کد خبر : 231675 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰

سزارین یا زایمان طبیعی؛ کدامیک بهتر است؟

سزارین یا زایمان طبیعی؛ کدامیک بهتر است؟ چند سالیست که زایمان های طبیعی رو به کاهش و آمار سزارین بالا رفته است. اگر یک نوزاد بیش از حد بزرگ باشد یا اینکه لگن مادر آمادگی لازم جهت زایمان طبیعی را نداشته باشد پزشک زایمان سزارین را برای مادر تجویز خواهد …

سزارین یا زایمان طبیعی؛ کدامیک بهتر است؟

سزارین یا زایمان طبیعی؛ کدامیک بهتر است؟

چند سالیست که زایمان های طبیعی رو به کاهش و آمار سزارین بالا رفته است. اگر یک نوزاد بیش از حد بزرگ باشد یا اینکه لگن مادر آمادگی لازم جهت زایمان طبیعی را نداشته باشد پزشک زایمان سزارین را برای مادر تجویز خواهد کرد.

ولی با این حال بسیاری مواقع پیش آمده که بسیاری از نوزادان به طور کاملا پیش بینی نشده ای، طبیعی به دنیا آمده اند.

کدام روش زایمان صحیح است؟

طی تحقیقات به عمل آمده در این زمینه تولد در حالت طبیعی بسیار راحت تر و بی دردسر تر خواهد بود. درصورتیکه زایمان به طریقه سزارین مشکلاتی از قبیل جراحی ممکن است داشته باشد. با توجه به اینکه بزرگ بودن سر نوزاد خود یکی از عوامل مثبت محسوب می شود.

از یک طرف وزن بالای نوزاد هنگام تولد و بالا بودن اندازه دور سر او یک مزیت محسوب می شود و به نفع نوزاد می باشد. از طرف دیگر این عوامل بسته به بزرگ بودن مجرای زایمان می باشد که در همه زنان وجود ندارد.

زایمان طبیعی برای همه نوزادان

به دنیا آمدن نوزادان بزرگ جثه از یک دهانه رحم کوچک می تواند خطر یک زایمان طبیعی را افزایش دهد و برای نوزاد بسیار پر ضرر باشد. پزشکان توانسته اند ژن هایی را که مربوط به این ناحیه می باشد را کشف کنند و در تلاشند که بتوانند با تغییراتی بر روی این ژن ها تغییراتی در اندازه لگن ایجاد کنند که این خود یک عامل خوب در این زمینه محسوب می شود.

محققان در تلاشند با این کار حق زایمان طبیعی را برای نوزادان بزرگ جثه فراهم کنند. این تغییرات زمان بر است و در مدت زمان کوتاه شدنی نیست.

سزارین پر خطر

هر چند که زایمان های سزارین در بین مادران بسیار باب شده است ولی معایب این زایمان برای آنها به مرور زمان مشخص می شود. اکثریت مادران از فواید زایمان طبیعی بی اطلاع هستند. سزارین یک روش کاملا علمی در هزاران سال گذشته تا کنون بوده است. اساطیر یونانی، مصر باستان و حتی در متون هندو و روم نیز از این عمل استفاده می کرده اند.

اما در دوران مدرن اکنون این عمل و عوارض آنتی بیوتیک و عوامل دیگر همراه با هم به یک هنجار تبدیل شده است. بسیاری از عمل های سزارین به دلایلی همچون چاقی و دیابت صورت می گیرد که این بیماری ها را نیز می توان درمان یا از بروزشان پیشگیری کرد و یا شاید سیاست هایی است که در بخش زنان و پزشکان متخصص زنان می باشد.

امروزه بیش از یک سوم کل زنان عمل سزارین را انجام می دهند و علم پزشکی در حال دور شدن از زایمان های طبیعی است. شاید علم پزشکی با تلاشهایی که انجام می دهد بتواند روزی این عمل را از مادران دور کند. و تمامی نوزادان بتوانند بدون هیچ عارضه ای طبیعی به دنیا بیایند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : بارداری و زایمان ، پزشکی و سلامت بازدید 520 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php