کد خبر : 10610 تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۳

واردات برنج دو برابر نیاز کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه نخست جاری ۹۹۸ هزار تن برنج وارد کشور شده است. این در حالی است که براساس گفته مسئولان و کارشناسان نیاز کشور به واردات برنج حدود ۵۰۰ هزار تن است. معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه نخست جاری ۹۹۸ هزار تن برنج وارد کشور شده است. این در حالی است که براساس گفته مسئولان و کارشناسان نیاز کشور به واردات برنج حدود ۵۰۰ هزار تن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان تولید برنج امسال را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: میزان نیاز به واردات ۵۰۰ هزار تن است.

واردات برنج دو برابر نیاز کشور

واردات بی‌رویه طی سال‌های گذشته برای تولیدکنندگان مشکل‌ساز بوده است،‌واردات به ویژه در زمان برداشت قیمت بازار را کاهش و باعث متضرر شدن تولیدکنندگان می‌شود، معمولاً از آنجایی که کشاورزان قیمت سال جاری را قیمت سال آینده فرض قرار داده و برای کشت برنامه‌ریزی می‌کنند، سال آینده تولید و عرضه کاهش و به تبع آن قیمت افزایش می‌یابد و یک نوع لجام گسیختگی در بازار ایجاد می‌شود.

طی سال‌های گذشته پراکنده بودن وظایف تولید در وزارتخانه‌های مختلف باعث چنین ناهماهنگی در واردات و صادرات شده است.

هفته گذشته مجلس طرح انتزاع را تصویب کرد که به موجب آن تمام وظایف مربوط به واردات، صادرات، بازاریابی محصولات کشاورزی در کنار تولید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده می‌شود.

همچنین مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن وزارت جهاد کشاورزی مکلف است واردات را طوری تنظیم کند تا سالانه ۱۰ درصد به تولید داخل اضافه شود.

واردات بی‌رویه طی سال‌های گذشته نه تنها قیمت را در داخل متعادل نکرده است بلکه باعث افزایش قیمت داخل هم می‌شود.

براساس این گزارش در حالی که برنجکار داخل در زمان برداشت، محصول خود را حدود کیلویی ۳ هزار تومان فروخت اما قیمت برنج‌های وارداتی در بازار بالاتر از این قیمت‌ها است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با انتقال وظایف واردات و صادرات محصولات کشاورزی از وزارت صنعت به وزارت جهاد که بعد از تأیید و ابلاغ از سوی شورای نگهبان عملی می‌شود، ساماندهی در واردات و صادرات محصولات کشاورزی کلید خواهد خورد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار روز ، مجله خبری بازدید 578 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php