کد خبر : 185740 تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰

ازدواج اینترنتی موفق است یا خیر؟

ازدواج اینترنتی موفق است یا خیر؟ اختلاف نسل این بار هم در خانواده هایی که ازدواج اینترنتی داشته اند، نمایان است. نامش فرناز است. ۶ سالی است که اینترنتی ازدواج کرده و صاحب یک فرزند پسر شده است، خودش راضی و خانواده اش با گذشت سال ها همچنان ناراضی اند! …

ازدواج اینترنتی موفق است یا خیر؟

ازدواج اینترنتی موفق است یا خیر؟

اختلاف نسل این بار هم در خانواده هایی که ازدواج اینترنتی داشته اند، نمایان است.

نامش فرناز است. ۶ سالی است که اینترنتی ازدواج کرده و صاحب یک فرزند پسر شده است، خودش راضی و خانواده اش با گذشت سال ها همچنان ناراضی اند!

حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس درباره ازدواج اینترنتی چنین می گوید: انتخاب های اینترنتی نسبت به گذشته بیشتر شده و ازدواج های اینترنتی افزایش یافته است. وقتی این گونه ازدواج ها مورد بررسی قرار می گیرد، نسبت به ازدواج های دیگر خطرات بیشتری دارد چرا که معمولاً در دنیای مجازی افراد خود واقعی را معرفی نمی کنند و آن گونه که دوست دارند، باشند خود را نشان می دهند و دایماً نقاب بر چهره می گذارند و با اطلاعات نادرست مدام سیاه نمایی و پناه کاری کرده و افراد را فریب می دهند و شک و بدگمانی باعث سوتفاهم شده و احساس های منفی در افراد ایجاد می کنند که بعدها سبب اختلاف های دیگر می شود.

معمولا پسرانی که در عالم واقع اعتماد به نفس کمی دارند و دچار مشکلات شخص و خانوادگی هستند به ازدواج اینترنتی روی می آورند و همچنین استقبال دختران از این گونه ازدواج به خاطر فرهنگ انتظار خواستگاری بیشتر است و به همان میزان نسبت فریب خوردنشان نیز بالا می رود.

خانواده های سنتی به خوبی با این گونه آشنایی کنار نمی آیند و می گویند راه فرزندانشان اشتباه است و معمولاً همیشه بر سر مواضع خود می ایستند و پافشاری می کنند.

برخی دختران و پسران ملاک مستحکمی برای ازدواج ندارند

میدانی؟ بحث راه نیست! بعضی هایمان سردرگمیم …. معیار زمانه تا حدودی عوض شده است!

محمد ۳۰ ساله و فائزه ۲۷ ساله هر دو از اعضای یک سایت بودند که حدود ۲ سالی در فضای مجازی با هم آشنا شده و قبل از محرم امسال به عقد یکدیگر درآمدند اما هر دو به خانواده هایشان گفتند که در دانشگاه همکلاسی بودند.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس، ازدواج اینترنتی را مستحکم نمی داند و می گوید: در زمان قدیم دختران و پسران از کودکی هم بازی بودند و با هم بزرگ می شدند. هم خودشان و هم خانواده ها از سابقه هم خبر داشتند و تجانس فرهنگی وجود داشت چه بسا از همان کودکی دختر و پسر به نام هم می شدند که این استحکام به ازدواج می داد و طلاق کمتر بود و دختر و پسر و عروس و داماد ازدواج را محترم تر می دانستند و شناخت بیشترشان از هم آمار طلاق را کاهش می داد اما امروزه به دلیل آن که شهرها وسعت پیدا کردند دیگر آن ویژگی کمتر دیده می شود هرچند ازدواج سنتی هنوز هم در بعضی خانواده های معتقد، مذهبی و کسانی که پابندی بیشتری به ارزش ها، هنجارها و اخلاقیات و میراث فرهنگی و سنتی ایران دارند، وجود دارد اما ازدواج در ابرشهرها به صورت قدیم امکان پذیر نیست.

اینترنت جایگزین واسطه ازدواج!

تلگرام، واتس آپ، وایبر، لاین، فیس بوک و … نوآوری دهکده جهانی است دیگر! مدهای ارتباطی ای که می تواند هم نا به هنجار و زشت باشد هم کارآمد و زیبا …

علی ۲۳ ساله و نازنین ۲۲ ساله است. هر دو حدود ۴ سال پیش در فیس بوک با هم آشنا شدند و در اوایل ماجرا خانواده علی و مادر و خواهر نازنین در جریان گذاشته شده و ۲۵ مرداد امسال به عقد هم درآمدند. علی با اشاره به موافقت خانواده خود و همسرش با این نوع از ادواج می گوید: چون از ابتدا نازنین را برای ازدواج می خواستم به وی هیچ دروغی نگفتم و او هم هر چه گفته بود، راست از آب درآمد ولی به دلیل فراهم کردن شرایط ازدواج ۴ سال را با اطلاع خانواده ها سپری کردیم.

افسر افشاری، روانشناس، اینترنت را یک وسیله آشنایی می داند و می گوید: در گذشته آشنایی ها توسط واسطه ها بود اما ما اکنون در دهکده جهانی زندگی می کنیم و اینترنت جایگزین واسطه شده است، به طوری که آشنایی ها توسط خود افراد صورت می گیرد که البته نباید آشنایی صرف از این طریق باشد بلکه باید منجر به شناخت درست شود و خانواده ها در جریان قرار گرفته و تحقیقات صورت بگیرد و طرفین با مشاوره جلو بروند و مراحل را طی کنند که به شناخت عمیق از هم برسند تا ازدواج کورکورانه و بی فایده نباشد.

ازدواج اینترنتی موفق است یا خیر؟

حال باید دید با گذر سال ها زوجین تازه ازدواج کرده همچنان از زندگیشان راضی هستند یا نه؟

همیشه و همه جا بحث از تابو بودن مسائلی است که اهل علم و فن آن را ناصواب می دانند. ازدواج اینترنتی هم درست یکی از آن هاست اگر چه این مورد هم استثنائات خود را دارد و می تواند در مواردی موفق آمیز باشد اما جالب اینجاست که معمولاً افرادی که ازدواج موفق اینترنتی داشته اند نیز سعی در پنهان کردن نحوه آشنایی خود دارند چرا که در جامعه این ازدواج آن چنان قابل درک نیست . حالا مقصر رواج این سبک ازدواج کیست؟ سوالی است که هنوز بی جواب است…

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ازدواج ، اسلاید ، زناشویی بازدید 395 بار
دیدگاهتان را بنویسید

فاطمه در تاریخ 22 دی 1394 گفته : پاسخ دهید

من چن ماهه با شخصی اینترنتی برای ازدواج اشنا شدیم خودم همه چیو راست گفتم وسعی میکنم صادق باشم خانواده هامون خبر ندارند چون میدونم اگه بدونن راضی نمیشن من نمیدونم محمدم ب من همه چیو راست میگه یا نه ولی حس میکنم صادقه حسم بم میگه لطفا برامون دعا کنین خیلی محتاجم نمیدونم چیکار کنم
ممنون از سایت خوبتون

css.php