کد خبر : 219377 تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

معنی ضرب المثل خر کریم را نعل کردم چیست؟

معنی ضرب المثل خر کریم را نعل کردم چیست؟ ضرب‌المثل خر کریم را نعل کرد، به زمان حکومت ناصرالدین شاه بازمی‌گردد و در مورد فردی به نام کریم است که همه از نیش زبان‌هایش اذیت می‌شدند. برای دانستن در مورد این ضرب‌المثل با ما همراه باشید. فردی به اسم کریم …

معنی ضرب المثل خر کریم را نعل کردم چیست؟

معنی ضرب المثل خر کریم را نعل کردم چیست؟

ضرب‌المثل خر کریم را نعل کرد، به زمان حکومت ناصرالدین شاه بازمی‌گردد و در مورد فردی به نام کریم است که همه از نیش زبان‌هایش اذیت می‌شدند. برای دانستن در مورد این ضرب‌المثل با ما همراه باشید.

فردی به اسم کریم در تهران زندگی می‌کرد. وی در پست معاونت نقاره خانه خدمت می‌کرد و حقوقش را از طریق سازمان بیوتات می‌گرفت. او علاوه بر این شغل، ریاست تعدادی مطرب‌خانه را هم بر عهده داشت و از آن‌ها پول دریافت می‌کرد.

به وی لقب کریم شیره‌ای داده بودند که مطمئنا به خاطر مصرف تریاک نبوده است. احتمالا به دلیل شیرین زبانی‌هایش در مجالس و در خدمت پادشاه زمان وقت، او را کریم شیره‌ای خطاب می‌کردند.

کریم فن بیان و سرعت عمل خوبی در شیرین زبانی داشت و به همین دلیل ناصرالدین شاه از او خیلی خوشش می‌آمد و فرمان داد که رسما دلقک قصر او شود. کریم با این فرمان بسیار خشنود شد و تمام سعیش را می‌کرد تا اعتماد پادشاه را به‌دست بیاورد.

از آنجا که ناصرالدین شاه به دلقک‌بازی علاقه‌ی زیادی نداشت از کریم خواست تا با متلک‌ها و زخم زبان‌هایش، افراد چاپلوس را تحقیر کند.

کریم برای رفتن به قصر یا دیدن دوستان و اقوامش از خر استفاده می‌کرد. این حیوان از نظر شکل و ظاهر با تمام خرها تفاوت داشت و هر زمان که کریم سوار این حیوان می‌شد، مردم به او می‌خندیدند.

کریم شیره‌ای خیلی خوب این را می‌دانست که نیش زبان‌هایش را نثار چه کسانی بکند و از مسخره کردن و زخم‌زبان زدن به افرادی که نزد شاه محبوب بودند، خود‌داری می‌کرد. افرادی که از متلک انداختن‌های کریم اذیت می‌شدند به ناچار به او سکه‌های طلا و پول می‌دادند تا از زبان چرب و نرم کریم در امنیت باشند. در این میان افرادی هم بودند که به هیچ عنوان حاضر نبودند به کریم رشوه بدهند و مستقیما پیش ناصرالدین شاه می‌رفتند و شکایت کریم را نزد او می‌کردند. وی هم با شنیدن سخنان آن‌ها بلندبلند می‌خندید. سپس رو به شاکی می‌کرد و می‌گفت:

به جای شکایت و گله برو خر کریم را نعل کن.

به این معنی که زبان او را با پول و سکه ببند تا به تو نیش زبان نزند. این سخن ناصرالدین شاه به تدریج به صورت ضرب‌المثل در بین مردم ایران رواج پیدا کرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سرگرمی ، ضرب و المثل بازدید 376 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php