کد خبر : 215520 تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۸:۲۱

آیا تمام نان کپک زده را باید دور بریزیم؟

آیا تمام نان کپک زده را باید دور بریزیم؟ یکی از فراوان‌ترین میکروارگانیسم‌های موجود در طبیعت، کپک‌ها هستند که اسکور یا هاگ آنها در تمام محیط‌ها، حتی در هوایی که در آن تنفس می‌کنیم، وجود دارد. این هاگ‌ها اگر یک محیط مغذی مانند نان یا سایر مواد غذایی را که …

آیا تمام نان کپک زده را باید دور بریزیم؟

آیا تمام نان کپک زده را باید دور بریزیم؟

یکی از فراوان‌ترین میکروارگانیسم‌های موجود در طبیعت، کپک‌ها هستند که اسکور یا هاگ آنها در تمام محیط‌ها، حتی در هوایی که در آن تنفس می‌کنیم، وجود دارد.

این هاگ‌ها اگر یک محیط مغذی مانند نان یا سایر مواد غذایی را که گرما و رطوبت مناسبی هم دارند، پیدا کنند، شروع به رشد می‌کنند و خودشان را به‌صورت تکه‌های کپک به ما نشان می‌دهند. زمانی که نان را وقتی هنوز گرم است و رطوبت دارد، داخل نایلون بسته‌بندی می‌کنید، شرایط مناسب برای رشد کپک‌ها به‌وجود می‌آورید. کپک‌ها، انواع مختلفی دارند؛ برخی از آنها بیماری‌زا هستند و برخی دیگر نه.

تشخیص اینکه کدام نوع کپک‌ها می‌توانند باعث بروز بیماری شوند، برای مصرف‌کننده عادی میسر نیست. کپک‌های بیماری‌زا، سمی مانند آفلاتوکسین تولید می‌کنند که برای بدن بسیار خطرناک و مضر است. به‌همین دلیل مواد غذایی مایع و کپک‌زده را کاملا دور بریزید چون از بیماری‌زا بودن یا نبودن کپک‌هایش مطمئن نیستید. این در حالی است که اگر نان کپک بزند، می‌توان قسمت کپک‌زده و بخشی از اطراف کپک را جدا و بقیه آن را مصرف کرد.

نان، جزو خوراکی‌هایی است که می‌توان به‌سادگی از کپک‌زدن آن جلوگیری کرد. برای این منظور، بهتر است آن را به اندازه نیاز روزانه‌ خرید.

نان مازاد بر نیاز را بعد از کمی هوا دادن و خارج شدن گرما و بخار آن، داخل دستمال نخی بپیچید و آن را برای مدت کوتاه، داخل یخچال نگه‌دارید.

اگر قصد نگهداری طولانی‌مدت از آن را دارید، باید پس از هوا دادن و خارج شدن رطوبت، نان را بسته‌بندی کنید و داخل فریزر بگذارید.

1/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 762 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php