کد خبر : 22961 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۴:۴۴

ویتامین های مورد نیاز برای ورزشکاران

    برای قهرمان شدن در یک رشته ورزشی یا حتی انجام فعالیت ورزشی منظم، فقط تامین انرژی بدن کافی نیست. بلکه باید بهترین مواد غذایی انتخاب شود تا ویتامین های لازم برای این تمرینات نیز تامین شود. گرچه همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم است اما بعضی از …

 

ویتامین های مورد نیاز برای ورزشکاران

 

برای قهرمان شدن در یک رشته ورزشی یا حتی انجام فعالیت ورزشی منظم، فقط تامین انرژی بدن کافی نیست. بلکه باید بهترین مواد غذایی انتخاب شود تا ویتامین های لازم برای این تمرینات نیز تامین شود. گرچه همه ویتامین ها و مواد معدنی لازم است اما بعضی از آنها مهم ترند که در ادامه توضیح داده می شود.

بهترین ویتامین های نیروزا

در زمان انجام تمرینات ورزشی، بدن مقدار زیادی ویتامین مصرف می کند. در و اقع،‌ به کمک ویتامین ها همه ریز مغذی ها را به انرژی تبدیل می کند. بسیاری از ویتامین های گروه B مانند B1، B2، B5 و B9 در مصرف قندها، پروتئین ها و چربی ها شرکت می کنند تا انرژی لازم ماهیچه ها را تامین کنند. همچنین بسیاری از ویتامینهای محلول در آب نیز با صرف انرژی متناسب است. از طرف دیگر،‌ ویتامین های آنتی اکسیدان ( A، C ،E) نیز طی فعالیت ماهیچه ای شدید با رادیکال های آزاد مقابله می کنند. ویتامین ها همچنین التهابات ناشی از آسیب دیدگی های جزئی مانند مشکلات تاندون ها یا ورم ها را کاهش می دهند. ویتامین C را می توان به طور خاص ضد خستگی و عفونت دانست که جذب آهن را نیز تسریع می کند.

خوارکی های مقوی

اگر تغذیه یک فوتبالیست مقدار کافی ویتامین را در بر نداشته باشند، موفقیت ورزشی وی کاهش می یابد. مکمل های ویتامین فقط در موارد کمبود تجویز می شود چرا که اهمیت آنها در رابطه با افزایش موفقیت هنوز به طور کامل تایید نشده است. این در حالی است که منابع غذایی ویتامین ها بسیار متنوع هستند؛‌ غلات، سبزیجات و میوهای خشک حاوی ویتامین B1، فرآورده های لبنی، دل و جگر و قلوه، سیرابی و شیردان حاوی ویتامین های B2 و B6، انواع گوشت ها، ماهی ها،‌ زرده تخم مرغ و لبنیات حاوی ویتامین B12 هستند. در مورد آنتی اکسیدان ها نیز باید گفت که ویتامین E به طور خاص در روغن های گیاهی وجود دارد،‌ میوه ها و سبزیجات منبع غنی ویتامین C هستند و ویتامین A به شکل رتینول در کره و مارگارین و به شکل بتا کاروتن در میوه ها و سبزیجات موجود است.

تامین نیاز ورزشکار

برای اینکه نیازهای یک ورزشکار به طورکامل تامین شود، باید روزانه 2 تا 3 بار میوه ها و سبزیجات برای تامین مقدار کافی ویتامین C، 20 گرم کره برای تامین ویتامین A ، 3 تا 4 قاشق سوپخوری روغن گیاهی متنوع برای تامین ویتامینE مصرف شود. در مورد ویتامین های گروه B نیز تغذیه متنوع می تواند مقدار کافی آن را تامین کند. البته نباید ویتامین B9 را که منحصرا در سبزیجات و ویتامین B12 موجود در غذاهای با منشا حیوانی وجود دارد از قلم انداخت. خوردن غذاهای متنوع می تواند عامل تعادل مطلوب غذایی در ورزشکار شود. برخلاف آن، مصرف طولانی مدت مکمل های ویتامین توصیه نمی شود و باید تنها در مدت کوتاه و تحت نظر متخصص مصرف باشد.

2.7/5 - (4 امتیاز)
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 2,368 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php