کد خبر : 181110 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ - ۸:۰۸

آیا بهشت و جهنم طبقه بندی دارد؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص آخرت اینکه آیا بهشت و جهنم, طبقه بندی دارد؟ پاسخ: از آیات متعدد قرآن استفاده مى ‏شود که طبقات جهنم و ارکان آن متفاوت است. جهنم درهاى متعدد دارد شاید به این صورت باشد وقتى فردى از درى وارد جهنم شد دوباره در دیگرى …

آیا بهشت و جهنم طبقه بندی دارد؟

یکی از سوالات مطرح در خصوص آخرت اینکه آیا بهشت و جهنم, طبقه بندی دارد؟

پاسخ:

از آیات متعدد قرآن استفاده مى ‏شود که طبقات جهنم و ارکان آن متفاوت است. جهنم درهاى متعدد دارد شاید به این صورت باشد وقتى فردى از درى وارد جهنم شد دوباره در دیگرى باز مى‏ شود وارد جهنم بدترى مى ‏شود و همین طور.قرآن مى ‏فرماید: و سیق الذین کفروا الى جهنم زمرا حتى اذا جائوها فتحت ابوابها.(۱) کسانى که کفار شدند وگروه گروه به جهنم رانده مى‏ شوند وقتى به دوزخ مى ‏رسند درهاى آن گشوده مى ‏شود.

ان المنافقین فى الدرک الاسفل من النار و لن تجدلهم نصیرا. (۲) منافقان درپایین ‏ترین مرحله دوزخ قرار دارند و هرگز یاورى براى آن‏ها نخواهى یافت.در آیه “و انّ جهنم لموعدهم اجمعین لما سبعه ابواب لکلّ باب منهم جزء مقسوم.(۳) جهنم میعادگاه همه آن‏ها است هفت در دارد و برای هر درى گروه معینى از آن‏ها تقسیم شده ‏اند.

در حدیثى از على(ع) آمده است که فرمود: «آیا م ى‏دانید درهاى دوزخ چگونه است. سپس امام یک دست خود را بر روى دیگر گذارد و آن را گشود (اشاره به این که آن‏ها طبقاتى روى هم دیگر قرار دارند).(۴)

در حدیث دیگرى از همان حضرت نقل شده است که بعد ازتفسیر درهاى هفتگانه دوزخ به طبقاتى که بعضى بالاى بعض دیگر قرار دارند نام‏هاى اینطبقت را چنین مى ‏شمرد: از همه پایین‏تر، جهنم و بالاى آن لظى و بالاى آن حطمه و فوقآن سقر و بالاى آن جحیم و فوق آن سعیر و فوق آن هاویه است.(۵)

طبقات جهنم یکى از دیگر دردناک‏تر و گروه هایى که وارد آن‏ها مى ‏شوند یکى از دیگرى گنه کارترند واعمالى که آن‏ها انجام مى ‏داده ‏اند یکى از دیگرى بدتر است.

پینوشت ها:

۱- زمر (۳۹) آیه ۷۱٫

۲- نساء (۴) ،یه ۱۴۵٫

۳- حجر (۱۵) آیه ۴۳ و ۴۴٫

۴- پیام قرآن، ج ۶، ص ۴۱۷، به نقل از در المنثور، ج ۴، ص ۹۹٫

۵- همان، به نقل ازنور الثقلین، ج ۳، ص ۱۹، حدیث ۶۴٫

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 848 بار
برچسب ها : ، ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php