کد خبر : 220486 تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

اگر تیروئید دارید از مصرف این مواد پرهیز کنید!

اگر تیروئید دارید از مصرف این مواد پرهیز کنید! غده تیروئید در قاعده ی گردن واقع شده است و تقریبا تمام فرآیند های متابولیک بدن انسان به وسیله هورمون هایی که توسط این غده ساخته می شوند انجام می گیرد. اختلالات غده تیروئید می تواند از بزرگ شدن ان که …

اگر تیروئید دارید از مصرف این مواد پرهیز کنید!

اگر تیروئید دارید از مصرف این مواد پرهیز کنید!

غده تیروئید در قاعده ی گردن واقع شده است و تقریبا تمام فرآیند های متابولیک بدن انسان به وسیله هورمون هایی که توسط این غده ساخته می شوند انجام می گیرد. اختلالات غده تیروئید می تواند از بزرگ شدن ان که نیاز به درمان ندارد، تا سرطان که تهدید کننده ی زندگی انسان است باشد. زنان بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات تیروئید مخصوصا بلافاصله پس از بارداری و یائسگی هستند.

رایج ترین مشکل در غده تیروئید کم یا زیاد ترشح شدن هورمون های تیروئید است که موجب بی قراری، خستگی و کاهش و افزایش وزن می شود. اگر هورمون های تیروئید بیش از اندازه ترشح شوند فرد مبتلا به پرکاری تیروئید و اگر کمتر از حد لازم برای بدن ترشح شوند کم کاری تیروئید را به همراه دارد. علائم این بیماری بسیار ناراحت کننده است ولی در صورت تشخیص و درمان به موقع می توان این بیماری را به خوبی تحت کنترل در آورد.

اگر شما جز افرادی هستید که اختلال در عملکرد غده تیروئید دارید باید بدانید که مواد غذایی وجود دارند که نباید مصرف شوند و این غذاها می تواند بر روی سلامت کلی و انرژی و وزن بدن شما تاثیر گذار باشند.

۱- شکر

افرادی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند به راحتی چندین کیلو وزن اضافه می کنند. شکر و موادی که دارای شکر هستند معمولا هیچ گونه ارزش غذایی ندارند و در عوض سرشار از کالری هستند. اگر می توانید شکر را از رژیم غذایی تان حذف کنید وگرنه در کمترین حد از ان استفاده کنید.

۲- غذاهای سرخ کرده و پرچربی

چربی ها نه تنها مانع از ترشح هورمون های تیروئیدی می شوند بلکه مانع از جذب این هورمون ها از داروهای جایگزین نیز می شوند. افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند باید غذاهای سرخ کردنی و چرب مانند کره و سس مایونز را به کلی از برنامه غذایی خود حذف کنند.

۳- قهوه

افرادی که کم کاری تیروئید دارند باید مصرف کافئین را به حداقل برسانند. کافئین موجود در قهوه بر روی غدد فوق کلیوی تاثیر گذاشته و موجب ایجاد خستگی و دیگر علائم ناشی از کم کاری تیروئید می شود. همچنین خوردن داروهای جایگزین هورمون تیروئید با قهوه موجب بی اثر شدن این داروها می شود. حداقل یک ساعت پس از مصرف قرص تیروئید قهوه مصرف نکنید و رفته رفته میزان قهوه مصرفی تان در طول روز را به حداقل و حتی صفر برسانید.

۴- سبزیجات

مصرف سبزیجات برای سلامتی بدن یک ضرورت است اما در افرادی که دچار اختلال کم کاری تیروئید هستند مصرف سبزیجات به خصوص خانواده کلم ها موجب اختلال در هورمون های تیروئید می شوند. سبزیجات توانایی تیروئید را در جذب ید که برای سلامت این غده ضروری را است را کم می کنند. لازم نیست همه ی سبزیجات را از رژیم غذایی تان حذف کنید و فقط مصرف کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ و شلغم را محدود کنید. همچنین سبزیجات را برای کم شدن اثرشان بر روی هورمون های تیروئید پخته مصرف کنید.

۵- سویا

افرادی که پرکاری تیروئید دارند باید از مصرف سویا صرفنظر کنند چرا که سویا موجب عدم جذب هورمون های تیروئید توسط بدن می شود. همچنین هر چیزی که حاوی سویا باشد مانند شیر سویا و … نیز می تواند وضع را بدتر کند. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مشکلی با مصرف سویا نخواهند داشت.

۶- گلوتن

گلوتن شامل پروتئینی به نام گلیادین است که یک پروتئین خارجی برای بدن انسان محسوب می شود. تیروئید نیز آنزیمی شبیه به این پروتئین دارد. وقتی گلوتن توسط افراد با کم کاری تیروئید مصرف می شود سیستم ایمنی بدن این فرد به این پروتئین خارجی و آنزیم حمله می کند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار و سایر غلات فرآوری شده یافت می‌شود. اگر مبتلا به اختلال تیروئید هستید و گلوتن نیز مصرف می کنید پیشنهاد ما به شما مصرف برنج و پاستا و نان غلات است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 591 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php