منوط به دمای معمولی بدن است. بنابراین، هنگامی که بدن دمای درونی بدن بالا می‌رود، مخاصمان احساس ناخوشنودی دارند و برخی مواقع نیز تلف می‌شوند.
۴.التهاب ناشی از ورزش شدید

نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود، درست است؟ هیگنی می‌گوید، قطعا پس از ورزش در باشگاه یا دویدن، عضلات بیش از پیش حساس‌ می‌شوند. این دردناکی ناشی از آسیب به عضلات کاملا طبیعی و سالم است. التهاب، ارسال سلول‌های ایمنی و شیمیایی مفید را به نقطه‌ی آسیب‌دیده افزایش می‌دهد و به ترمیم سلول‌های عضلانی آسیب‌دیده کمک شایانی می‌کند. در نتیجه، عضلات شما از همیشه قوی‌تر می‌شود.
۵.التهاب ناشی از بریدگی

آخ! داوتیان معتقد است که برای التیام کوچک‌ترین زخم‌ها نیز بدن شدت جریان خون را افزایش می‌دهد تا فرایند بهبودی تسریع گردد. بدین ترتیب، خون فرایند التهاب مصنوعی را آغاز می‌کند که به التیام زخم‌ها کمک کرده و موجب انعقاد خون می‌گردد. قرمزی و تورمی که در اطراف زخم دیده می‌شود، همان التهاب است. جای بریدگی باید ظرف چند روز التیام یابد. اما چنانچه علائم عفونت همانند قرمزی رگ‌ها یا تب شدید در شما نمایان شد به پزشک مراجعه کنید.
۶.التهاب ناشی از مواد فاسد

خواه باکتری، ویروس یا سم باشد، قرار گرفتن در معرض مواد فاسد موجب می‌شود تا پاسخ‌های التهابی برای مواجه و مقابله با آنها وارد عمل شوند. داوتیان می‌گوید، بدن تلاش می‌کند تا با ارسال گلبول‌های سفید با مشکل مقابله نماید. دلاوران فعال در سیستم ایمنی بدن در کنار نقطه‌ی منفعل تجمع، به مهاجمان حمله کرده و مانع از گسترش آن‌ها به دیگر نقاط بدن می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سلامت بدن بازدید 355 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php