کد خبر : 84230 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴

گلایه‌ شدید محسن تنابنده از نقدهای نابجا!

آقایی که می‌گویی چطور برای یک شهرستان دیگر یک لهجه دیگر نساختید، اگر چنین چیزی تمسخر است و اگر شما آدم دلسوزی هستید پس مسلم است اگر ما راجع به لهجه دیگری هم کار می‌ساختیم باز هم تمسخر بود. محسن تنابنده درباره دلیل ادامه‌دار نبودن سریال «پایتخت»، برخورد حرفه‌ای‌اش با …

آقایی که می‌گویی چطور برای یک شهرستان دیگر یک لهجه دیگر نساختید، اگر چنین چیزی تمسخر است و اگر شما آدم دلسوزی هستید پس مسلم است اگر ما راجع به لهجه دیگری هم کار می‌ساختیم باز هم تمسخر بود.

گلایه‌ شدید محسن تنابنده از نقدهای نابجا!

محسن تنابنده درباره دلیل ادامه‌دار نبودن سریال «پایتخت»، برخورد حرفه‌ای‌اش با کشتی، تکه‌کلام‌های جدید، نقد‌ها و اعتراضات نابجا به سریالش و هر آنچه که مربوط به سریال «پایتخت» طی این سه سال می‌شود به ایسنا پاسخ داد.

هرکس دیگری هم جای آقای مقدم بود دیگر «پایتخت» نمی‌ساخت

محسن تنابنده، مشاور کارگردان، بازیگر و سرپرست نویسندگان سریال «پایتخت» درخصوص خبر ساخته نشدن «پایتخت‌»های بعدی به ایسنا گفت: طبیعی است که آقای مقدم با این همه فشار بگوید دیگر «پایتخت» نمی‌سازد. هرکس دیگری هم جای آقای مقدم بود که این‌قدر تحت فشار باشد در نهایت حاضر می‌شد دست از هر چیزی بکشد؛ چراکه این کار واقعا خسته‌کننده است البته ناگفته نماند که ما برای ساخت سریال «پایتخت» در سه سری هم، از سوی آقایان ضرغامی- رییس سازمان صدا‌و‌سیما، مهدی فرجی-مدیر شبکه اول و علی دارابی-معاون سیما خیلی حمایت شدیم ولی نمی‌دانم کجای دنیا چنین اتفاقی می‌افتد که تلاشی صورت بگیرد و سعی شود خدمتی به فرهنگ آن مملکت‌ انجام بگیرد اما در مقابل عده‌ی معدودی پیدا می‌شوند و ما را مورد هجمه قرار می‌دهند و به ما فشار وارد می‌کنند و در عین حال تهمت‌های عجیب و غریبی هم می‌زنند که این اتفاقات کمی آزاردهنده است.

بیشتر نقدها به «پایتخت» آزاردهنده بود

بازیگر نقش نقی در «پایتخت» در خصوص نقد‌هایی که به سریال‌شان شده است، توضیح داد: گاهی اوقات نقدهایی که به سریال «پایتخت» می‌شود بدون هیچ پژوهش و مدرکی انجام می‌شود. آقای فردوس حاجیان از جمله افرادی هستند که جزء فرهیختگان مازندران هستند و در مورد سریال «پایتخت» نظرات‌شان را در سایتی قرار داده‌اند تا مردم هم بخوانند. لازم است بگویم این که سریال «پایتخت» ضعف‌هایی را به همراه داشته است، کاملا معلوم است چراکه زمانی که به این سرعت کاری ساخته می‌شود، قطعا دچار ضعف‌هایی هم هست اما اگر نقدها درست شکل بگیرد ما هیچ مشکلی نداریم ولی بیش‌تر نقدها آزاردهنده هستند و از حدود خود گذشته‌اند.

تنابنده سپس اظهار کرد: جا دارد بگویم با این نقدهایی که نسبت به سریال «پایتخت» شد ما به یک نیروی بزرگ دولتی نیاز داریم تا به ما کمک کند تا ما را کمی با وضوح بیش‌تری ببینند و به دنبال این بروند که چرا باید یکسری افراد همیشه ما را متهم کنند. چرا زمانی هم که کار خوب می‌سازیم باز هم مورد هجمه قرار می‌گیریم؟ براین اساس من فکر می‌کنم که همیشه یکسری دشمنان واقعی وجود دارند، دشمنانی که دقیقا می‌دانند چه چیزی می‌تواند اساس یک مملکت مثل ایران را تهدید کند. به نظر می‌رسد یکسری از افراد تمام تمرکزشان را روی مذهب و قومیت‌ها گذاشه‌اند و همواره تلاش می‌کنند و به دنبال بهانه‌هایی می‌گردند تا یک مساله را بٌلد کنند و پشت آن بایستند و در نهایت تخریب‌هایی را ایجاد کنند.

بخشی از اعتراضات شبیه هوچی‌گری است تا نقد

او هم‌چنین در ادامه عنوان کرد: من فکر می‌کنم بخشی از این اعتراضات بیش‌تر شبیه به هوچی‌گری است و گرنه سریال «پایتخت» کجایش می‌تواند توهین باشد که برخی‌ها می‌گویند توهین است؟ متاسفانه بسیاری از نقدها نسبت به این کار منصفانه نیست، این در حالی است که وقتی تصمیم گرفته می‌شود در برابر یکسری رسانه‌های ناسالم بایستیم، حاضر می‌شویم هر کاری انجام دهیم ولی به عنوان مثال ما را به وسط میدان می‌فرستند و می‌گویند با همه شبکه‌ها بجنگید و بعد شمشیر فلزی‌مان را برمی‌دارند و به جای آن شمشیر چوبی می‌گذارند! در حالی که دست دشمنان ما اسلحه جنگی پر است؛ هرچند که باز هم ما راضی می‌شویم تا با همین شمشیرهای چوبی‌مان با آن‌ها بجنگیم ولی اتفاق بدتری که می‌افتد این است که یک عده از نیروهای خودی از پشت با چوب ما را می‌زنند، یعنی به غیر این که ما با دشمنان می‌جنگیم اما باید از پشت سرمان هم حواس‌مان باشد که ضربه نخوریم.

تنابنده در عین حال توضیح داد: وقتی این اتفاق می‌افتد ما باید بیش‌تر در بین خودمان دنبال دشمن بگردیم که به نظر من واقعا این اتفاق خطرناک است و با این شرایط عرصه‌ی هنری کشورمان روز به روز تلخ‌تر و تنگ‌تر می‌شود. اگر شما واقعا اصرارتان این است که باید شبکه سالمی داشته باشیم، پس ما هم باید بگوییم که برای این اتفاق نیاز به یک‌سری دستاویزهایی داریم که بتوانیم متن‌ها‌ی‌مان را شیرین‌تر کنیم اما متاسفانه راجع به هیچ شغلی نمی‌شود کار کرد، راجع به هیچ لهجه‌ای نمی‌شود کار کرد، راجع به زنان خیلی نمی‌شود کار کرد، سوال من این است که پس چه کار می‌شود کرد؟

برخی‌ها دیگر پتانسیل دیدن «پایتخت» را ندارند

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو در پاسخ به این که بالاخره احتمال دارد ساخت سریال «پایتخت» ادامه پیدا کند یا خیر؟ پاسخ داد: به نظر من «پایتخت» پتانسیل مانایی دارد ولی دیگران پتانسیل دیدن آن را ندارند و مدام سعی در تخریب این اثر دارند. سوال من این است که مگر «پایتخت» در جهتی ساخته نشده که مردم لذت ببرند، پس چرا مدام سعی شد تا این اثر را بزنند؟

دلم می‌سوزد اما شما چی؟

او سپس خطاب به برخی از منتقدان سریال «پایتخت» اظهار کرد: آقایی که می‌گویی چطور برای یک شهرستان دیگر یک لهجه دیگر نساختید، اگر چنین چیزی تمسخر است و اگر شما آدم دلسوزی هستید پس مسلم است اگر ما راجع به لهجه دیگری هم کار می‌ساختیم باز هم تمسخر بود. به یاد دارم زمانی که «پایتخت 2 » ساخته می‌شد، نماینده شهر بابل آمد و به ما گفت اکثر جوانان ما دیگر در خانه‌های‌شان هم خیلی مازندرانی صحبت نمی‌کنند. استفاده از این لهجه خطرناک است. یا به عنوان مثال به ما گفته شده چرا در “پایتخت 3” گفته‌اید که در شمال برخی‌ها زمین‌های‌شان را می‌فروشند و ماشین شاسی بلند می‌خرند. در این‌جا جواب من این است که به دلیل این که من دلسوزتر از شما هستم. آقای محترمی که این حرف را زده‌اید. در این شکی نیست که بخشی از استان مازندران توریست‌پذیر است ولی دیگر نه این که در دل جنگل. من این‌ها را با چشمانم می‌بینم و با زبانم می‌گویم چراکه دلم می‌سوزد ولی شما معلوم نیست به چه دلیل نمی‌گویی و نماینده مردم هم هستید.

مهران احمدی بازیگر گردن کلفتی است

این بازیگر و نویسنده در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره اضافه شدن شخصیت «اوس موسی» که با بازی هدایت هاشمی همراه بود و هم‌چنین حضور پررنگ مهران احمدی در سری سوم پایتخت توضیح داد: مهران احمدی از نظر من بازیگر گردن‌کلفتی است و پتانسیل بازی در نقش «بهبود» را داشت و جزء خانواده بود. ما حتی دوست داشتیم در «پایتخت 3» هدایت هاشمی هم تا پایان قصه با ما بماند.

تکه‌کلام «فدایی داری» از کجا به «پایتخت» رسید؟

وی هم‌چنین درباره استفاده از تکه کلام «فدایی داری» و سایر تکه‌کلام‌های جدید در سریال «پایتخت» و هم‌چنین تحقیق درباره آن تکه‌کلام‌ها اظهار کرد: در سریال «پایتخت» همیشه تمام تکه کلام‌ها با تحقیق اجرا شده و در این مجموعه قطع به یقین بدانید که هیچ چیزی نبوده که به آن فکر نشده باشد. ما تمام این تکه کلام‌ها را از زبان مازندرانی‌ها شنیده‌ایم و به دلیل این که خودم شخصا دوستان زیادی از خطه‌ی مازندران دارم از آن‌ها استفاده کردیم. به عنوان مثال تکه کلام فدایی داری را از زبان آن‌ها خیلی شنیده‌ام به همین خاطر به این نتیجه رسیدیم که این تکه کلام کاملا مودبانه و جذاب است و به جامعه آسیب نمی‌رساند و اگر هم به عنوان مثال در دهان مردم بچرخد، چیز بدی نیست به همین خاطر است که آن را اجرایی کردیم و به کار بردیم.

اصلا تا به حال کشتی نگرفته بودم

تنابنده سپس در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا در حوزه کشتی پیش از حضور در سریال «پایتخت» سابقه داشته‌اید؟ خاطرنشان کرد: ورزش‌های دیگری انجام داده بودم ولی تا به حال کشتی نگرفته بودم. جا دارد توضیح بدهم که این امر طبیعی است که اگر نقی همان نقی سری اول و دوم پایتخت بود دیگر بازی کردن نداشت و باید حتما ویژه می‌شد و به عنوان یک بازیگر عرصه جولانگاه جذابی برایش فراهم می‌شد تا بتواند کار کند. من برای نقی «پایتخت 3» 11 کیلو وزن کم کردم چراکه وقتی تماشاگر روی تشک کشتی نقی را می‌بیند واقعا شبیه یک کشتی‌گیر واقعی ببیند ضمن این که خودم شخصا وارد شدن به عرصه‌هایی که چالش‌برانگیز هستند و تا به حال آن‌ها را تجربه نکرده‌ام دوست دارم و برایم جذاب است. هم‌چنین لازم است بگویم برای کشتی در «پایتخت3» کشتی‌گیران حرفه‌یی قهرمان و بزرگان زیادی در اطرافم بودند که توانستم از آن‌ها کمک بگیرم و کاراکترم را خوب بازی کنم و حتی حاضر نشدم یک فریم هم در کشتی‌هایم با بدل به تصویر کشیده شود.

و صحبت پایانی نقی به مسولان عالی‌رتبه رسید

بازیگر نقش نقی در بخش پایانی گفت‌وگویش تاکید کرد: از مسوولان عالی‌رتبه می‌خواهم که به داد ما برسند چراکه اوضاع ما خطرناک است. ما با این اوضاع و شرایط نمی‌توانیم کار کنیم. نباید مدام برویم پشت تریبون و بگوییم جنگ نرم، جنگ فلان. در این‌جا درخواست من این است که ابزارهای ما را نگیرید، دشمنانی که فکر می‌کنید روبه‌روی ما هستند، بخش عظیمی از آن‌ها پشت سر ما قرار دارند که این کار شما مسوولان عالی‌رتبه است که با آن‌ها روبه‌رو شوید. بعضی از آن‌ها دشمنانه برخورد نمی‌کنند و خودشان فکر می‌کنند که کار درستی انجام می‌دهند ولی با نهایت کم سوادی، ضربات بزرگی به ما وارد می‌کنند.

منبع: ایسنا

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار سینما ، مجله خبری بازدید 494 بار
دیدگاهتان را بنویسید

مهدی در تاریخ 19 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

با سلام خدمت مدیریت سایت میهن فال .
من از شما یه اجازه میخواهم .
اجازه میخواهم که مطالب شما رو کپی کنم . لطفاً اجازه دهید .
در ضمن شاید خیلی از وبلاگها باشند که از سایت شما کپی می کنند .
ولی من آمدم اجازه بگیرم تا حروم خوری نکنم .
آیا اجازه میدهید تا مطالب سایتتون رو کپی کنم ؟
حتماً جواب دهید .
منتظر جواب هستم .

ali در تاریخ 19 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

سلام، با درج منبع اشکالی نداره

مهدی در تاریخ 20 فروردین 1393 گفته : پاسخ دهید

آیا اگر منبع را ذکر کنم ، منبع شما رو لینکدار کنم .

مسعود در تاریخ 20 فروردین 1393 گفته :

سلام، هرجور خودتون دوست داشتید

css.php