کد خبر : 236913 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۷:۰۲

8 عادتی که شما را زودتر پیر می کند!

8 عادتی که شما را زودتر پیر می کند! حتما تا به حال زیاد شده‌اید که اطرافیان‌تان درباره‌ی یک نفر این جمله را بگویند: وای فلانی خیلی پیر شده اصلا بهش نمیخوره فقط ۴۰ سالش باشه! حتم دارم بعد از شنیدن این جمله جلوی آینه رفته‌اید و به خودتان خیره …

8 عادتی که شما را زودتر پیر می کند!

8 عادتی که شما را زودتر پیر می کند!

حتما تا به حال زیاد شده‌اید که اطرافیان‌تان درباره‌ی یک نفر این جمله را بگویند: وای فلانی خیلی پیر شده اصلا بهش نمیخوره فقط ۴۰ سالش باشه! حتم دارم بعد از شنیدن این جمله جلوی آینه رفته‌اید و به خودتان خیره شده‌اید تا مطمئن شوید زیادی از حد پیر نشده‌اید! با ما همراه باشید و ۸ عادت بد که دلیل پیری زودرس در شما هستند را بشناسید.

1- خواب ناکافی

خواب ناکافی یک دلیل پیری زودرس است از این رو بهتر است، فرصت کافی برای خواب مناسب در برنامه روزانه افراد قرار گیرد تا با ایجاد آرامش روحی در خود و اطرافیان از استرس ها و اضطراب روزانه کاسته شود؛ چرا که این مسئله به صورت ناخودآگاه اثر مهمی بر سلامت عمومی و همچنین سلامت پوست دارد.

۲- عصبانیت

عادت کردن بدن انسان به خشم، مساوی با قدرت و شدت گرفتن انواع بیماری های قلبی است. از سویی دیگر عدم کنترل این نوع عواطف، خطر ابتلا به افسردگی و مضرات متعدد آن برای بدن انسان را افزایش می دهد. ممکن است شما قادر نباشید که از استرس یا عصبانیت به طور کامل اجتناب بورزید. اما می توانید با یادآوری اهمیت این موضوع به خود، تمرین فراوان، مدیتیشن یا سرگرم شدن مناسب با فعالیت های مفید و متنوع اجتماعی، میزان آن را به حداقل برسانید.

۳- رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن

به گفته محققان، رژیم غذایی نامناسب و ناسالم همراه با عدم ورزش و داشتن سبک زندگی فاقد تحرک موجب تسریع روند پیری در انسان ها می شود. نوعی سلول ها موسوم به سلول های پیری در بروز بیماری ها و شرایط مرتبط با پیری نقش دارند. محققان دریافتند که ورزش مانع از تجمع پیش از موعد این سلول های پیر می شود و در نتیجه از تاثیرات مخرب رژیم غذایی ناسالم، نظیر عدم انجام فعالیت های فیزیکی، عملکرد نامساعد قلب و عملکرد متابولیکی محافظت می کند.

«ناتان لبراسر»، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک مایو آمریکا، در این باره می گوید: «ما معتقدیم که در هر دو سطح بیولوژیکی و کلینیکی، رژیم غذایی بد و عدم تحرک موجب تسریع در روند پیری می شود.»

۴- سیگار کشیدن

یک پژوهش تطبیقی در سال ۲۰۱۳ واقعیت های تکان دهنده ای را در مورد مضرات سیگار به اثبات رسانید. این پژوهش، آزمایش واحدی را بر بدن دو انسان با ویژگی ها، خصایص و شرایط کاملاً یکسان نشان می دهد؛ که یکی از آنها عادت به استفاده از سیگار دارد. و دیگری از سیگار استفاده نمی کند. این مقایسه به شکل واضحی چین و چروک های اضافی چهره و همچنین تورم پلک چشم را در مورد بدن انسانی که سیگار می کشد، نمودار می کند. این پژوهش نشان می دهد که تفاوتی پنج ساله در عمر مصرف سیگار، می تواند تفاوت های قابل توجهی را در افزایش یا کاهش سن سالخوردگی اعضای صورت موجب گردد.

۵- مصرف مشروبات الکلی

پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که استعمال دخانیات و مصرف الکل باعث تحلیل رفتن و پیری زودرس مغز می‌شود. این پزشکان تاکید کردند: سیگار و الکل بویژه وقتی با هم استفاده می‌شوند، مشکلات جدی را برای حافظه، توانایی مغز در تجزیه و تحلیل مسائل و نیز برای فرآیند اندیشیدن در مغز مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

در این بررسی آمده است مشکل پیری زودرس مغز با گذشت زمان در مصرف‌کنندگان این دو ماده مضر وخیم‌تر می‌شود. همچنین از آنجائی که بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد الکلی، سیگار هم می‌کشند نمی‌توان به راحتی اثرات مخرب و جداگانه سیگار بر عملکرد شناختی و ادراکی مغز را مشخص کرد.

۶- کمبود آب

پوست بدن بزرگترین ارگان بدن است، بنابراین نیازمند آب است. کمبود آب بدن سبب کم شدن عرق می‌شود و بدن نمی تواند آلودگی های درون خود را در طول روز رفع کند. از این رو پوست به انواع بیماری‌ ها از جمله پسوریازیس، التهاب، پیری زودرس، چین و چروک مبتلا می شود. کمبود آب، سبب خشکی، کشیدگی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود که به فرد ظاهر مسن می‌دهد.

۷- استرس

استرس با خیلی از مسائل بهداشتی و سلامتی در ارتباط است. برای مثال فشار خون بالا و میگرن ممکن است علائمی باشند که در زندگی ما وجود دارند. اما آیا می دانستید که یکی از اولین جاهایی که استرس نشان داده می شود، پوست ما می باشد؟ پوست بزرگترین عضو ما است. مثل خیلی از مردم، شاید فکر کنید که پوست یک مانع است برای بیرون نگه داشتن تاثیرات منفی و داخل نگه داشتن تاثیرات مثبت. اما پوست یک عضو پر مشغله از ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم با مغز می باشد.

۸- مصرف غذاهای فست فودی و ناسالم

در یک مطالعه پزشکی جدید، رژیم غذایی ناسالم و مصرف فست فودها به عنوان اصلی‌ترین علت مرگ و میر زودرس در سراسر جهان شناخته شد. گروهی از کارشناسان و متخصصان برجسته سلامت در این تحلیل دریافته‌اند که مصرف این غذاهای آماده و فوری عامل اصلی مرگ و میرهای زودرس است و در این بین غذاهای فراوری شده، گوشت قرمز و نوشیدنی‌های شیرین و قندی جزو خوردنی‌هایی هستند که در ۲۱ درصد مرگ و میرهای جهانی نقش دارند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 479 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php