کد خبر : 8870 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۳۵

راههای پیشگیری از سکته قلبی(2)

در مقاله قبل، علت‌ها و نشانه‌های سکته قلبی را مرور کردیم. در این مقاله نیز به بررسی راه‌های درمان و پیشگیری از این عارضه قلبی اشاره خواهیم کرد.   درمان اولین اقدام‌های درمانی بعد از سکته قلبی باید به صورت ماساژ قلب و CPR بلافاصله توسط اطرافیان بیمار انجام شود. …

در مقاله قبل، علت‌ها و نشانه‌های سکته قلبی را مرور کردیم. در این مقاله نیز به بررسی راه‌های درمان و پیشگیری از این عارضه قلبی اشاره خواهیم کرد.

 


راههای پیشگیری از سکته قلبی(2)درمان

اولین اقدام‌های درمانی بعد از سکته قلبی باید به صورت ماساژ قلب و CPR بلافاصله توسط اطرافیان بیمار انجام شود.

اقدام‌های درمانی در بیمارستان

درمان سکته قلبی در بیمارستان بستگی به موقعیت بیمار دارد. ممکن است با دارو یا اقدامی تهاجمی درمان صورت گیرد و در مواقعی با توجه به شدت آسیب قلب، هر دو کار با هم انجام می‌شود.

دارو

با گذشت هر دقیقه از حمله قلبی، بافت‌های بیشتری اکسیژن از دست داده و آسیب می‌بینند. برای جبران این حالت باید جریان خون به این بافت‌ها به حالت عادی برگردد. داروهایی که به بیمار دچار سکته داده می‌شود، شامل موارد زیر است:

آسپرین

این دارو معمولاً توسط کادر اورژانس داده می‌شود. آسپرین لخته خون را کاهش داده و جریان خون را در عروق باریک شده بر قرار نگه می‌دارد.

ترومبولیتیک

این دارو باعث حل شدن لخته خونی (که منجر به انسداد شده است) می‌شود. هرچه زودتر این دارو دریافت شود، شانس نجات از یک حمله قلبی و کاهش آسیب به بافت قلب افزایش می‌یابد.

سوپر آسپرین

دارویی شبیه به آسپرین است که توسط تیم اورژانس داده می‌شود و از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند. این دارو شامل پلاویکس و سایر داروهاست.

اگر با فردی مواجه شدید که دچار حمله قلبی شده است، سریعاً به مرکز اورژانس زنگ بزنید. اگر آموزش انجام احیای قلبی – ریوی را دیده‌اید، شروع به انجام CPR کنید. این کار کمک می‌کند اکسیژن به بدن و مغز برسد.

تسکین‌دهنده درد

اگر درد قفسه سینه بیمار شدید باشد، معمولاً آرام‌بخش‌هایی مانند مورفین برای بیمار تجویز می‌شود.

نیتروگلیسرین

این دارو درد را تسکین داده و عروق را باز می‌کند و جریان خون را به حالت عادی برمی‌گرداند.

بتا بلوکر

این دارو ماهیچه قلب را آرام کرده و ریتم ضربان قلب را به حالت عادی برمی‌گرداند و آسیب بافتی را کاهش می‌دهد.

داروهای کاهش‌دهنده کلسترول

این داروها سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.

درمان جراحی

آنژیوپلاستی کرونری و استنت‌گذاری

انجام اورژانس آنژیوپلاستی، انسداد عروق کرونری را باز کرده و جریان عادی خون برای بافت قلب ایجاد می‌کند.

عمل بای‌پس شریان کرونری

عمل بای‌پس، شامل جایگزین کردن عروقی برای تغذیه بافت قلب به جای شریان مسدود شده است و به این ترتیب جریان خون قلب به حالت طبیعی برمی‌گردد.

راههای پیشگیری از سکته قلبی(2)

 

اصلاح شیوه زندگی

رعایت توصیه‌های زیر از حمله قلبی پیشگیری می‌کند:

سیگار نکشیدن

اگر سیگار می‌کشید باید بدانید که هر لحظه، مدت زمان سالم بودن قلب خود را کوتاه‌تر می‌کنید. حتماً سعی کنید سیگار کشیدن را متوقف کنید.

در معرض دود سیگار دیگران نباشید

حضور در محلی که دود سیگار وجود دارد، فرق خاصی با کشیدن سیگار ندارد؛ زیرا همان مواد مضری که فرد سیگاری دریافت می‌کند، در فضا نیز وجود دارد و افراد مجاور استنشاق می‌کنند.

چک کردن کلسترول

همیشه سطح کلسترول خون خود را بررسی کنید. اگر کلسترول بد خون تان بالا بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید و با مصرف دارو و تغییر رژیم غذایی، سعی در بهبود آن کنید.

چک‌آپ پزشکی را به طور مرتب انجام دهید

بسیاری از عوامل خطرزایی که موجب حمله قلبی می‌شوند از جمله فشارخون بالا، کلسترول بالا و دیابت، در مراحل اولیه هیچ علائم مشخصی نشان نمی‌دهند؛ ولی با انجام آزمایش‌های پزشکی و آگاهی از وجود این ریسک فاکتورها از شرایط دشوار بعدی و ایجاد حمله قلبی جلوگیری کنید.

کنترل فشار خون

هر فرد سالم باید هر سال دو بار فشار خونش را کنترل کند.

به طور مرتب ورزش کنید

انجام نرمش و ورزش، عملکرد ماهیچه قلب را به صورت طبیعی حفظ می‌کند. ورزش کردن با حفظ وزن ایده‌آل و کنترل دیابت، مانع ایجاد حمله قلبی می‌شود. انجام ورزش در حد 30 دقیقه پیاده‌روی در روز و پنج روز در هفته، سلامتی شما را تضمین می‌کند.

رژیم غذایی سرشار از چربی و کلسترول، باعث باریک شدن عروق قلبی می‌شود. اگر یک بار سکته کرده‌اید، خوردن چربی، کلسترول و نمک را کاهش دهید.

حفظ وزن ایده‌آل

داشتن وزن طبیعی، از بالا رفتن فشارخون و ابتلا به دیابت جلوگیری کرده و به دنبال آن، خطر حمله قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سرشار از چربی و کلسترول، باعث باریک شدن عروق قلبی می‌شود. اگر یک بار سکته کرده‌اید، خوردن چربی، کلسترول و نمک را کاهش دهید. خوردن نمک زیاد باعث افزایش فشارخون می‌شود. ماهی دارای امگا 3 بوده و باعث بهبود سطح کلسترول خون و جلوگیری از ایجاد لخته خون می‌شود. خوردن میزان زیادی میوه و سبزیجات به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان از آسیب دیدن عروق جلوگیری می‌کند.

کنترل استرس

تمام تلاش خود را بکنید تا استرس به عنوان یکی از عادت‌های روزانه زندگی‌تان نباشد؛ زیرا در غیر این صورت، شانس ابتلا به سکته قلبی را بالا می‌برید.

راههای پیشگیری از سکته قلبی(2)

 

اگر شاهد حمله قلبی فرد دیگری بودید، چکار باید کنید؟

اگر با فردی مواجه شدید که دچار حمله قلبی شده است، سریعاً به مرکز اورژانس زنگ بزنید. اگر آموزش انجام احیای قلبی – ریوی را دیده‌اید، شروع به انجام CPR کنید. این کار کمک می‌کند اکسیژن به بدن و مغز برسد.

هنگام CPR باید قفسه سینه فرد بیمار به اندازه 5 سانتی‌متر فشرده شود و این کار با سرعت 100 بار در دقیقه انجام شود. پس از هر 30 فشار، راه‌های هوایی فرد باید بررسی و باقیمانده تنفس خارج شود. در صورتی که آموزشی برای این کار ندیده‌اید، تنها عمل فشار دادن قفسه سینه را انجام دهید.

اقدام لازم هنگام بروز سکته قلبی

هنگام حمله قلبی باید سریع عمل کرد. پس مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

* به مرکز اورژانس زنگ بزنید. اگر مشکوک هستید که دچار حمله قلبی شده‌اید یا نه، باز هم دست دست نکنید، فوری با مرکز اورژانس تماس بگیرید. اگر دسترسی به مرکز اورژانس ندارید، از یک نفر بخواهید شما را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی برساند. فقط در صورتی خودتان رانندگی کنید که هیچ فرد دیگری را پیدا نمی‌کنید. با رانندگی کردن، شرایط خطرناک برای خود و دیگران ایجاد می‌کنید؛ بنابراین تا حد امکان این کار را انجام ندهید.

* اگر قبلاً قرص نیتروگلیسرین برایتان تجویز شده، حتماً تا رسیدن اورژانس یک عدد استفاده کنید.

* قبلاً با پزشک خود مشورت کنید و مجوز استفاده از آسپرین را در صورت بروز حمله قلبی از او کسب کنید. جویدن آسپرین احتمال آسیب به قلب را در حین سکته قلبی کاهش می‌دهد، زیرا احتمال ایجاد لخته را کاهش می‌دهد. البته آسپرین ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد؛ بنابراین تنها در صورت تجویز پزشک یا کارشناسان اورژانس آن را مصرف کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 440 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php