کد خبر : 224737 تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

اشتباهات رایج بعد از دعوای زن و شوهری

اشتباهات رایج بعد از دعوای زن و شوهری گاهی اتفاقاتی که پس از دعوای زن و شوهری رخ می‌دهد از خود دعوا بدتر و آسیب‌زا‌تر است. رفتار یا کلامی که زن و شوهر پس از دعوا به هر دلیلی از خود نشان می‌دهند تعیین کننده مسیر دعوا و رسیدن به …

اشتباهات رایج بعد از دعوای زن و شوهری

اشتباهات رایج بعد از دعوای زن و شوهری

گاهی اتفاقاتی که پس از دعوای زن و شوهری رخ می‌دهد از خود دعوا بدتر و آسیب‌زا‌تر است. رفتار یا کلامی که زن و شوهر پس از دعوا به هر دلیلی از خود نشان می‌دهند تعیین کننده مسیر دعوا و رسیدن به نتیجه‌ای است که یا مشکل‌گشا خواهد بود و یا به مشکلات اضافه می‌شود.

بنابراین زن و شوهر باید بتوانند دعوای خود را کنترل و مدیریت کرده و از طرفی پس از دعوا اجازه ندهند اختلافات و یا کشمکش ایجاد شده با رفتارهای غلط به تنش و بحران تبدیل شود.

قهر نکنید

درست است دعوای صورت گرفته اوقات شما را مکدر کرده و حال و حوصله درست و حسابی برای شما باقی نگذاشته است اما سکوت و بدتر از آن قهر شما باعث می‌شود اوضاع منفی به وجود آمده راکد بماند و هیچ کس از حال طرف دیگر با خبر نباشد در نتیجه احساسات دو طرف هم خودش را مخفی کند.

قهر شما ترمزی برای همسرتان می‌شود تا جلو نیاید و راجع به آن موضوع و حل مشکل حرفی نزند چرا که فکر می‌کند از دستش عصبانی هستید و ممکن است اگر به سمتتان بیاید رانده شود. پس ترجیح می‌دهد فعلا جلوی شما آفتابی نشود.

ما هم در حال حاضر از شما توقع لبخند و شادی نداریم اما سکوت و قهر را هم گزینه خوبی نمی‌دانیم. بهترین حرکتی که می‌شود از سمت شما صورت بگیرد گفتن این جمله است: “الان شرایطی خوبی برای صحبت کردن ندارم. بذار کمی که بهتر شدم راجع بهش با هم حرف می‌زنیم”.

با این کار هم فرصت لازم را برای خود فراهم کرده‌اید تا به احساسات قبل از دعوا برسید و هم همسرتان تکلیفش را می‌داند و با کلام محترمانه، رفتاری احترام‌ برانگیز نسبت به شما خواهد داشت.

حافظه‌تان را تعطیل کنید

پس از دعوا به همسرتان بگویید کدام حرفهایش شما را آزرده اما دیگر موضوع را کش ندهید و پس از حل و فصل موضوع هر چه شنیده‌اید را فراموش کنید. اتفاقا گاهی با هوش نبودن و فراموش‌کاری خوب است به شرط آنکه قبل از این مراحل با همسرتان راجع به آنچه شنیده و آزار دیده‎اید صحبت کنید.

گاهی این فراموش‌کاری اگر بدون بیان مسئله و آن صورت بگیرد درد‌سر‌ساز می‌شود. یعنی کدورت‌ها پس از فراموشی‌های ظاهری سال‌ها بعد مانند زخمی قدیمی دهان باز کرده و یک طوفان بزرگ به پا می‌کند.

بهانه‌تراشی را فراموش کنید

حرف بدی زده‌اید، برخورد تندی داشته‌اید و یا کار اشتباهی کرده‌اید و حالا که دعوا تمام شده قصد جبران دارید. تا اینجا درست است اما کاری که اشتباهی صورت می‌گیرد بهانه‌تراشی برای این موضوع است.

“سرم درد می‌کرد”، “با همکارم دعوام شده بود و حسابی بهم ریخته بودم” و یا “توی کار به مشکل بر‌خوردم” بهانه‌هایی است که راه حل اتفاقات پس از دعوا محسوب نمی‌شود. شما اگر واقعا دچار مشکل یا کسالتی بوده و حال و روز خوبی ندارید باید قبل از ایجاد دعوا یا حتی رسیدن به منزل این موضوع را به همسرتان بگویید تا هم خودتان کمی آرام شوید و هم او به شرایطی که برایتان پیش آمده آگاه شده و مراعاتتان را بکند.

از دعوا نترسید

دعوای شما و همسرتان شاید بد باشد اما یه نکته مثبت دارد و آن اهمیتی است که برای هم قائلید اگر‌چه به دلیل نا‌بلدی این اهمیت به شکل دعوا خودش را نشان می‌دهد. پس از این موضوع نترسید.

این نکته را از این جهت می‌گوییم که گاهی زن و شوهر از ترس دعوای مجدد، دعوای ابتدایی را به حال خود رها کرده و از اینکه مبادا دوباره دعوایی صورت بگیرد وضعیت خود را به صورت معلق و بدون اینکه مشکلی پیش بیاید قرار می‌دهند و این موضوع اصلا خوب نیست.

بعد از دعوا خود را سرزنش نکنید

نگویید چرا اصلا باید بین من و همسرم دعوایی صورت بگیرد. اختلاف و گاهی دعوا بین زن و شوهر مسئله‌ای طبیعی است اما خوب است به جای سرزنش خود یا همسرتان در شرایطی که هر دو آرام شدید درباره مشکل پیش آمده صحبت و برای راه حل هم بیندیشید. این کار به ریشه‌یابی مشکلاتتان کمک کرده و جلوی دعوای‌های بیشتر را می‌گیرد اما سرزنش خود یا همسرتان عکس این را عمل کرده و به مشکلاتتان می‌افزاید. پس کار عاقلانه ریشه‌یابی مشکل است نه سرزنش.

دنبال دلیل و مقصر نباشید

مشکلی پیش آمده و دعوایی صورت گرفته و این ایرادی ندارد. ایراد بیشتر زمانی خودش را نشان می‌دهد که دایم به دنبال دلیل دعوا و اثبات بی‌تقصیری خود و مقصر دانستن همسرتان است. همین تمرکز روی دلایل دعوا و پیدا کردن مقصر از بزرگترین اشتباهاتی است که پس از دعوا بروز می‌یابد.

اگر دعوای شما با هدف رفع مشکل یا بیان آن باشد قطعا به نتیجه مطلوب می‌رسد البته به شرط آنکه مدیریت شده باشد اما اگر فقط برای اثبات حقانیت خود و مقصر دانستن دیگری باشد آنچه به عنوان یک اصل در زندگیتان ثابت می‌ماند دعوای همیشگی شماست.

از ماست‌مالی کردن دوری کنید

پاک کردن صورت مسئله و یا عوض کردن مواضع خود وضع را درست نمی‌کند. “من اصلا چنین منظوری نداشتم” یا “اشتباهی متوجه شدی” باعث می‌شود همسرتان فکرکند قصد گول زدن او یا توهین به شعورش را دارید و می‌خواهید اوضاع را ماست‌مالی کنید در نتیچه ناراحتی و عصبانتیش بیشتر می‌شود.

اگر همسرتان هم از چنین واژه‌هایی استفاده کرد به او یادآور شوید حتی اگر چنین منظوری نداشته اما کلام و رفتارش به گونه‌ای بوده که چنین برداشتی کرده‌اید. پس بهتر است مراقب کلام و رفتارش باشد تا شما دچار سوء‌تفاهم نشوید.

پس از دعوا به گفتن “ببخشید” یا “من معذرت می‌خوام” اکتفا نکنید. حتما بگویید به دلیل چنین حرف یا چنان کاری که کرده‌اید عذر‌خواهی کرده و تمام تلاشتان را برای جبرانش می‌کنید. سعی کنید در هنگام دعوا صبور بوده و کنترل خود را حفظ کنید تا مبادا از سر عصبانیت حرفی بزنید یا رفتاری بکنید که دل‌سردی و کدورتی ماندگار ایجاد بشود. فراموش نکنید همه دعواها پایان می‌پذیرید اما آنچه ماندگار می‌شود رفتار شما پس از دعواست که می‌تواند ماجرای زندگیتان را ختم به خیر کند یا ختم به شر.

5/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی : اسلاید ، زناشویی بازدید 792 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php