کد خبر : 237987 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷

چه سنی برای بارداری مناسب است؟

چه سنی برای بارداری مناسب است؟ اگر از زنان زیادی بپرسید چه سنی برای بارداری بهتر و مطلوب است، با پاسخ‌های کاملا متفاوتی رو‌به‌رو خواهید شد. زنانی که در سال‌های دهه 20 سالگی‌شان قرار دارند، احتمالا از مزایای برخورداری از انرژی بی‌پایان و بدنی انعطاف‌پذیر بهره می‌برند؛ زنی که برای …

چه سنی برای بارداری مناسب است؟

چه سنی برای بارداری مناسب است؟

اگر از زنان زیادی بپرسید چه سنی برای بارداری بهتر و مطلوب است، با پاسخ‌های کاملا متفاوتی رو‌به‌رو خواهید شد. زنانی که در سال‌های دهه 20 سالگی‌شان قرار دارند، احتمالا از مزایای برخورداری از انرژی بی‌پایان و بدنی انعطاف‌پذیر بهره می‌برند؛ زنی که برای نخستین بار در دهه 30 سالگی عمرش باردار می‌شود، علی‌القاعده از این‌که توانسته است پیش از مادر شدن، خودش را در محیط کار تثبیت کند خوشحال خواهد بود و زنانی که بارداری را در سنین 40 سالگی‌شان تجربه می‌کنند، به شناخت خوبی از خود رسیده‌اند و تردیدهای کمی درباره توانایی‌شان در تامین مخارج کودک‌شان دارند.

اما هر مقطع سنی، علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، از ایراداتی نیز برخوردار است. این‌گونه نیست که با حرکت عقربه‌های ساعت و به عنوان مثال، به محض آن‌که شمع‌های تولد 35 سالگی‌تان را خاموش کردید، تخمک‌های شما شادابی‌شان را از دست بدهند. در عین حال، متخصصین به جد بر این باورند گروه‌های سنی در این زمینه، هر کدام با نگرانی‌های جسمی، احساسی، مالی و عاطفی مشخصی دست به گریبانند.

البته ما درباره نسل‌های مختلف صحبت می‌کنیم. شوشانا بنت، روان‌شناس بارداری و پس‌ازبارداری ساکن سن‌فرانسیسکو در این‌باره می‌گوید: «سن و بلوغ الزاما با هم بالا نمی‌روند، و برخی زنانی که در ابتدای دهه 40 سالگی عمرشان قرار دارند، ممکن است به لطف برخورداری از زندگی و عادات سالم، بدن سالم‌تری نسبه به همتایان خود در دهه 20 سالگی داشته باشند. همه چیز به سلامت، انرژی، شخصیت و چشم‌انداز زندگی یک زن بستگی دارد». شما نمی‌توانید سن‌تان را تغییر دهید، اما می‌توانید برای داشتن تجربه‌ای خوشایند و سالم از بارداری، فارغ از این‌که چه سنی دارید، اقداماتی انجام دهید. در این‌جا به نکاتی که باید درباره بارداری و سن بدانید، اشاره می‌کنیم.

اگر بین 20 تا 25 سال سن دارید…

به لحاظ جسمی شما آمادگی بالایی برای بارداری و برآوردن نیازهای آن دارید. احتمال باروری‌تان بالاست (گرچه 7 درصد زنان این گروه با مشکلاتی در لقاح مواجهند) و خطر روبه‌روشدن با پیامدهایی مانند فشار خون بالا یا دیابت بارداری، در شما اندک است. محققان بر این باورند هرچه یک زن هنگام به‌دنیا‌آوردن فرزندش جوان‌تر باشد، احتمال بروز سرطان سینه در وی طی سال‌های آینده کمتر خواهد بود، هرچند سازوکار این ارتباط هنوز ناشناخته است.

گرچه پوست افراد جوان‌تر عموما انعطاف‌پذیرتر از پوست اشخاص مسن‌تر است، این‌که شما طی این دوره، دچار ترک‌های بارداری شوید، تا حد زیادی به ژنتیک‌تان بر می‌گردد. در عین حال، به گفته لیندزی برین، کارشناس تناسب اندام دوره بارداری و پس‌ازبارداری، «زنان جوان‌تر به خاطر بافتی که عضلات را می‌پوشاند و به مثابه پوششی، دور کمر را منقبض می‌کند، کار ساده‌تری برای به‌دست‌آوردن تناسب پیش از بارداری شان دارند. در زنانی که بارداری یا حتی اضافه وزن را پیشتر تجربه کرده اند، این بافت کشیده تر شده و بالطبع انعطاف پذیری کمتری دارد».

در همین حال، شما در این سن از انرژی جوانی سرشارید. شارلوت هیلتون اندرسون 32 ساله که نخستین بارداری‌اش را در 23 سالگی تجربه کرده است و پنجمین بارداری‌اش را در 31 سالگی، در این‌باره می‌گوید: «بیدارماندن در طول شب با بچه‌ای که دائما بالا می‌آورد کار سختی برای من در سال‌های 20 سالگی‌ام بود، اما این شرایط در آن سنین، به اندازه حالا روی من تاثیر منفی نداشت». اندرسون و همسرش که در مینیاپلیس زندگی می‌کنند، مایل بودند در سنین جوانی بچه‌دار شوند، چه «بچه‌ها انرژی بسیاری دارند و ما می‌خواستیم قادر باشیم از وجودشان لذت ببریم».

ریچارد پاولسن، مدیر برنامه باروری در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس‌آنجلس می‌گوید: «هرچه مادر جوان‌تر باشد، تخمک‌هایش هم جوان‌ترند، به این معنا که فرزند کمتر دچار نقص‌های کروموزومی خواهد شد». بر این اساس، احتمال بروز ناهنجاری کروموزومی در فرزند (یک به پانصد برای تمام سنین) یا سندروم داون (یک در هر 1250 مورد) به‌نسبت پایین خواهد بود. وی می‌افزاید: «از آن‌جا که تخمک‌های شما تازه‌تر است، احتمال سقط جنین – 12 درصد در سه ماه نخست بارداری در کمترین حد خود قرار دارد (متوسط احتمال سقط جنین برای تمام سنین تا 25 درصد است).

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، بارداری و زایمان ، پزشکی و سلامت بازدید 646 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php