کد خبر : 255493 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

کبد خود را با این گیاهان مقاوم کنید

کبد خود را با این گیاهان مقاوم کنید کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون …

کبد خود را با این گیاهان مقاوم کنید

کبد خود را با این گیاهان مقاوم کنید

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

از برخی گیاهان به عنوان گیاهان محافظ کبد نام برده می شود و در سال های اخیر به دنبال تحقیقات بسیار، داروهایی از این گیاهان تهیه شده است. این گیاهان عبارت اند از:

شاه تره:

جوشانده برگ و ساقه این گیاه از قدیم برای درمان بیماری های کبدی و پوستی استفاده می شده و امروز نیز از نظر علمی این کاربرد تایید شده است. می توان ۵ تا ۱۰ گرم شاه تره را در یک لیوان آب ۵ دقیقه جوشاند و صاف کرد و قبل از سرد شدن، نوشید. محلول به دست آمده تلخ است ولی مصرف روزانه اش ضرری ندارد.

چای:

دم کرده چای سیاه و سبز خواص بی شماری دارد که از آن جمله می توان به خواص ضدسرطانی، ضدافسردگی، آنتی اکسیدانی، کاهنده فشارخون، محرک سیستم ایمنی بدن، کاهنده چربی خون و محافظ کبد اشاره کرد. خاصیت کاهندگی فشار و چربی خون و ضدسرطانی چای سبز بیشتر است اما خاصیت ضد سم بودن هر دو (چای سیاه و سبزی) مشابه هم است.

کنگر فرنگی:

دانه های کنگر فرنگی خواص آنتی اکسیدانی، ضدسم، ضدسرطان و محافظ کبد دارد و به اشکال مختلف دارویی در دسترس است. کنگر کاهش دهنده چربی و کلسترول و قندخون و ضددرد و ضد التهاب هم است.

کاسنی:

جوشانده گیاه کاسنی ضدسم و محاظ کبد است. می توان ۱۰ گرم مخلوط اندام های گیاه کاسنی را خرد کرد و در یک لیوان آب ۵ دقیقه جوشاند و بعد از صاف کردن، نوشید. البته عرقیات کاسنی و شاه تره خاصیت ضدسم و محافظ کبد ندارند و فقط خنک کننده اند.

زردچوبه:

زردچوبه در واقع پودر ریشه گیاهی به همین نام است و خواص بی شماری دارد که از می توان به آنتی اکسیدان، ضدسرطان، ضدمیکروب، ضدقارچ، ضدنفخ و گرفتگی، ضدورم، کاهنده چربی خون، محرک سیستم ایمنی، محافظ معده، ضدحساسیت، ادرار آور، خلط آور بودن و… این ادویه اشاره کرد. مهم ترین خاصیت زردچوبه، خاصیت ضد سم و محافظ کبد آن است. تاکنون حداقل ۷۰ فرآورده خوراکی و دارویی از زردچوبه تهیه شده است. گرچه زردچوبه پر مصرف ترین ادویه دنیاست اما مصرف دارویی آن نباید بیش از ۳ گرم در روز باشد که آن را هم باید در ۳ قسمت هر بار یک گرم مصرف کرد زیرا مصرف بیش از حد آن باعث تحریک مخاط معده و روده خواهد شد.

خار مریم:

دانه های این گیاه محافظ کبد و سم زداست. در سال های اخیر داروهای خوراکی به اشکال گوناگون از این گیاه تهیه و به بازار عرضه شده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 619 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php