کد خبر : 174477 تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

طرز تهیه رب انار ترش

مواد لازم آب انار ترش                                              ۱۰ کیلو نمک                                         …

طرز تهیه رب انار ترش

مواد لازم

آب انار ترش                                              ۱۰ کیلو
نمک                                                    به میزان لازم
آب                                                      به میزان لازم

طرز تهیه

۱- ابتدا انارها رو دون دون می کنیم، برای دونه کردن سریع انار تاج انار رو با چاقو برمی داریم و انار از وسط به چهار قسمت برش میدیم و انار رو توی دست چپمون میذاریم (طوری که پوست سمت خودمون باشه) و با یک وسیله ای چوبی مثل ملاقه، کف گیر،‌ و هر وسیله چوبی دیگه شروع به ضربه زدن به انار می کنیم تا کاملاً دونه های انار در بیاد.

۲- بعد انارهای دونه شده رو با یک لیتر آب داخل یه ظرفی می ریزیم و می ذاریم روی حرارت (یک لیتر برای ۱۰ کیلو انار) تا پخته بشه حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشه، فقط مواظب باشید که آب انار سر ریز نشود (یعنی طوری باشه که به دونه انار دست زدید دونه اش پخته شده باشه و سریع از هسته اش جدا شود).

۳- یه آبکش مناسب انتخاب می کنیم و یه دونه ظرف هم زیر آبکش قرار می دهیم و انارها رو داخل اون می ریزیم و آبی رو که داخل ظرف ریخته شد رو در ظرف اصلی که روی حرارت بود می ریزیم.

۴- خب حالا می ریم سراغ دونه های اناری که توی آبکش بود، ظرف رو دوباره زیر آبکش می ذاریم و با یک کفگیر یا ملاقه چوبی خوب می زنیم تا گوشت انار از هسته جدا بشه ولی قبل از این که انار ها را داخل ظرف روی حرارت بریزیم یه بار دیگه اون رو داخل آبکش می ریزیم، شاید موقعی که داریم دونه های انار رو با کف گیر می زنیم بعضی هسته ها از آبکش رد شده باشه خوب حالا اون ها رو داخل ظرف روی حرارت می ریزیم.

۵- هسته ها رو داخل یه ظرف می ریزیم و به اندازه ۲ تا ۳ تا لیوان آب می ریزیم و اون ها رو داخل آبکش می ریزیم دوباره با کفگیر خوب روی هسته ها رو می زنیم و قبل از این که اون ها رو داخل ظرف روی حرارت بذاریم آبکش می کنیم چون ترشی واقعی انار توی همین مرحله آخره.

۶- خوب آب انارها رو روی حرارت گذاشتیم تا غلیظ بشه، کمی که غلیظ شد با کف گیر پشت سر هم، هم می زنیم و سعی کنید هم بزنید تا ته نگیره و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آخر که غلیظ شد نمک رو بهش اضافه می کنیم مواظب رب باشید که ته نگیره.

نکات

رب انار رو زیاد سفت برندارید چون هر چه رب انار بمونه سفت تر میشه و از لذت و خوشمزگی آن کم میشه.

نباید رب انار را زیاد هم رقیق برداشت چون کپک می زنه و خراب میشه.

وقتی که رب انار سرد شد اون ها رو داخل شیشه میریزیم (شیشه بهتر و بهداشتی تره) و روی اون مقدار خیلی کم روغن می ریزیم (نصف قاشق چایخوری) و خوب سرش رو می بندیم و جای خنک میذاریم (خارج از یخچال) حتی می توانید آنها را ۲ سال نگه دارید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آشپزی و خانه داری ، انواع مربا و ترشیجات بازدید 537 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php