کد خبر : 170427 تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

با انجام این کارها دیگر سرما نمی خورید!

وقتی که روزها کوتاهتر می‌شوند و دمای هوا کاهش می‌یابند، هول و ولای سرماخوردگی هم به دلمان می‌افتد. بزرگسالان معمولاً بین یک تا سه بار و خردسالان معمولاً شش بار در سال سرما می‌خورند. و به ازای هر نفر که علناً سرفه و عطسه می‌کنند، دو سه نفری هم هستند …

با انجام این کارها دیگر سرما نمی خورید!

وقتی که روزها کوتاهتر می‌شوند و دمای هوا کاهش می‌یابند، هول و ولای سرماخوردگی هم به دلمان می‌افتد. بزرگسالان معمولاً بین یک تا سه بار و خردسالان معمولاً شش بار در سال سرما می‌خورند. و به ازای هر نفر که علناً سرفه و عطسه می‌کنند، دو سه نفری هم هستند که بدون اینکه علائم سرماخوردگی را داشته باشند، ناقل ویروسند.

به گزارش میهن فال به نقل از Reader’s Digest، شما با استفاده از روشهای زیر می‌توانید ایمنی بدنتان در مقابل ویروسها را افزایش دهید و اگر هم یک وقت سرما خوردید، این روشها به شما کمک می‌کنند تا شدت علائم و عوارض سرماخوردگی را در خود کاهش دهید:

دستتان را زیاد بشویید

خیلی وقتها ادعا می‌شود که فلان محصول یا فلان کار، به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند، اما با این وجود موثرترین روش برای جلوگیری از سرماخوردگی شستن دستهاست. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، دستتان را حداقل به مدت ۱۵ ثانیه با صابون بشویید.

وقتی که افراد بیمار سرفه یا عطسه می‌کنند، قطرات لیز روی سطوح اطرافشان پخش می‌شود که ناقل ویروس سرماخوردگی هستند. بیشتر موارد ابتلا به سرماخوردگی ناشی از لمس این سطوح و سپس تماس انگشتان با بینی و چشمان است. بزرگسالان به طور متوسط در هر ساعت ۱۶ بار صورت خود را لمس می‌کنند.

اگر به صابون دسترسی ندارید، ضدعفونی‌کننده‌های دست نیز تقریباٌ به همان میزان برای کشتن میکروبها به کار می‌آیند. ضدعفونی‌کننده‌ها می‌توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد از خطر ابتلا به سرماخوردگی بکاهند.

اگر می‌خواهید غذا بخورید، ضدعفونی‌کنندۀ دست به تنهایی کافی نیست؛ بلکه زمانی به کار می‌آید مثلاً دستگاه کوپی یا دستگیرۀ اتوبوس را لمس کرده باشید. به یاد داشته باشید که ویروسها به سرعت در ادارات، خانه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی پخش می‌شوند.

در انتخاب دارو عاقلانه عمل کنید

ممکن است از شنیدن اسم داروهایی که بیشترین تاثیر را در کاهش عوارض سرماخوردگی دارند تعجب کنید: آسپرین و ایبوبروفن. اغلب مردم به این گزینه‌ها فکر نمی‌کنند، اما این قرصها گلودرد، درد سینوسی، دردهای ماهیچه‌ای، دردها، لرزها، تب و سردرد را مداوا می‌کنند.

همچنین اسپری‌های حاوی زیلومتازولین یا آکسی متازولین می‌توانند، بینی گرفته را برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت باز کنند. از این اسپری‌ها برای بچه‌ها استفاده نکنید و خودتان هم بیش از ۷ تا ۱۰ روز از آنها استفاده نکنید، چرا که استفادۀ بیش‌ از اندازه از آنها می‌تواند منجر به التهاب مزمن شود.

از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور کاهش عوارض سرماخوردگی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان در مورد اینکه واقعاً دچار عفونت باکتریایی شده باشید نگران باشد. اگرچه آنتی‌بیوتیکها باکتری‌ها را می‌کشند، اما استفاده از آنها برای مقابله با ویروسها بی‌فایده است. استفادۀ غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها تنها باعث کمک تکامل باکتری‌ها و مقاوم شدن آنها به این داروها می‌شود. امری که به مایۀ نگرانی در مورد بهداشت جهانی بدل شده است.

زینک مصرف کنید

یکی از مکمل‌های خوراکی‌ای که در درمان سرماخوردگی موثرند، زینک است. این زینک باید به شکل نقل یا پودر قابل حل در مایع باشد، تا بتوان آن را در داخل دهان چرخاند و به سطح داخلی دهان مالید، چرا که زینک مستقیماً به ذرات ویروس می‌چسبد و آنها را غیر فعال می‌کند. مصرف ۳۰ تا ۲۰۰ میلیگرم زینک در روز، در کوتاه مدت ضرری ندارد. همچنین به غیر از مواقع سرماخوردگی، در صورت کمبود زینک بدن، باز هم با استفاده از زینک به مقدار توصیه شده می‌توان از فواید آن برای بدن بهره برد.

هوای انگشتانتان را داشته باشید

هنگام بیرون رفتن در هوای سرد، علاوه بر پوشاندن سر و گردن، اطمینان حاصل کنید که کفشهایتان هم گرم هستند و آب به آنها نفوذ نمی‌کند. ظاهراً سرد شدن هر بخشی از بدن، می‌تواند احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد. اما این احتمال با قرار گرفتن پاهایمان در معرض سرما بسیار بالاتر می‌رود. سرما دفاع بدن ما را ضعیف می‌کند و به ویروسها اجازه می‌دهد تا عوارض سرماخوردگی را در ما ایجاد کنند.

ماست بخورید

شاید بدانید که مصرف ماست حاوی پروبیوتیک به بهبود کارکرد منظم دستگاه گوارش در افراد کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک‌ها، که میکروارگانیسمهای زنده‌ای هستند که شامل چند باکتری مفید می‌شوند، می‌توانند دستگاه ایمنی بدن را نیز تقویت کنند. تحقیقات محققان کرۀ جنوبی نشان داده است که مصرف ماستهای حاوی پروبیوتیک برای سه ماه می‌تواند مقابله با سرماخوردگی را آسانتر کند.

غدد چشایی‌تان را تحریک کنید

وقتی که گلویتان می‌خارد و سرفه می‌کنید، بهترین روش مقابله، نوشیدن نوشیدنی‌های خوشمزه، داغ و با طعم میوه یا معجون عسل و لیمو است. این نوشیدنی‌ها با تحریک تولید بزاق موجب بهتر شدن گلودرد و سرفه می‌شوند.

عسل این مزیت را داراست که برای کودکان بین یک تا شش سال هم مناسب است. یعنی سنینی که در آن نباید به کودک داروهای ضدسرفه داد. به کودکان زیر یک سال عسل ندهید، چرا که خطر بوتولیسم وجود دارد. اما با دادن یک قاشق عسل به کودکان بزرگتر در شبها، می‌توان با کاهش سرفه به خواب آنها کمک کرد.

چای سبز بنوشید

نوعی آمینو اسید که در چای سبز وجود دارد، به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. محققان آمریکایی دریافته‌اند که وجود ترکیبی در چای سبز به نام “ال-تینین”، مانع از ابتلا به سرماخوردگی شده و در صورت ابتلا، عوارض سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 391 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php