کد خبر : 4985 تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۱

۲ عامل مهم بروز سرطان‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از انجمن علمی جراحان عمومی کشور، رضا آرمین با بیان این مطلب اظهار داشت: هوای آلوده حاوی انواع مواد کارسینوژن (سرطان‌زا) است و استرس‌های روحی – روانی هم مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهند، از این‌رو از …

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس به نقل از انجمن علمی جراحان عمومی کشور، رضا آرمین با بیان این مطلب اظهار داشت: هوای آلوده حاوی انواع مواد کارسینوژن (سرطان‌زا) است و استرس‌های روحی – روانی هم مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماری‌زا کاهش می‌دهند، از این‌رو از این ۲ به عنوان عوامل سرطان‌زا یاد می‌شود.

۲ عامل مهم بروز سرطان‌

به گفته ‌وی، با کاهش مقاومت بدن براثر استرس بدن قادر به از بین بردن سلول‌های سرطانی نیست.

عضو انجمن علمی جراحان عمومی کشور از عوامل محیطی، ژنتیک و مصرف برخی غذاها به عنوان سایر عوامل سرطان‌زا نام برد و افزود: به عنوان مثال نوشیدن چای داغ و جویدن ماده‌ای موسوم به “ناس” افزایش موارد سرطان‌های دستگاه گوارش و مری را در خطه‌ای از شمال کشور نظیر استان گلستان و گنبدکاووس رقم زده است.

آرمین با بیان اینکه با این وجود هنوز علت اصلی بروز سرطان ناشناخته است، گفت: در کشور ژاپن سرطان معده، در آمریکا سرطان روده بزرگ و در زنان ایرانی سرطان پستان و روده بزرگ شایع است که خود گویای تاثیر فاکتور محیطی در بروز سرطان‌هاست.

وی استعمال مواد دخانی، مصرف الکل، چاقی و پرخوری را از دیگر علل بروز سرطان برشمرد و افزود: بی‌اشتهایی، کم‌خونی، کاهش وزن ناگهانی از علائم و نشانه‌های بروز سرطان است و در بسیاری از کشورها برای تشخیص زود هنگام و درمان موثر سرطان روده بزرگ آزمایش مدفوع از نظر وجود خون مخفی از پس از ۴۵ سالگی انجام می‌دهند.

عضو انجمن علمی جراحان عمومی کشور به زنان توصیه کرد تا با خودآزمایی بالینی و شناسایی توده‌های سرطانی در پستان با مراجعه زود هنگام به پزشک درمان را در مراحل اولیه بیماری دریافت کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 285 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php