کد خبر : 47597 تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷

نیازهای غذایی خانم های باردار

وقتی که منتظر یک فرشته‌ی کوچک هستید لازم نیست برای دو نفر غذای بخورید کافی است که تغذیه‌ی خوبی داشته باشید. برنامه‌ی غذایی‌تان باید متنوع باشد تا سلامت جنین و خودتان تضمین شود. به گزارش میهن فال به نقل از عرش نیوز، خوب غذا خوردن در دوره ی بارداری از …

وقتی که منتظر یک فرشته‌ی کوچک هستید لازم نیست برای دو نفر غذای بخورید کافی است که تغذیه‌ی خوبی داشته باشید. برنامه‌ی غذایی‌تان باید متنوع باشد تا سلامت جنین و خودتان تضمین شود.

نیازهای غذایی خانم های باردار

به گزارش میهن فال به نقل از عرش نیوز، خوب غذا خوردن در دوره ی بارداری از همه چیز واجب‌تر و ضروری‌تر است. یک خانم باردار باید برخی از مواد مغذی را بیشتر از قبل دریافت کند تا بتواند نیازهای بدنش را تامین کند. به عنوان مثال اسیدفولیک یا همان ویتامین B9. خانم‌های باردار به این ویتامین نیاز بیشتری دارد. پزشکان معتقدند که خانم‌ها از زمانی که قصد بارداری دارند باید این ویتامین را دریافت کنند.

اسید فولیک

اسیدفولیک از همان روزهای نخست بارداری مورد نیاز است. کمبود این ماده‌ی مغذی باعث ناهنجاری عصبی جدی در جنین می‌شود. در برخی موارد اگر مادر کمبود داشته باشد مصرف مکمل غذایی لازم است. پزشکتان بهتر می‌داند که به مکمل نیاز دارید یا نه. کلاً مواد غذایی سرشار از اسیدفولیک مانند سبزیجات برگ سبز (اسفناج، سالاد و غیره)، حبوبات، مارچوبه، تخم کتان، شلغم و … بیشتری مصرف کنید.

ویتامین D و کلسیم

ویتامین D و کلسیم نیز از نیازهای اصلی زنان باردار هستند. دو سوم ویتامین D بدن از طریق نور خورشید تامین می‌شود. این ویتامین برای تثبیت کلسیم در بدن لازم است. در بیشتر موارد پزشک مکمل تجویز می‌کند. این مکمل‌ها اغلب به صورت آمپول هستند که در سه ماهه‌ی سوم بارداری تجویز می‌شود.
چربی‌ها نیز در این دوره برای بدن لازم‌اند اما حواستان باشد نه هر نوع چربی! باید چربی‌های مفید (امگا 3 ها و امگا 6 ها) که در روغن کلزا، روغن زیتون و همچنین ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن و غیره وجود دارد را دریابید

می‌توانید به طور مرتب ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی ساردین میل کنید البته ماهی‌تان باید به خوبی پخته شده باشد. برای اینکه فرزندتان استخوان‌های محکمی داشته باشد لازم است که میزان کلسیم مصرفی‌تان را هم بالا ببرید. در این دوره نیاز به کلسیم بالا می‌رود. خوشبختانه در دوره‌ی بارداری روده‌ها کلسیم بیشتری جذب می‌کنند تا به این نیاز بیشتر پاسخ دهند. در هر حال توصیه می‌کنیم ماست، بادام، آجیل و آب معدنی سرشار از کلسیم بیشتری مصرف کنید. حواستان به پنیرهایی که از شیر خام تولید می‌شوند باشد چون برای جنین خطرناک است.

چربی‌ها

چربی‌ها نیز در این دوره برای بدن لازم‌اند اما حواستان باشد نه هر نوع چربی! باید چربی‌های مفید (امگا 3 ها و امگا 6 ها) که در روغن کلزا، روغن زیتون و همچنین ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، ماهی تن و غیره وجود دارد را دریابید. روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی برای بدن کافی ست. هفته‌ای دو مرتبه هم ماهی چرب میل کنید. در عوض حواستان باشد که از مصرف چربی‌ها مضر که در روغن‌های حیوانی و غذاهای صنعتی وجود دارند بپرهیزید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 314 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php