کد خبر : 91901 تاریخ انتشار : شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

۱۵ دستورالعمل ربیعی برای رشد جمعیت ایران

به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم: علی ربیعی، وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی در اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خطاب به معاونین و رؤسای سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به این وزارتخانه بخشنامه‌ای ۱۵بندی صادر کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی وزارت …

به گزارش میهن فال به نقل از تسنیم: علی ربیعی، وزیرتعاون، کارو رفاه اجتماعی در اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری خطاب به معاونین و رؤسای سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به این وزارتخانه بخشنامه‌ای ۱۵بندی صادر کرد.

۱۵ دستورالعمل ربیعی برای رشد جمعیت ایران

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بخشنامه ربیعی خطاب به معاونین وزیر، رؤسای سازمان‌ها و مؤسسات وابسته آمده است: ضمن قدردانی از دوراندیشی و توجه مقام معظم رهبری مد ظله العالی به آینده ایران اسلامی در ابلاغ سیاست‌های سلامت و نیز سیاست‌های جمعیتی و در راستای تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر تلاش وزارتخانه‌ها برای تحقق منویات معظم‌له موارد ذیل جهت عملیاتی نمودن سیاست‌های جمعیتی ابلاغ می‌شود:

1 ــ در راستای بند 1 سیاست‌های جمعیتی، سازمان تأمین اجتماعی موظف است در ارتباط با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، تسهیلات لازم را در ارتباط با موانع بیمه‌ای فرزند سوم به بعد فراهم نماید.

2 ــ در راستای بند 2 سیاست‌های جمعیتی، به سازمان تأمین اجتماعی تکلیف می‌گردد در ارتباط با پرداخت هزینه ازدواج به بیمه شدگان تأمین اجتماعی تسهیلات لازم را فراهم آورد.

3- در راستای بند 3 سیاست های جمعیتی، معاونت روابط کار موظف است در محیط‌های کار شرایط لازم را برای فعالیت مادران باردار فراهم ساخته تا مادران بتوانند بدون دغدغه پس از طی دوران بارداری به محیط کار بازگردند و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف در این زمینه موظف هستند در چارچوب مقررات قانون کار اجازه اخراج پس از بازگشت از زایمان را ندهند.

4 ــ سازمان بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی در جهت بند 3 سیاست‌های جمعیتی موظف هستند علاوه بر ارائه پوشش مؤثر بیمه‌ای داروهای ناباروری، ابعاد دیگر در این زمینه را مورد توجه قرار داده امکانات خود را در جهت حل مشکلات زوجهای نابارور تمهید کنند.

5 ــ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در راستای بند 4 سیاست‌های جمعیتی مکلف است کنار آموزش‌های مهارتی برای افراد شاغل و جویندگان کار نسبت به ارائه آموزش‌های منظم و مستمر در جهت ایجاد تعادل در رابطه بین شغل و کیفیت زندگی طراحی‌های لازم را از طریق تدوین استانداردهای آموزشی به عمل آورد.

6 ــ در راستای اجرای بند 4 سیاست‌های ابلاغی، سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان تقویت نظام تأمین اجتماعی و نیز در امتداد روند بیمه از سوی سازمان‌ها سعی در قوت‌بخشی به نظام بیمه‌ای و اعتباربخشی بیشتر به دفترچه‌ها را با جدیت پیگیری و برنامه ریزی نمایند.

7 ــ سازمان بهزیستی کشور در جهت اصول مندرج در بند 4 سیاست‌های ابلاغی مکلف به تقویت نظام ارائه مشاوره بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی بوده و برنامه ریزی‌های کارشناسی شده برای گسترش ابعاد مشاوره و فعالیتی نظیر اورژانس اجتماعی را صورت دهد.

8- معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت متبوع در راستای تحقق بند 5 سیاست‌های ابلاغی، برنامه ریزی مناسب برای ترویج فرهنگ کار همراه با سبک مصرف کالاهای ایرانی را با رویکرد توسعه اشتغال پیگیری نموده و نیز معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در جهت تقویت نام و نشان تجاری کالاهای ایرانی موانع رشد کارآفرینان در این زمینه را برطرف نماید.

9 ــ در راستای بند 6 سیاست‌های جمعیتی، معاونت رفاه اجتماعی اجرای طرح امنیت غذایی را با هدف‌گذاری برای خانواده‌های کم‌توان مورد اهتمام قرار داده و به‌ویژه با توجه به اهمیت هزار روز اول زندگی در جهت سلامتی جسمی و روحی کودکان مراقبت‌ها و برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص تمهید نماید.

10 ــ سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری در جهت اجرای بند 7 سیاست‌های ابلاغی، ضمن اهتمام به تکریم هرچه بیشتر سالمندان و بازنشستگان، برنامه ریزی‌های لازم را برای توسعه امور درمانی و کاهش هزینه‌های درمان، سهولت و عدالت در دسترس و همچنین امور رفاهی با روشهای گوناگون از جمله توسعه خانه‌های امید در شهرها را پیگیری نماید.

11 ــ در راستای بند 6 سیاست‌های جمعیتی، معاونت رفاه اجتماعی با فعال کردن شورای ساماندهی کودکان در معرض آسیب و شورای سالمندان و جهت‌دهی این شوراها با سیاست‌های ابلاغی جمعیت و نیز در جهت اجرایی شدن مصوبات شوراهای مذکور تلاش لازم را معمول دارند.

12 ــ در راستای بند 8 سیاست‌های جمعیتی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر اساس یک نیازسنجی نوین و با توجه به تغییرات فن‌آوری در عرصه نیروی کار و تغییرات فرهنگی، اقدام لازم برای آموزش‌های تخصصی متناسب با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولد را فراهم نماید.

13 ــ سازمان بیمه عشایر و روستاییان مکلف است در راستای بند 10 سیاست‌های ابلاغی، گسترش بیمه روستاییان و عشایر، موانع موجود را بررسی نموده و همچنین سازمان بیمه سلامت در جهت ارتقای بیمه همگانی سلامت ایرانیان تقویت سرانه بیمه روستاییان و عشایر را مد نظر قرار دهد.

14 ــ در راستای بند 11 و 12 سیاست‌های ابلاغی، سازمان تأمین اجتماعی موظف است تمهیدات لازم برای بیمه اجتماعی هموطنان خارج از کشور را فراهم نموده و از طریق تشکیل دفتر بیمه ایرانیان خارج از کشور زمینه امنیت روانی و تأمین اجتماعی آنان جهت بازگشت به ایران، برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

15 ــ مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی مکلف هستند پژوهش‌های مداوم را جهت اجرایی نمودن سیاست‌های جمعیتی و حمایتی با تأکید بر ایجاد اشتغال و رفاه و بیمه اجتماعی با شاخص‌های بومی و اجتماعی در برنامه‌های پژوهشی سال 1393 قرار دهند.

منبع: تسنیم

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 134 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php