کد خبر : 15159 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰

چرا رنگ لب ها قرمز است؟

همه آدم ها هر چه قدر هم رنگ پوست شان تیره باشد، رنگ لب های شان قرمز است…. البته لب بعضی ها قرمزتر است و لب بعضی ها قرمزی کمتری دارد. راستی شما می دانید که چرا رنگ لب ها قرمز است؟ از بین تمام موجودات فقط لب انسان است …

چرا رنگ لب ها قرمز است؟

همه آدم ها هر چه قدر هم رنگ پوست شان تیره باشد، رنگ لب های شان قرمز است….
البته لب بعضی ها قرمزتر است و لب بعضی ها قرمزی کمتری دارد. راستی شما می دانید که چرا رنگ لب ها قرمز است؟
از بین تمام موجودات فقط لب انسان است که حاشیه ای بین بخش قرمز رنگ لب و مخاط دهان وجود دارد. در حقیقت حاشیه لب بخش قرمز لب شما را از مخاط صورتی رنگ داخل لب تان و از آن طرف از پوست تان جدا می کند. لب ما قرمز است و علت آن هم رگ های خونی است که در زیر پوست لب وجود دارند. سرخرگ ها رگ هایی هستند که خون را از قلب به اعضای بدن می برند و سیاه رگ ها خون را از اعضای بدن به سمت قلب می برند.
بین این دو گروه از رگ ها نیز گروه سومی از رگ ها وجود دارند که خون را بین این دو رگ منتقل می کنند و مویرگ نامیده می شوند. پوست لب بسیار نازک است و مویرگ های خونی در عمق کمی از پوست لب شما قرار گرفته اند و این باعث می شود قرمزی خون درون لب های شما بیشتر از ورای لب به چشم بیاید و شما تصور کنید که لب هایتان قرمز است. در واقع این رنگ خون درون رگ ها است که لب شما را قرمز رنگ نشان می دهد.
هر چه پوست لب های شما نازک تر باشد می تواند قرمزی خون درون رگ های زیر پوستی بهتر نشان دهد. بنابراین افرادی که پوست لب شان ظریف تر و نازک تر است می توانند لب های قرمزتر داشته باشند.
عامل دیگری که می تواند در رنگ لب های شما موثر باشند میزان عروق خونی زیر پوست لب شماست هر چه میزان این عروق بیشتر باشد و یا به سطح پوست نزدیک تر باشند قرمزی خون درون آنها بیشتر از روی لب شما به چشم می آید و به طبع آن رنگ لب شما قرمزتر به نظر می رسد. حتما شما هم افراد سیاه پوست و یا افرادی که پوست سبزه دارند را دیده اید این افراد لب شان چندان قرمز به نظر نمی رسد دلیل اش آن است که رنگ پوست این افراد تیره است و تفاوت رنگ زیادی بین قرمزی لب و رنگ پوست وجود ندارد به همین دلیل هر چه قدر هم رنگ لب این افراد قرمز باشد و عروق خونی زیرپوست لب شان زیاد باشد باز هم رنگ لب آنها چندان قرمز نخواهد بود. بنابراین اگر پوست فردی سفیدتر باشد و تفاوت رنگ زیادی بین پوست لب و پوست اطراف دهان مشاهده شود لب فرد قرمزتر به نظر می رسد. لب بچه ها معمولا قرمزتر از بزرگسالان به نظر می آید دلیل اش آن است که پوست لب کودکان بسیار نازک است و این باعث می شود که قرمزی عروق زیر پوست لب بیشتر به چشم بیاید. از طرف دیگر افرادی که عادت دارند لب هایشان را دایما مرطوب کنند لب های قرمزتری دارند. ولی این عادت می تواند به عفونت گوشه لب منجر شود.
در برخی از بیماری ها هم پوست لب ممکن است قرمزتر به نظر بیاید که دلیلش التهاب پوست لب و پرخونی عروق زیرجلدی است. فراموش نکنید لب و زبان دو بخش از بدن هستند که پر از عروق خونی هستند و بریدگی در آنها می تواند باعث خونریزی شدید شود. به همین دلیل بریدگی در این دو عضو باید فورا بخیه زده شود و فرد به اورژانس منتقل شود.

 

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 628 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php