اذان گفتن در گوش نوزاد چه فایده ای دارد؟
مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مىآید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود.در ادامه احادیثی در این باره میخوانیم: رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم: یا علیُّ، إذا وُلِدَ …
مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مىآید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود.در ادامه احادیثی در این باره میخوانیم:
رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله و سلّم:
یا علیُّ، إذا وُلِدَ لکَ غُلامٌ أو جاریهٌ فأذِّنْ فی اُذنِه الُیمنى وأقِمْ فی الیُسرى ؛ فإنّه لا یَضُرُّهُ الشّیطانُ أبدا.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم:
یا على ! هرگاه پسرى یا دخترى برایت به دنیا آمد در گوش راست او اذان بگو و در گوش چپش اقامه ؛ در این صورتشیطان هرگز به او گزندى نمىرساند.
تحف العقول: ۱۳ منتخب میزان الحکمه: ۱۸
– فیما یُفعَلُ بِالمَولودِ إذا وُلِدَ: مُرُوا القابِلَهَ أو بَعضَ مَن یَلیهِ أن تُقیمَ الصَّلاهَ فی اُذُنِهِ الیُمنى ؛ فَلا یُصیبَهُ لَمَمٌ ولا تابِعَهٌ أبَداً.
– در باره آنچه باید پس از زاده شدن کودک برایش انجام داد: به ماما یا یکى از دیگر کسانى که نزدیک کودک است، بگویید در گوش راست او «اقامه» بگوید تا در نتیجه، هیچگاه به دیوانگى و جن زدگى گرفتار نیاید.
الکافی، جلد ۶، صفحه ۲۳، حدیث ۲ عن حفص الکناسى دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۶۷۶
الکافی عن أبی یحیى الرازی عن الإمام الصادق علیهالسلام:
إذا وُلِدَ لَکُمُ المَولودُ، أیُّ شَیءٍ تَصنَعونَ بِهِ؟
قُلتُ: لا أدری ما نَصنَعُ بِهِ.
قالَ: خُذ عَدَسَهَ جاوَشیرَ فَدُفهُ بِماءٍ، ثُمَّ قَطِّر فی أنفِهِ فِی المِنخَرِ الأَیمَنِ قَطرَتَینِ، وفِی الأَیسَرِ قَطرَهً واحِدَهً، وأذِّن فی اُذُنِهِ الیُمنى وأقِم فِی الیُسرى، تَفعَلُ بِهِ ذلِکَ قَبلَ أن تُقطَعَ سُرَّتُهُ ؛ فَإِنَّهُ لا یَفزَعُ أبَداً ولا تُصیبُهُ اُمُّ الصِّبیانِ.
الکافى
– به نقل از ابو یحیى رازى: امام صادق علیهالسلام فرمود: «چون کودکتان زاده شود، با او چه مىکنید؟»
فرمود: «به اندازه یک عدس، گاوْشیر بردار و آن را در آب، حل کن. سپس، از آن، دو قطره در سوراخ راست بینى و یک قطره در سوراخ چپ بینى وى بچکان و در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه بگوى. این کار، پیش از آن که ناف نوزاد را ببُرند، برایش انجام شود ؛ چرا که در این صورت، هرگز پریشانى نبیند و به اُمّ صِبیان مبتلا نشود.
منابع:
الکافی، جلد ۶، صفحه ۲۳، حدیث ۱، تهذیب الأحکام، جلد ۷، صفحه ۴۳۶، حدیث ۱۷۳۸، دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ / ۶۷۶ امّ صبیان، یعنى بادى که بر اشخاص، عارض شود و گاه نیز به سبب آن از هوش بروند. همچنین گفته شده که امّ صبیان، نوعى جنّ است که کودکان را مىآزارد. در فارسى، امّ صبیان، برابرْ نهاده مادر دیو و همچنین دیوزدگى دانسته شده است (واژهیاب، جلد ۱، صفحه ۲۱۶). م.