کد خبر : 67121 تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱:۰۳

چگونه احساساتمان را بروز دهیم؟

تلنبار کردن مسائل حل نشده بر روی هم، جز فرسودگی روحی چیزی در پی نخواهد داشت. تمام انسان ها در زندگی مشترک و مسائل حل نشده متعددی دارند و هر جا می روند مشکلات را به همراه خود می برند. گاه این مسائل آنقدر روح و روان شان را آزرده …

تلنبار کردن مسائل حل نشده بر روی هم، جز فرسودگی روحی چیزی در پی نخواهد داشت.

چگونه احساساتمان را بروز دهیم؟

تمام انسان ها در زندگی مشترک و مسائل حل نشده متعددی دارند و هر جا می روند مشکلات را به همراه خود می برند. گاه این مسائل آنقدر روح و روان شان را آزرده می سازد که موجب سردرگمی، تشویق و در بیشتر مواقع احساس درماندگی آنان می شود، مسائلی که فرد به هر دلیلی از مواجهه با آنها طفره می رود و حاضر نیست با آنها رودررو شده و برخی از واقعیت ها را بپذیرد. در صورتی که بر اثر رودررو شدن با مشکلات ممکن است برای همیشه مسئله استرس زا و نگران کننده حل شود. تلنبار کردن مسائل حل نشده بر روی هم، جز فرسودگی روحی چیزی در پی نخواهد داشت.

عده ای حتی نسبت به احساسی که دارند ناآگاه هستند و همین ناآگاهی موجب سردرگمی شان می شود. این عده فقط می دانند حال خوبی ندارند و گروهی از افراد نیز دچار حالات ناراحتی و نگرانی مداوم هستند و دایم احساس بدی را تجربه می کنند و هنگامی که علت را از آنها بپرسیم، فقط بیان می کنند که احساس خوبی ندارند یا عصبانی هستند، اما علت واقعی حالت خود را نمی دانند.

روانشناسان بر این باورند که بهترین کار نامگذاری احساسات است. نباید فراموش شود احساسات برای آن است که بروز کند، نه اینکه در پس ذهن مدفون شود. بسیاری از مشکلات رفتاری و برخوردهای خانوادگی و اجتماعی ناشی از احساسات پنهان مانده است. در همین رابطه روانشناسان پیشنهاد می کنند وقتی آشفته و نگران هستید و در درون خود احساس ناخوشایندی دارید:

دقایقی آرام بنشینید و تمرکز کنید، چند نفس عمیق بکشید، از خودتان بپرسید: هم اکنون چه احساسی دارم؟

در صورتی که پاسخ را نیافتید سوال خود را تفکیک کنید به این صورت که آیا غمگینم؟ خشمگینم؟ یا… نامی بر احساس خود بگذارید آیا می ترسم؟ از چه می ترسم؟

در مورد مشکلات با خودتان صحبت کنید و برای رسیدن به وضوح و شفافیت بیشتر، احساسات خود را بنویسید و تمامی احساسی را که نسبت به آن مشکل دارید روی کاغذ بیاورید.

با این تکنیک، نسبت به احساس و افکار خودآگاهی پیدا می کنید و زمانی که به شناخت و آگاهی برسید آگاهانه تر با مسائل و مشکلات روبرو می شوید. این روش موجب می شود تصمیمات و راه حل های تازه ای پیدا کنید.

تصمیم بگیرید یک بار برای همیشه با مسائل حل نشده روبرو شوید، حتی اگر روبرو شدن با آنها احساسات ناخوشایندی در شما ایجاد می کند. عده ای به تنهایی قادر به شناخت احساسات خود نیستند، در این صورت کمک گرفتن از یک روانکاو متبحر تاثیر زیادی خواهد داشت. فرار از هیجانات منفی و ناخوشایند نه فقط کمکی نمی کند، بلکه موجب حمل کوله برای از مشکلات و هیجانات ناخوشایند در طول عمر می شود، هیجاناتی که با فراهم آوردن یک بستر نامناسب فوران کرده و فرد را دچار اختلالات رفتاری و روانی می کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی بازدید 568 بار
دیدگاهتان را بنویسید

دلارام در تاریخ 12 بهمن 1392 گفته : پاسخ دهید

خیلی خوب بود

css.php