کد خبر : 103729 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱

نگاهی متفاوت به مقوله زن!

نگاهی متفاوت به مقوله زن! در فلان بیمارستان ، دکتر زن طبابت می کند بهتر است به آنجا مراجعه نکنید ، به کار زن ها اعتباری نیست. مقوله زن یکی از مباحثی است که امروزه در رابطه با بحث توسعه مطرح می شود. در دنیای امروز ، شاخص توسعه با …

نگاهی متفاوت به مقوله زن!

در فلان بیمارستان ، دکتر زن طبابت می کند بهتر است به آنجا مراجعه نکنید ، به کار زن ها اعتباری نیست.

نگاهی متفاوت به مقوله زن!

مقوله زن یکی از مباحثی است که امروزه در رابطه با بحث توسعه مطرح می شود. در دنیای امروز ، شاخص توسعه با بهبود وضعیت زنان ارتباط داشته و کشورهای مدعی توسعه از جهات مختلف پیگیر مواردی مانند بهداشت ، آموزش و غیره در امور مربوط به زنان هستند . اما باید دید که این بررسی و شاخص در مورد موضوع و نگرش به زن در جمهوری اسلامی تاثیر داشته و آیا هماهنگی لازم در این امور دیده می شود یا خیر؟

قبل از ظهور اسلام، زنان دارای جایگاهی بسیار پست و نازل بودند . رسول اکرم (ص) پیام اسلام در مورد زن برای عرب جاهلیت را به ارمغان آورد تا نگاه کالا گونه به زن حذف شود.

زن نیز حق زندگی و حیات دارد و صاحب دارایی هایی است و می تواند تعیین کننده سرنوشت خویش باشد . عرب جاهلیت در ابتدا پیام حضرت رسول را نمی پذیرفت زیرا پذیرش چنین جایگاهی در رابطه با زنان برای آنها بسیار سخت بود . رفتارهای انسانی در سیره رسول الله برای آنها تعجب انگیز بود زیرا نگاه و رفتاری برده گونه به زنان داشتند و حتی تولد دختر را ننگی بزرگ برای خانواده  می دانستند اما نگاه پیامبر به زن همانند نگاه اسلام به مقوله زن است.

رفتار حضرت رسول با زنانی همانند دختر ایشان فاطمه زهرا (س)،  همسرانشان یا زنانی که به اسلام ایمان آورده بودند باعث شد تا  جایگاه و کرامت انسانی به زن بخشیده شود. خداوند به طور یکسان بشارت بهشت را به زنان و مردان می دهد. در قرآن کریم از زنان مومنی مانند حضرت آسیه یا از زن لوت به عنوان زن ناشایست  یاد می شود. خداوند با دو نگاه متفاوت به تمامی انسان ها نظاره می کند  پس زنان صاحب اختیار هستند که به سمت بدی بروند یا خوبی.

مباحث نظری متفاوتی راجع به نقش و جایگاه زنان وجود دارد و کمبودی در این رابطه احساس نمی شود اما جز تولید فکر متخصصان باید گفتمان سازی نیز انجام دهند.

امام خمینی (ره) اسلام را دوباره به جوامع انسانی هدیه کردند . ایشان برای زن جایگاه ویژه ای قائل بودند. الگوهایی که امام از اسلام به زن معرفی کردند زن را صاحب اختیار، ازادی و فکر کرد تا بتواند در عرصه های مختلف تعیین کننده تکالیف  خود باشد و افکارش را در هر حوزه ای نشر دهد . زنان بعد از انقلاب توانستند حتی در مسائلی سیاسی دخیل شوند و گرایش سیاسی داشته باشند یا در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند و این تفکر از تفکر اسلامی نشات می گیرد که برای زن جایگاه ویژه ای قائل است.

اهمیت این موضوع تا حدی است که مقام معظم رهبری درباره زنان و جایگاه آنها به کرات سخن رانده اند. زن و مرد در ساحت خانواده  و در کنار جنس مخالف تعریف می شوند. زنان و مردان در حقوق انسانی متفاوت هستند اما در حقوق فردی،مردان و زنان هر یک دارای حقوقی هستند.

اسلام در ساحت اجتماعی برای زنان و مردان جنسیت قائل نیست. زنان هم پای مردان و به  دور از احتساب جنسیت به فعالیت می پردازند .

اگر گفته شود که در فلان  درمانگاه، پزشک خانومی فعالیت دارد پس خدمات خوبی ارائه نمی شود این تفکر ناشی از سطح فکر پایین است.

در زمان رسول(ص)، زنان در بیست و سه شغل تعریف شده فعالیت داشتند . رسول با زنان تاجر کار می کردند یا زنانی که به عطر فروشی مشغول بودند ؛ رسول در وصف آنها می گفت شما خانه های ما را خوش بو می کنید و برای آنها احترام زیادی قائل بودند. اسلام برای ساحت اجتماعی زنان حق جداگانه ای قائل است .

در کشورهای غربی برخی از حقوق زنان نادیده گرفته شده و مورد بهره کشی قرار می گیرند. برای مثال ازدواج رسمی در غرب کمتر دیده می شود زیرا مردان خواهان تعهد و پایبندی نیستند. علی رغم اینکه در جامعه اسلامی ازدواج یکی از سنت های حسنه و نیکو پیامبر محسوب می شود.

بسیاری از قوانین سنتی علیه زنان در جامعه وجود دارند که باید حذف شوند یا  به نفع زنان تغییر یابند . اهمیت این موضوع تا حدی است که سومین نشست راهبردی رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و جایگاه زنان و خانواده برگزار و بررسی شد.

رهبری فرمودند که باید گفتمان سازی شود و در جامعه به امور زنان و خانواده بیشتر پرداخته شود.

گفتمان های این چنینی مانند تنفس هستند و حتی ایشان فرمودند در مباحث نظری کارهای بسیاری روی زمین مانده اند و در این رابطه با کمبود نظریه مواجه نیستیم  بلکه باید به اجرای آنها بیندیشیم.

 متولیان امور  چه زن و چه مرد باید به سخنان رهبری جامه عمل بپوشانند پس ضرورت نقش و جایگاه زنان تا حدی بوده که رهبری سومین نشست خود  را به این موضوع اختصاص داده اند و بر امور زنان اصرار ورزیده تا اجحاف هایی که علیه زنان وجود داشته  از بین برود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی بازدید 193 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php