کد خبر : 196621 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

نکته‎های ناب درمورد بسم الله الرحمن الرحیم

نکته‎های ناب درمورد بسم الله الرحمن الرحیم سلسله مباحث تفسیری استاد قرائتی را با موضوع «تفسیر قطره ای» منتشر می کند. در میان اقوام و ملل مختلف، رسم است که کارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خویش که مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع …

نکته‎های ناب درمورد بسم الله الرحمن الرحیم

نکته‎های ناب درمورد بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله مباحث تفسیری استاد قرائتی را با موضوع «تفسیر قطره ای» منتشر می کند. در میان اقوام و ملل مختلف، رسم است که کارهاى مهم و با ارزش را به نام بزرگى از بزرگان خویش که مورد احترام و علاقه ى آنهاست، شروع مى کنند تا آن کار میمون و مبارک گردد و به انجام رسد. البتّه آنان بر اساس اعتقادات صحیح یا فاسد خویش عمل مى کنند. گاهى به نام بت ها وطاغوت ها وگاهى با نام خدا و به دست اولیاى خدا، کار را شروع مى کنند. چنانکه در جنگ خندق، اوّلین کلنگ را رسول خداصلى الله علیه وآله بر زمین زد. بحار، ج ۲۰ ص ۲۱۸٫

«بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» سر آغاز کتاب الهى است.

«بسم اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلکه در آغاز تمام کتاب هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه ى کار و عمل همه ى انبیا «بسم اللَّه» قرار داشت.

وقتى کشتى حضرت نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد، نوح علیه السلام به یاران خود گفت: سوار شوید که «بسم اللَّه مجریها و مرسیها»

یعنى حرکت و توقّف این کشتى با نام خداست. هود، ۴۱٫

حضرت سلیمان علیه السلام نیز وقتى ملکه سبا را به ایمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله ى «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم» آغاز نمود. نمل، ۳۰

حضرت على علیه السلام فرمود: «بسم اللَّه»، مایه برکت کارها و ترک آن موجب نافرجامى است. همچنین آن حضرت به شخصى که جمله ى «بسم اللَّه» را مى نوشت، فرمود: «جَوِّدها» آنرا نیکو بنویس. کنزالعمّال، ح ۲۹۵۵۸

بر زبان آوردن «بسم اللَّه» در شروع هر کارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابیدن ونوشتن، سوارشدن بر مرکب ومسافرت وبسیارى کارهاى دیگر. حتّى اگر حیوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است که خوراک انسان هاى هدف دار و موحّد نیز باید جهت الهى داشته باشد.

در حدیث مى خوانیم: «بسم اللَّه» را فراموش نکن، حتّى در نوشتن یک بیت شعر. و روایاتى در پاداش کسى که اوّلین بار «بسم اللَّه» را به کودک یاد بدهد، وارد شده است. تفسیربرهان، ج ۱، ص ۴۳٫

3/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 9,580 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php