کد خبر : 9694 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰:۱۷

چیکار کنیم سرما نخوریم؟

مواد غذایی سالم میل کنید تا جایی که می‌توانید میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید. این مواد غذایی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C محسوب می‌شوند که برای بدن بسیار مفید است. سبزیجاتی مانند کرفس، کلم سبز، شاهی، اسفناج، جعفری، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ترب کوهی و همه مرکبات و …

چیکار کنیم سرما نخوریم؟

مواد غذایی سالم میل کنید

تا جایی که می‌توانید میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید. این مواد غذایی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C محسوب می‌شوند که برای بدن بسیار مفید است. سبزیجاتی مانند کرفس، کلم سبز، شاهی، اسفناج، جعفری، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ترب کوهی و همه مرکبات و میوه‌هایی مانند آناناس، انگور فرنگی، توت فرنگی، تمشک، کیوی و غیره را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. می‌توانید به مدت چند روز از مکمل ویتامین C استفاده کنید.

سعی کنید به غذاهایتان چاشنی‌ها و ادویه‌های ضدعفونی کننده مانند سیر، دارچین، لیموترش، ادویه‌ی کاری، چوب میخک، پیاز، فلفل قرمز، رزماری، آویشن و غیره اضافه کنید. همچنین می‌توانید مواد غذایی حاوی پروبیوتیک (ماست حاوی پروبیوتیک) را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

چیکار کنیم سرما نخوریم؟

 

بعضی از خوراکی‌ها را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید

سعی کنید تا جایی که می‌توانید از مصرف چربی‌های حیوانی (مانند کره، خامه، پنیر، سس‌های چرب، گوشت‌های چرب و غیره)، سیب زمینی سرخ کرده، قند و شیرینی‌جات (مربا، انواع دسرهای شیرین، کیک و شیرینی‌جات صنعتی، بستنی و غیره) و نوشیدنی‌های الکلی یا نوشیدنی‌های کافئینه (قهوه، نوشیدنی‌های گازدار شیرین) خودداری کنید.

چیکار کنیم سرما نخوریم؟

از نوشیدن مایعات مفید کوتاهی نکنید

تا جایی که می‌توانید مایعات سالمی مانند آب، دم کردنی‌ها، چای سبز و آب‌میوه‌های طبیعی بنوشید.

 

زمانی که بیماری‌های زمستانی همه گیر می‌شود

زمانی که بیماری‌های عفونی زمستانی همه گیر می‌شود از دست زدن و لمس بینی و چشم‌هایتان خودداری کنید. دست‌هایتان را به طور مرتب شستشو دهید. اشیایی که استفاده می‌کنید و در معرض آلودگی هستند مثل لیوان، دستمال، حوله و غیره را نیز بشویید. به فرزندانتان یاد دهید که بینی خود را بگیرند و از دستمال کاغذی استفاده کنند.

 

فضای منزل خود را مرطوب کنید

هوای منزل خود را به خصوص اتاق خوابتان را مرطوب نگه دارید. در دستگاه بخور خود چند برگ اکالیپتوس یا چند قطره افشره‌ی خوراکی آویشن بریزید. دمای اتاق خوابتان را تنظیم کنید. دمای مناسب برای فضای اتاق خواب 18 درجه‌ی سلسیوس می‌باشد.

 

پروبیوتیک‌ها را دریابید

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های مضر دیگر جلوگیری می‌کنند. پروبیوتیک‌ها در نوشیدنی کفیر و ماست وجود دارد. همچنین می‌توانید برای جذب این مواد از مکمل نیز استفاده کنید.

چیکار کنیم سرما نخوریم؟

 

بروکلی میل کنید

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یکی از ترکیبات بروکلی به نام سولفورفان باعث تقویت و حفظ کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شود. می‌دانید که با گذشت سن، سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر می‌شود. برای این که نگذارید سیستم ایمنی تان آسیب پذیر شود حتماً بروکلی میل کنید.

به عقیده‌ی محققان سولفورفان موجود در بروکلی روی همه‌ی ژن‌ها و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی داخل سلول‌های دستگاه ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد و با تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. محققان این ترکیب را به موش‌های آزمایشگاهی مسن تزریق کرده و مشاهده کردند دستگاه ایمنی بدن این موش‌ها از حالت ضعف در آمده و احیا شده است.

 

گیاه اکیناسه پورپورا را دریابید

سازمان جهانی سلامت اعلام کرده است که این گیاه ارغوانی زیبا، خواص پیشگیرانه‌ای در مقابل بیماری‌هایی همچون زکام و آنفلوانزا دارد. این گیاه گلبول‌های سفید را فعال‌تر کرده و تأثیر باکتری‌ها و ویروس‌ها را خنثی می‌کند. مکمل این گیاه در داروخانه‌ها موجود می‌باشد.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌های مضر دیگر جلوگیری می‌کنند. پروبیوتیک‌ها در نوشیدنی کفیر و ماست وجود دارد

 

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ریشه‌ی این گیاه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سرماخوردگی را از شما دور می‌کند. توجه داشته باشید که کودکان زیر یک سال نباید از این گیاه و مکمل آن استفاده کنند. بهتر است قبل از مصرف مکمل این گیاه با پزشکتان مشورت کنید تا میزان مناسب مصرف آن را به شما بگوید.

سرکه سیب بنوشید

یک گیاه‌خوار آمریکایی کشف کرده است مصرف سیب می‌تواند شما را از عفونت‌ها و بیماری‌های زمستانی دور کند. سرکه سیب نیز حاوی بیشترین میزان مواد مغذی مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها است. قبل از ناهار یک قاشق کوچک چای‌خوری سرکه سیب طبیعی را داخل نصف لیوان آب ریخته و بنوشید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت بازدید 327 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php