کد خبر : 144826 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

در مصرف باقلا احتیاط کنید!

یک کارشناس تغذیه به زنان باردار و شیرده توصیه کرد که باقلا مصرف نکنند، چراکه ممکن است نوزاد یا جنین آنها مبتلا به “فاویسم” باشد. مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باید در مصرف باقلا احتیاط کرد، افزود: برخی افراد نوعی نقص آنزیم دارند که باعث می‌شود …

یک کارشناس تغذیه به زنان باردار و شیرده توصیه کرد که باقلا مصرف نکنند، چراکه ممکن است نوزاد یا جنین آنها مبتلا به “فاویسم” باشد.

در مصرف باقلا احتیاط کنید!

مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باید در مصرف باقلا احتیاط کرد، افزود: برخی افراد نوعی نقص آنزیم دارند که باعث می‌شود به باقلا حساسیت داشته باشند؛ این بیماری فاویسم نام دارد.

وی این بیماری را یک بیماری مادرزادی وابسته به جنس دانست که در پسرها بیشتر دیده می‌شود و یادآوری کرد: این افراد از همان دوران نوزادی به باقلا حساسیت دارند و این حساسیت تا آخر عمر با آنها می‌ماند.

به گفته این کارشناس تغذیه افراد مبتلا به فاویسم باید از دست زدن به باقلا و استشمام بوی آن نیز خودداری کنند و البته در خصوص برخی از داروها نیز منع مصرف دارند.

شیرمستی تهوع، اسهال و استفراغ، بی‌حالی و … را از عوارض مصرف باقلا دانست و تاکید کرد: اگر فرد دیر متوجه شود و علائم شدید باشد، حتی خطر مرگ را نیز در پی دارد.

وی با بیان اینکه نباید باقلا را یک سبزی خطرناک دانست، عنوان کرد: افرادی که فاویسم ندارند، می‌توانند به میزان متناسب از این سبزی استفاده کنند، چراکه سرشار از نشاسته و کالری است.

این کارشناس تغذیه از باقلا به عنوان منبع غنی منیزیم، پتاسیم و کلسیم یاد کرد و افزود: تری‌گلیسرید موجود در باقلا برای پیشگیری از یبوست مفید است.

شیرمستی بیان کرد: باقلا ویتامین K خوبی هم دارد که برای انعقاد خون و خوب شدن جای زخم مفید است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 391 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php