کد خبر : 133891 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

چرا سبزیجات بخوریم؟

چرا سبزیجات بخوریم؟ سبزیجات بخش جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم هستند با این حال اکثریت این مسئله را رعایت نمی‌کنند، با وجود این پزشکان و متخصصان همیشه خوردن 5 میوه و سبزیجات روزانه را توصیه کرده‌اند. چرا سبزیجات بخوریم؟ به گزارش میهن فال به نقل از فارس، سبزیجات …

چرا سبزیجات بخوریم؟

چرا سبزیجات بخوریم؟

سبزیجات بخش جدایی ناپذیر از یک رژیم غذایی سالم هستند با این حال اکثریت این مسئله را رعایت نمی‌کنند، با وجود این پزشکان و متخصصان همیشه خوردن 5 میوه و سبزیجات روزانه را توصیه کرده‌اند.

چرا سبزیجات بخوریم؟

به گزارش میهن فال به نقل از فارس، سبزیجات باعث تنوع و تعادل در رژیم غذایی و غنی از ویتامین‌ها هستند، به غیر از خواصی که دارند انواع سبزیجات را می‌توان در وعده‌های غذایی مختلف مصرف کرد و حتی هر کدام به نحوی می‌توانند برای تزئین غذا مورد استفاده قرار گیرند.

با سبزیجات می‌توان ده‌ها غذای خوشمزه و ارزان پخت؛ این موادغذایی مانند ریشه‌ها (تربچه، کنگر، کلم، شلغم، هویج و…)، پیاز، سیر، مارچوبه، ساقه، تره فرنگی، برگ‌ها (کاسنی، کاسنی فرنگی، کلم، شاهی، اسفناج، سالاد و …) دانه‌ها (لوبیا، عدس، نخود و لوبیا)، قارچ، میوه سبزیجات (بادمجان، کدو، خیار، گوجه فرنگی، آواکادو و …) غنی از ویتامین‌ها هستند.

ویتامین

*سبزیجات منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و دارای مزایای بی‌شماری هستند، به عنوان یک منبع انرژی برای واکنش‌های بیوشیمیایی که در بدن رخ می‌دهد ضروری‌اند و برای حفظ تعادل بدن، تعادل اسید و باز در بدن و حفظ PH بدن به یک سطح مناسب لازم و ضروری هستند و باید حتماً در وعده‌های غذایی استفاده شوند.

مصرف سبزیجات و میوه‌های قلیایی از اسیدی شدن بدن جلوگیری می‌کند؛ طبق مطالعات بی‌شمار مصرف نکردن سبزیجات تأثیر منفی در عملیات بدن ما دارند، باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان و موجب توسعه سلول‌های سرطانی می‌شوند.

سال‌های زیاد مطالعات پزشکی متعددی نشان دادند سبزیجات خطر ابتلا به حمله قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند و در کشورهایی که مصرف سبزیجات مهم است این بیماری‌ها کمتر رایج است. به گفته منابع دیگر، گیاهخواران نیز کمتر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

سبزیجات یک منبع مهم فیبر هستند، از یبوست جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری روده یا سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهند.

سبزیجات یک منبع مهم کاروتنوئیدها هستند؛ بتاکاروتن یک ماده پیش ساز ویتامین آ و محلول در چربی در بدن شناخته شده که در موادغذایی گیاهی وجود دارد، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و موادی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند و مسئول پیری سلول‌ها هستند را خنثی می‌کند. بتاکاروتن پوست را زیبا می‌کند و سرعت پیری را کم می‌کند.

هیدراتاسیون توسط سبزیجات

آب تنها راه برای هیدراته کردن بدن نیست؛ برخی از سبزیجات نیز عمدتاً از آب تشکیل شده‌اند مانند(خیار) و یک راه عالی برای آبرسانی به بدن هستند.

سبزیجات باعث مستحکم شدن استخوان‌ها می‌شوند

مطالعات دیگر نشان داده‌اند مصرف منظم سبزیجات و میوه‌ها برای تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان مفید است. سبزیجات دارای پتاسیم و منیزیم هستند، این دو ماده معدنی باعث تقویت کلسیم می‌شوند.

سبزیجات از تجزیه بافت عضلانی جلوگیری می‌کنند

اثر سودمند میوه‌ها و سبزیجات در سلامت واضح است، مصرف سبزیجات در مقادیر زیادی فعالیت آنزیم‌ها که موجب تجزیه پروتئین‌های عضلانی است را کاهش می‌دهند. به عبارت دیگر کاتابولیسم بدن ( تجزیه بافت‌های عضلانی) را به خصوص در مورد افراد مسن و ورزشکاران کاهش می‌دهد.

همچنین این مطالعه انجام شده بر روی افراد مسن نشان داد افزایش مقدار سبزیجات یک اثر محافظتی واقعی در عضلات دارند.

سبزیجات موجب لاغری می‌شوند

سبزیجات دارای کالری کمی هستند، برای یک رژیم غذایی لاغری بسیار مناسب هستند و افرادی که می‌خواهند لاغر شوند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند هر چقدر می‌خواهند سبزیجات بخورند.

توصیه ها

سبزیجات به صورت خام یا پخته باید در هر وعده غذایی گنجانده شوند زیرا سبزیجات متفاوت دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری هستند.

سوپ سبزیجات به عنوان یک وعده غذایی (شام) مملو از ویتامین‌هاست و باعث می‌شود شب راحت‌تر بخوابید.

در فصل زمستان سبزیجات بهترین وعده غذایی هستند و به دلیل خواصی که دارند از بیماری جلوگیری می‌کنند.

به علاوه سبزیجات به دلیل تنوع و طعم‌های متفاوتی که دارند می‌توان آنها را به روش‌های مختلف پخت.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 357 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php