کد خبر : 166051 تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

محل زندانی شدن ابوعلی سینا! + عکس

محسن کریمی سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان دیروز “یکشنبه” با اعلام این خبر تصریح کرد که آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده فردقان باقی مانده یک ستون سه وجهی ساخته شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود ۲ متر می …

محسن کریمی سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان دیروز “یکشنبه” با اعلام این خبر تصریح کرد که آنچه در حال حاضر از اثر موسوم به آتشکده فردقان باقی مانده یک ستون سه وجهی ساخته شده از آجر و ساروج است که ارتفاع آن از کف فعلی به حدود ۲ متر می رسد.

محل زندانی شدن ابوعلی سینا! + عکس

او افزود: به منظور شناسایی و تعیین وضعیت کلی اثر، دستیابی به ابعاد پنهان آن، تعیین کاربری اصلی بنا، تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی در صورت اثبات آتشکده بودن بنا و ارایه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه گمانه زنی باستان شناسی پیش بینی شده و در حال انجام است.

این باستان شناس با بیان اینکه روستای فردقان از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است اظهار داشت: به لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه ای که از جنوب به شمال جریان دارد قرار گرفته است.

به گفته او، این روستا در گذشته به دلیل وجود منابع آبی سرشار از وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست طبیعی مناسبی برای استقرار گروههای انسانی محسوب می شده اما در سالیان اخیر به دلیل خشک شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد.
کریمی خاطر نشان کرد که بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی صورت گرفته بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا قرار دارد.

به گفته او، بررسی صورت گرفته در بافت معماری روستا نشان می دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا قرار دارد و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است.

کریمی خاطر نشان ساخت که این اثر تاریخی به شماره ۲۵۰۱۹ در تاریخ ۱۸/۱۲/۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این باستان شناس تصریح کرد: ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب مختصرالبلدان و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب تاریخ قم از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده اند.

سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان افزود: نویسنده تاریخ قم در کتاب خود از فردقان با نام مزدجان یاد کرده و ضمن نقل قول از همدانی در مورد آتشکده فردقان به چگونگی ویرانی آن در سال ۲۸۸ هجری توسط امیر قم پرداخته است.(قمی، ۱۳۶۱: ۸۸-۹۰)

به گفته او، تحقیقات مردم نگاری در محل اثر نیز از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است حکایت دارد.

عملیات گمانه زنی در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 482 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php