کد خبر : 233523 تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۶:۰۳

روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی

روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی یکی از قشنگترین گلها برای نگهداری توی خونه بنفشه ی آفریقاییه که نگهداری راحت و تکثیر ساده ای داره و معمولا پشت پنجره ی اکثر خونه ها چندین رنگ از اون رو دیدین. این گل زیبا 5000 رنگ مختلف داره و به دلیل گلدهی …

روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی

روش نگهداری و تکثیر بنفشه آفریقایی

یکی از قشنگترین گلها برای نگهداری توی خونه بنفشه ی آفریقاییه که نگهداری راحت و تکثیر ساده ای داره و معمولا پشت پنجره ی اکثر خونه ها چندین رنگ از اون رو دیدین. این گل زیبا 5000 رنگ مختلف داره و به دلیل گلدهی مکرر در طول سال طرفدارای زیادی پیدا کرده. بنفشه مانند سایر گیاهان به شرایطی از قبیل نور، دما، خاک و آبیاری مناسب نیاز داره و با اینکه گیاه راحتی در بین سایر گلها به حساب میاد اما ریزه کاریای زیادی هم داره.

پرورش بنفشه ی آفریقایی در نور طبیعی و مصنوعی

بنفشه در مقابل نور کم و زیاد دو رفتار کاملا متفاوت نشون میده. در نور کم به خوبی رشد میکنه، اما برای گل دادن نیاز به نور زیاد داره. پنجره های جنوبی خونه برای این گل خیلی مناسبن. بنفشه های آفریقایی زیر نور مصنوعی هم رشد میکنند پس نگران تاریک بودن خونتون نباشین و یه لامپ فلوئورسنت 120 سانتی متری رو در فاصله ی 30 سانتی متری از اون قرار بدین تا نور مورد نیازش تامین شه.

بهترین روش آبیاری بنفشه ی آفریقایی

برای آبیاری بنفشه بهتره که از یه زیر گلدونی گود استفاده کنید و آب رو داخلش بریزین تا ریشه ها اونو جذب کنن. آبیاری از بالا و ریختن آب روی برگها باعث ایجاد قارچ میشه. البته هر چند باری که از زیرگلدونی بهش آب دادین یک بار هم از بالا آبیاری کنید تا مانع از تجمع نمک در سطح خاک بشه. در صورتی که برگها خیس شدند سریعا با دستمال کاغذی اونا رو خشک کنید.

دمای مناسب برای پرورش بنفشه آفریقایی

بهترین دما برای این گل قشنگ 18 تا 26 درجه ی سانتی گراده. در صورتی که دما کمتر بشه رشد گیاه کم شده و برگها به سمت پایین خم میشن و در دمای زیاد هم گیاه بیش از اندازه گلدهی پیدا میکنه و ضعیف میشه.

نحوه ی تکثیر بنفشه ی آفریقایی

بهترین و متداولترین روش تکثیر استفاده از قلمه برگه که براتون توضیح میدم. بهتره که گیاه بالغی رو انتخاب کنید و چند برگ از وسط اونو جدا کنید. به کمک یه قیچی یا تیغ تیز اینکار رو انجام بدین و تنها 4 سانتی متر از ساقه ی برگ رو برای کاشتن در خاک بذارین تا بمونه.

بهترین خاک برای بنفشه

ترکیب پرلیت و خاک پیتماس بهترین بستر برای کاشت بنفشه است که مستقیما میتونین برگها رو داخل اون بکارین یا اول در آب قرار بدین و بعد از ریشه دادن دوباره بکارید.

بعد از اینکه برگها ریشه کردن و جوونه زدن با دقت بوته هارو از هم جدا کنین و توی گلدونای اصلی بکارین.

چند توصیه ی مهم در نگهداری از بنفشه آفریقایی

از گلدونهای پلاستیکی برای کاشت گلها استفاده کنین چون گلدونای سفالی نوسانات دمایی رو به گل منتقل میکنند و باعث شوک اونها میشن.

از گلدونای کوچیکتر برای کاشت استفاده کنین چون گلدهی اونا بیشتر میشه.

برای آبیاری از آّب سرد استفاده نکنین و آب رو از شب قبل بذارین تا به دمای محیط برسه.

گل ها و برگهای خشک رو از گیاه جدا کنین تا بنفشه گلدهی بهتری پیدا کنه.

برای قلمه زدن نمونه های ابلق از برگهای سبزتر استفاده کنین.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 441 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php