کد خبر : 2125 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۵:۲۳

پنج شنبه آسمان شهاب باران می شود

مهندس “مسعود عتیقی” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: همه ساله دهه آخر امرداد و در اوج گرمای تابستان موقعیتی مناسبی برای رصد ذرات بجا مانده از دنباله دار “سویفت تاتل” بوجود می آید. عتیقی افزود: این دنباله دار هم اکنون از زمین دور شده، …

پنج شنبه آسمان شهاب باران می شود

مهندس “مسعود عتیقی” روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: همه ساله دهه آخر امرداد و در اوج گرمای تابستان موقعیتی مناسبی برای رصد ذرات بجا مانده از دنباله دار “سویفت تاتل” بوجود می آید.
عتیقی افزود: این دنباله دار هم اکنون از زمین دور شده، اما آثار بجا مانده از دم پهن آن عاملی برای ایجاد این بارش شهابی است.
وی خاطر نشان کرد: سرعت این ذرات ۱۳۲ کیلومتر در ساعت و بهترین بارش ها وقتی است که زمین با توده بزرگی از این ذرات برخورد می کند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این بارش که به بارش نیمکره شمالی شهرت دارد، در نیمکره جنوبی هم دیده می شود، اما تعداد شهاب های قابل رویت آن کمتر است.

پنج شنبه آسمان شهاب باران می شود


عتیقی تاکید کرد: برای رصد این بارش علاقمندان از حدود نیمه شب پنج شنبه ۲۱ امرداد تا قبل از طلوع مهر تابان مهلت دارند شهاب های درخشان این بارش را ببینید و بهترین فرصت بامداد جمعه خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: برای این رصد به تلسکوپ و هیچگونه ابزار نجومی نیاز نیست و کافی است رصدگاهی دور از نور و آلودگی هوای شهر انتخاب نموده و با استفاده از یک زیر انداز مناسب، امکان مناسبی برای چشم دوختن به آسمان بویژه به افق شرقی فراهم کرد.
عتیقی با اشاره به میانگین تعداد شهاب هایی که در طول یک ساعت از این بارش شهابی می توان مشاهده کرد، گفت: در شرایط ایده آل (کانون بارش در سمت الراس و بدور از هر آلودگی نوری و آلاینده های هوا، در آسمان عاری از ابر و غبار رصد انجام شود) باید بتوان ۱۰۰ شهاب را در ساعت رصد کرد.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: بارش های شهابی از برخورد جو زمین با ذرات میلی متری و میکرومتری بوجود می آید و برای انسان و یا زمین خطری ندارد.
عتیقی تاکید کرد: برخی از افراد با حذف” پ” زبان فارسی و جایگزینی”ب” که به علت نبود حرف پ در زبان عربی معمولاً بجای آن قرار می گیرد ،این بارش را به غلط “برساووشی” می نامند.
وی گفت: علاقمندان می توانند گزاشی شامل نام افراد گروه، موقعیت جغرافیای رصد، بازه زمانی مشاهده، تعداد شهاب رویت شده، رنگ شهاب ها، صورت فلکی که در آن دیده می شود، میزان جابجایی در کره آسمان بر اساس درجه کمان و …. تهیه کنند و برای این مرکز ارسال کنند تا در پایگاه اینترنتی اختصاصی منجمان آماتور ایران به آدرسwww.IAAS.ir از آن استفاده شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: عکس برداری با دوربین های مکانیکی ترجیحاً مجهز به لنز زاویه باز (Wide) و فیلم حساسیت ۴۰۰ با نوردهی در وضعیتB و دیافراگم نیمه باز، بر ثبت جلوه این بارش با شکوه می افزاید.
وی افزود: انجمن نجوم آماتوری ایران برای آشنایی عملی علاقمندان با این رویداد، گشت رصدی ویژه ای را برای رصد این بارش درمنطقه (تفرش) استان مرکزی به اجرا در می آورد که علاقمندان می توانند برای شرکت در این گشت رصدی با تلفن انجمن به شماره ۶۶۹۲۲۶۲۷ تماس بگیرند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 528 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php