کد خبر : 185735 تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

اعتراض خانواده شهید جهان آرا به سریال کیمیا

خانواده شهید سید محمد جهان آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست. به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم، سیدمحمدحسین جهان‌آرا برادر …

اعتراض خانواده شهید جهان آرا به سریال کیمیا

خانواده شهید سید محمد جهان آرا با اعتراض به نمایش تصویر غیرواقعی و تحریف‌شده از فرمانده دلاور سپاه خرمشهر در سریال کیمیا تأکید کردند آنچه در این مجموعه به نمایش درآمده بدون هماهنگی آنها بوده و مورد تأیید نیست.

به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم، سیدمحمدحسین جهان‌آرا برادر شهید جهان‌آرا از اعتراض خانواده فرمانده دلاور سپاه خرمشهر به تصویر ارائه شده از سردار شهید سیدمحمد جهان‌آرا در سریال کیمیا سخن گفت و آن را تصویری غیرواقعی و مشوه دانست.

او تصریح کرد: آبان‌ماه امسال جلسه‌ای با نماینده آقای سرافراز رئیس صدا و سیما و عوامل سریال کیمیا در مؤسسه صبا داشتیم و مفصل درباره بخشهای مرتبط با شهید جهان‌آرا در این سریال صحبت و با توجه به دیالوگ‌های نوشته شده، مخالفت خود را با این سکانس‌ها اعلام کردیم.

جهان‌آرا افزود: در آن جلسه عوامل سریال قول دادند سکانس‌ها و دیالوگ‌های منتسب به محمد را از سریال حذف کنند ولی ظاهراً مسئله را با حذف صرف نام شهید جهان‌آرا از متن فیلمنامه حذف کردند اما با این حال برای همگان کاملاً مشخص است که آقای حامد بهداد که از هنرپیشه‌های خوب کشور است، نقش چه‌کسی را ایفا می‌کند.

برادر شهید جهان‌آرا گفت: تصویری که از محمد در سریال کیمیا به نمایش درآمده، تصویر یک انسان بلاتکلیف و مستأصل است در حالی که دیالوگ‌هایی چون «نمی‌دانم چه‌کار کنم؟» یا «نمی‌توانیم معجزه کنیم» متعلق به او نیست و هرگز کسی از زبان محمد چنین سخنانی نشنیده است.

جهان‌آرا توضیح داد: در زمان اشغال خرمشهر توسط بعثی‌ها، شهید رجایی با محمد تماس گرفته و به او گفته بود “هیچ‌کس برای نجات شهر کمک نمی‌کند و باید خودتان هرکاری می‌توانید انجام دهید” و لذا محمد تکلیف خود را در قضیه جنگ کاملاً می‌دانست و با اقتدا به مولایش امام حسین(ع) تکلیف را در مقاومت می‌دید.

وی ادامه داد: به‌گواهی بسیاری از همرزمان شهید جهان‌آرا، محمد حتی در سخت‌ترین شرایط که رزمندگان ما در صحنه نبرد نابرابر با دشمن در حال شهادت بودند، با امیدواری می‌گفت “تا خدا و امام را داریم غصه نداریم و اگر ایمان‌مان سقوط نکند دوباره شهر را به دست می‌آوریم” و با همین روحیه هم ۴۵ روز با دست خالی مقابل یک لشکر مجهز دشمن ایستاد.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان اینکه فرمانده دلاور سپاه خرمشهر زندگی خود را وقف نظام کرده بود، گفت: او قبل از انقلاب با رژیم شاه مبارزه می‌کرد و در مقاطعی زندگی مخفیانه داشت و در این راه حتی به زندان افتاد و بعد از انقلاب نیز با گروهک خلق عرب مقابله کرد و انسان آبدیده‌ای بود که اصول مبارزه و جنگ را می‌دانست.

جهان‌آرا افزود: در جنگ هم او در همه صحنه‌ها حضور داشت و تحرکات دشمن را رصد می‌کرد و دستورات و گزارش دقیقی می‌داد اما در سریال کیمیا فردی منفعل نشان داده شده و به حاشیه رفته است؛ به‌طوری که بسیاری از دوستان او می‌گویند نقش محمد در خرمشهر تحریف شده و حق وی ادا نشده است.

وی ادامه داد: آن زمان من دزفول بودم و یک بار که محمد آمده بود آنجا، گفتم “چگونه با دست خالی و نیروی کم می‌خواهید بجنگید و شهر را آزاد کنید؛ فکر می‌کنید می‌توانید معجزه کنید؟”، که او پاسخ داد “معجزه ما در همین مقاومت است و تاریخ و آیندگان درباره ایستادگی و پایداری ما قضاوت خواهند کرد”.

برادر سردار شهید سید محمد جهان‌آرا اظهار داشت: کیمیا سریال خوبی است و برای آن زحمت زیادی کشیده شده ولی سکانس‌های مربوط به شهید جهان‌آرا هم از نظر محتوا و هم به‌لحاظ بازیگری ضعیف است و اینکه در چند سکانس سطحی به یک شخصیت محبوب پرداخته شود، چهره او را مخدوش می‌کند.

جهان‌آرا افزود: آنچه درباره شهید جهان‌آرا در این سریال به نمایش درآمده هیچ تطابقی با شخصیت او ندارد و تصویری غیرواقعی و مشوه است که بدون هماهنگی با خانواده ما ساخته شده و نسبت به آن معترض هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نمایش چهره واقعی شهید جهان‌آرا مستلزم شناخت دقیق شخصیت و افکار و اطلاع از زوایای زندگی اوست، متذکر شد: تاکنون رسم بوده برای ساخت فیلم‌های مرتبط با شهدا عوامل فیلم با خانواده‌های آنها صحبت می‌کردند تا با خصوصیت و زندگی او کاملاً آشنا شوند و حتی بازیگر این نقش را با هماهنگی خانواده انتخاب می‌کردند اما درباره محمد این مسئله رعایت نشده است.

جهان‌آرا تصریح کرد: هنگامی که آقای بهبهانی‌نیا (نویسنده سریال کیمیا) در حال نگارش فیلمنامه خاک سرخ بود به آقای حاتمی‌کیا (کارگردان سریال) پیشنهاد کرد چند سکانس درباره شهید جهان‌آرا در سریال بگنجاند ولی ایشان نپذیرفته و گفته بود نمی‌توان شخصیت بزرگی چون جهان‌آرا را در چند سکانس محدود به تصویر کشید.

برادر شهید جهان‌آرا با بیان “نظر ما این است که زندگی و نقش محمد در دوران مبارزه با رژیم شاه در ایام جوانی و همچنین حضورش در جنگ در یک فیلم مستقل به‌طور جامع نشان داده شود” گفت: تعجیل و ارائه تصویر ناقص از شهید جهان‌آرا که تاکنون فیلمی درباره او ساخته نشده باعث تخریب وجهه او و بی‌اثر شدن نمایش سیمای کامل وی در آینده می‌شود. اگرچه سید محمدحسین جهان‌آرا می‌گوید بحث او ناظر بر سریال کیمیا و فیلم‌های مرتبط با موضوع خرمشهر نیست و صرفاً درباره برادرش سخن می‌گوید ولی نمی‌تواند از یک اشکال تاریخی سریال کیمیا که آن هم مرتبط با فرمانده دلاور سپاه خرمشهر است، بگذرد.

او می‌گوید: وقتی خرمشهر در سوم خرداد سال ۶۱ آزاد شد، هنوز سرود «ممد نبودی» ساخته نشده بود و آن‌گونه که آقای عزیزی (از بچه‌های سپاه) تعریف کرده، این سرود در سالگرد شهادت محمد جهان‌آرا ساخته شد که با آقای کویتی‌پور آمدند تهران آن را اجرا کردند.

4/5 - (2 امتیاز)
دسته بندی : اخبار روز ، مجله خبری بازدید 1,458 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php