کد خبر : 49307 تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰

طرز تهیه کله پاچه خانگی

کله‌پاچه یک غذای سنتی ایرانی است که در کشورهای عربی نیز با نام باجه طبخ می‌شود و غذایی مشابه آن به نام خاش در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان متداول است. این غذا بسیار چرب و پرانرژی است. کله‌پاچه از پختن سر و دست و پای گوسفند (در آسیای میانه گوساله) …

کله‌پاچه یک غذای سنتی ایرانی است که در کشورهای عربی نیز با نام باجه طبخ می‌شود و غذایی مشابه آن به نام خاش در ارمنستان، آذربایجان و گرجستان متداول است.

طرز تهیه کله پاچه خانگی

این غذا بسیار چرب و پرانرژی است. کله‌پاچه از پختن سر و دست و پای گوسفند (در آسیای میانه گوساله) تهیه می‌گردد. اجزای این غذا شامل: بناگوش – زبان – مغز – چشم – گوشت صورت و پاچه می‌باشد. واحد شمارش کله‌پاچه دست بوده و هر دست شامل یک کله و چهار پاچه می‌باشد. آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌شود.

کله پاچه غذایی دیر پز است و طبخ آن زمان زیادی طول می‌کشد.

مواد لازم

کله گوسفند ۱عدد
پاچه گوسفند ۴عدد
پیاز درشت ۱عدد
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
نمک به مقدار دلخواه
فلفل به مقدار دلخواه
آب سرد ۴ لیوان
نخود در صورت تمایل ۱۰۰ گرم

طرز تهیه

طبخ کله پاچه چیزی نیست بجز گذاشتن آن در دیگ و با حرارت بسیار ملایم پختن. هنر این کار تنها در این است که آنرا خوب تمیز کنید و هنگام طبخ آنرا زیاد نجوشانید و در عوض روی حرارت بسیار ملایم آنرا به شکلی دم کنید و استفاده از ادویه کافی که معمولا فقط نمک زردچوبه و فلفل سیاه و فلفل قرمز هندی است از مهمترین ها ست. شما می توانید کله پاچه پاک کرده بخرید یا می توانید برای تمیز کردن کله پاچه آنرا در آب گرم گذاشته تا خون آن خوب از بین برود و این کار را چندبار تکرار کنید تا کله خوب تمیز شود سپس پوست آنرا کنده و نصفش کنید (آرواره و کله )و داخل آنرا کاملا تمیز کنید .

برای طبخ، کله و پاچه را با هم در یک قابلمه قرار بدهید و آب به اندازه کافی به آن بیفزاید تا جایی که نیمی از کله زیر آب برود بعد یک پیاز را پوست بکنید و به چهار پنج تیکه تقسیم کنید و داخل قابلمه بیندازید همچنین در صورت تمایل می توانید ۱۰۰ گرم یا به اندازه نیاز نخود هم پای آن بریزید زردچوبه هم بزنید و در دیگ را خوب کیپ کنید، حرارت را به صورتی تنظیم کنید که آب زیاد نجوشد و یا حتی نیازی به جوشیدن هم نیست، همین که بتواند درجه آب را به نزدیک صد درجه برساند کفایت می‌کند یا حداکثر و فقط بصورت خیلی ملایم بجوشد.

شما می توانید کله پاچه را شب بار گذاشته و صبح جهت صبحانه نوش جان کنید .

حتما کله پاچه را قبل از بردن سر سفره تمیز کنید و تنها گوشت های قابل خوردن را در ظرف بریزد و استخوان و ضایعات آنرا قبل از سرو کردن از آن جدا کنید.

حتما همراه کله پاچه لیمو ترش هم استفاده کنید.

نکات مهم

۱- از کله وپاچه گوسفند و تازه بودن آن مطمئن شوید ( کله بز یا میش نباشد )

۲- تغییر رنگ و بوی نا مطبوع دال بر فاسد بودن میباشد

۳- کله پاچه را از جای مطمئن خریداری کنید

۴- آثار باقیمانده مو را از سطح پوست جدا کنید

۵- روی زمین محکمی نایلکس پهن کرده و با گرفتن گوشها و بلند کردن کله و فرود آوردن آن از سمت بینی بر روی زمین ضرباتی محکم به کله وارد کنید و بعد با فشار زیاد از طریق مجرای نای در پشت کله آب را داخل مجرای بینی بفرستید تا از تمیز شدن این قسمت کاملاً مطمئن شوید.

۶- کله را از فاصله دو فک تا انتهای سر به دو نیم کنید

۷- دندان ها و سطج زبان را با برس زبر تمیز کنید

۸- کیسه مویی درزیر پوست شیار بین ناخنها را خارج کنید

۹- سیرابی و هزارلا و شیردان را خوب تمیز کنید

10- با توجه به دقتی که در انتخاب و تازه بودن کله پاچه و نحوه تمیز کردن آن هست سعی کنید این غذا را در منزل تهیه کنید تا مطمئین باشیدغذای سالمی تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید .

11- در ضمن یکی دوساعت پیاده روی بهترین روش برای کاهش میزان جذب کلسترول ناشی از صرف کله پاچه میباشدو سایر غذاهای چرب و مقوی را در آن روز حذف کنید و کله پاچه را به عنوان صبحانه یا نهار میل کنید

12- بعد از اینکه کله پاچه پخت به آن نمک و در صورت تمایل زعفران دم کرده بزنید و وقتی که مزه دار شد . پس از صرف آب کله پاچه ، استخوانها را جدا کنید و مغز را خارج کنید و لایه سفید رنگ روی زبان را جدا کنید . تمامی قسمتهای مغز و زبان و بناگوش و… قابل خوردن بوده آنها را در ظرف بکشید و با خانواده نوش جان کنید .

2/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : آشپزی و خانه داری ، آموزش انواع غذاها بازدید 3,244 بار
دیدگاهتان را بنویسید

Alireza در تاریخ 7 بهمن 1395 گفته : پاسخ دهید

salam
man az zohr bar ghozashtam , akhe inja kaleh pache ziyad dar dastres nist , khodam salhast mipazam , doostan hameh mighan kheyli khoobeh , ye nokte in ke man harghez nokhod narikhtam va az hich kas ham nashnidam ke bayad nokhod rikht , aya in ye foot e koozeh ghariye ya faghat be khatere mahale zendeghiye shomast ? nemidoonam , aghe kami tozih bedin khoobeh . mamnoon , shad bashin o hamishe bighareh kaleh pacheh 🙁 Alireza az Vancouver -CANADA .

تشنه حقایق در تاریخ 31 شهریور 1395 گفته : پاسخ دهید

سلام به همه دوستان
طبق ادعای طبیبان سنتی وبرخی پزشکان بهترین شیر افزا برای بانوانی که به بچه شیر می دهند میباشد .از طرفی داری چربی وپروتئین بالایی می باشد.

Arian در تاریخ 25 شهریور 1395 گفته : پاسخ دهید

دمت گرم امشب خواستم بار بزارم از مطالبتون بهره کافی رو بردم …
من تا بحال مصرف کننده بودم خودم اولین بار دارم بار میزارم …

احمدلطیفی در تاریخ 12 آذر 1394 گفته : پاسخ دهید

برای تکمیل کردن کله پاچه, دوسه حبه سیر.کرفس.زنجبیل.لیموعمانی وجو پرک شده هم اضافه میکنن!!

احمدلطیفی در تاریخ 12 آذر 1394 گفته : پاسخ دهید

سلام.خیلی متشکرم از زحمات شما.من عاشق کله وپاچه بره اونم تازه باشه،چقدر لذیذ وچسبناک است

سارا در تاریخ 23 مرداد 1394 گفته : پاسخ دهید

مرسیییییییییییییییییی

hediye در تاریخ 5 آذر 1392 گفته : پاسخ دهید

اگه یدونه چوب دارچین هم اضافش کنید عاااااااالی میشه

احمدلطیفی در تاریخ 12 آذر 1394 گفته : پاسخ دهید

برای تکمیل کردن کله پاچه, دوسه حبه سیر.کرفس.زنجبیل.لیموعمانی وجو پرک شده هم اضافه میکنن!!

نیلو در تاریخ 11 آبان 1392 گفته : پاسخ دهید

دسته مامانم درد نکنه من عاشق کلپچم اونم کاملا حرفه ای درس میکنه….بنده خدا شبش بیدار می مونه تا حواسش بهش باشه!

css.php