کد خبر : 228974 تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴

چند راهکار ساده برای خشکی پوست در فصل سرد

چند راهکار ساده برای خشکی پوست در فصل سرد تغییر مواد شوینده مواد شوینده و نرم کننده های استاندارد لباس حاوی مواد شیمیایی، مواد معطر، رنگ، سفیدکننده، و ضد عفونی کننده هستند. اگرچه این مواد برای تمیز کردن، رفع بو و نرم کردن پارچه لباس ها فوق العاده هستند، اما …

چند راهکار ساده برای خشکی پوست در فصل سرد

چند راهکار ساده برای خشکی پوست در فصل سرد

تغییر مواد شوینده

مواد شوینده و نرم کننده های استاندارد لباس حاوی مواد شیمیایی، مواد معطر، رنگ، سفیدکننده، و ضد عفونی کننده هستند. اگرچه این مواد برای تمیز کردن، رفع بو و نرم کردن پارچه لباس ها فوق العاده هستند، اما می توانند به پوست شما آسیب رسانده یا موجب خشکی آن شوند، به ویژه اگر دارای پوستی حساس و مستعد به ابتلا به اگزما باشید. توصیه انجمن ملی اگزما استفاده از مواد شوینده بدون مواد معطر است که فاقد رنگ و رایحه هستند و همچنان می توانند لباس ها را تمیز کنند.

استفاده از مرطوب کننده هوا

هنگامی که طی 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته وسایل گرمایشی در خانه روشن هستند، میزان رطوبت فضای زندگی شما می تواند تا 10 درصد نیز کاهش یابد. استفاده از یک مرطوب کننده هوا می تواند سطح رطوبت را به میزان ایده‌آل باز گرداند که بین 30 تا 50 درصد است. مرطوب کننده های هوا با افزودن رطوبت به هوای محیط اطراف شما از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند. به کارگیری وسایل گرمایشی بدون استفاده از یک مرطوب کننده هوا می تواند به از دست رفتن سریع‌تر آب لایه بیرونی پوست نسبت به آن چه می تواند جایگزین شود، منجر شود که این شرایط احساس خشکی در پوست را به همراه دارد.

یک نکته درباره پوشیدن لباس پشمی

پشم ماده ای فوق العاده برای زمستان محسوب می شود زیرا از ضخامت و گرمای مناسب برخوردار است، اما نسبت به پارچه هایی با قابلیت تنفس مانند پنبه احتمال خارش و خشکی پوست را نیز افزایش می دهد. اگر برای گرم نگه داشتن بدن خود لباس های پشمی می پوشید، بهتر است از یک زیرپوش نازک برای جلوگیری از سایش و خارش، که هر دو مورد خشکی پوست را تشدید می کنند، استفاده کنید.

استفاده از کرم های مرطوب کننده

مرطوب کردن سر راست‌ترین روش برای آبرسانی به پوست است. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر است. هنگامی که هوا سرد می شود از کرم های مرطوب کننده با فرمول قوی‌تر استفاده کنید.

مصرف مواد غذایی آبرسان

نوشیدن آب فراوان تنها روش برای مرطوب نگه داشتن بدن از درون نیست. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم را مد نظر قرار دهید. آووکادو سرشار از چربی های غیر اشباع تک پیوندی است که به حفظ رطوبت کمک می کند. ماهی نیز حاوی چربی های امگا-3 است که سلول های پوست را تقویت می کند. روغن زیتون فوق بکر یکی دیگر از منابع خوب برای چربی غیر اشباع تک پیوندی است. سبزیجات سبز برگ تیره حاوی فولات ها هستند که پوست را آبرسانی می کنند.

تغییر صابون

همانند مواد شوینده لباس، برخی صابون ها نیز حاوی مجموعه ای از مواد شیمیایی و مواد معطر هستند که می توانند خشکی پوست را موجب شوند. از این رو، طی فصول سرد سال بهتر است از صابون های ملایم‌تر و کرمی استفاده کنید. صابون های ضد باکتری به واسطه وجود الکل و از بین بردن چربی طبیعی پوست می توانند خشکی شدید پوست را موجب شوند.

مقاومت در برابر خارش

طی فصل های پاییز و زمستان افراد بسیاری از اگزما و درماتیت رنج می برند که از جمله دلایل ایجاد خارش در پوست محسوب می شوند. اما خاراندن پوست خشک در زمستان تنها شرایط را وخیم‌تر می کند و چرخه باطل ناراحتی و خشکی را به همراه دارد. به جای خاراندن پوست، استفاده از کمپرس سرد برای تسکین خارش را امتحان کنید.

کوتاه کردن مدت زمان استحمام

دوش گرفتن طولانی با آب داغ می تواند احساس فوق العاده خوبی در ماه های سرد سال ایجاد کند، اما این کار به خشک‌تر شدن پوست منجر می شود. با کوتاه کردن مدت زمان استحمام و دوش گرفتن و استفاده از آب گرم به جای آب داغ می توانید از بروز این شرایط جلوگیری کنید. آب داغ موجب از دست رفتن آب پوست می شود و چربی طبیعی پوست را نیز از بین می برد. پس هرچه بیشتر در تماس با آب داغ باشید، آسیب بیشتری را نیز متحمل خواهید شد.

پرهیز از ابزارهای لایه برداری

در فصول سرد سال بهتر است از برس ها، کیسه های حمام، لایه بردارها و لیف های زبر و خشن دوری کنید زیرا موجب تحریک و التهاب در پوست خشک می شوند. همچنین، پس از استحمام، پوست خود را به آرامی و با حرکاتی نرم با حوله خشک کنید و بلافاصله از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

کاهش استرس

سلامت روان شما می تواند بر سطوح رطوبت پوست تاثیرگذار باشد. مطالعه ای که در سال 2001 انجام شد، نشان داد که هنگام استرس، توانایی پوست برای حفظ آب کاهش می یابد. افزون بر این، استرس می تواند زمینه ساز سوریازیس، اگزما، و راش ها شود. از این رو، تا حد امکان باید از استرس دور باشید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پوست و مو ، سبک زندگی بازدید 391 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php