کد خبر : 167198 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶

نکات مهم برای سفر تابستانی

با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی در این مطلب از سایت میهن فال نکات مهم برای سفر تابستانی را برای شما در نظر گرفته ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید. ۱- شستن مداوم دست ها یکی از مهم …

با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی در این مطلب از سایت میهن فال نکات مهم برای سفر تابستانی را برای شما در نظر گرفته ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرند. در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم برای سفر تابستانی

۱- شستن مداوم دست ها

یکی از مهم ترین مواردی که میتونه مسافرت شما رو خراب کنه، ابتلا به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا در طول سفر است. بنابراین باید جلوی بروز این بیماری ها رو که عمدتا هم منشا ویروسی دارند، بگیرید. ساده ترین راه، شستن مداوم دست ها و عدم تماس آنها با مخاط دهان و بینی است. البته همه ما شستن دست ها رو از کودکی یاد می گیریم، اما بنا به دلایل مختلف این کار رو بادقت انجام نمیدیم و حتی با وجود آگاهی نسبت به اهمیت و ضرورت این کار، شستن دست ها رو فراموش می کنیم. برای شستن دست ها حتما سراغ آب و صابون و مایع دستشویی (آب به تنهایی بی فایده است) بروید.

هنگام شست و شو دست هارو به مدت حداقل ۲۰ تا ۳۰ ثانیه به هم بمالید و شستن نواحی بین انگشتان و پشت دست ها و زیر ناخن ها رو فراموش نکنید. در صورتی هم که به آب و صابون دسترسی نداشتید، می تونین از ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل استفاده کنین که همون کارایی رو دارد. داروهای ضروری سفر مثل مسکن، قطره استریل چشمی، قرص ضد آلرژی، پماد سوختگی و… هم حتما همراه داشته باشید.

۲- انتخاب غذای همراه

یادتون باشه برای سفر نباید غذاها رو نیم پز کنیم، بلکه توصیه می شه غذا رو به صورت کاملاً خام یا کاملاً پخته همراه خود ببریم، چون میکروب ها در غذاهای نیم پز به خوبی رشد می کنند اما در غذاهای کامل پخته شده از بین می روند. همچنین میکروب ها در محیط مرطوب به خوبی رشد می کنند، بنابراین اگه در طول سفر قصد مصرف ساندویچ دارید، نباید مواد غذایی رو از ابتدای سفر داخل نان قرار بدین بلکه باید ظرف نان و موادغذایی دیگه مثل گوجه فرنگی، کاهو، کتلت یا کوکو رو جدا کنید. حتی بهتره از فلاسک های اسفنجی برای خنک نگه داشتن موادغذایی استفاده کرد و در یک نایلون بزرگ تر، قالب های یخ و در نایلونی کوچک تر، موادغذایی رو قرار داد. این کار باعث می شه که مواد غذایی تا چند ساعت خنک باقی بمونن.

۳- اگر رستوران برو هستید

بدون شک ظاهر غذا، قیمت و طعم و ذائقه مصرف کننده از مهم ترین عوامل در انتخاب غذاها در رستوران ها هستند، ولی آیا توجه به اهمیت موارد فوق در انتخاب غذا کافی است؟ آیا وضعیت بهداشتی محل طبخ و ارائه این مواد غذایی اهمیت ندارد؟
اینکه این غذاها با چه مواد اولیه و چه کیفیتی فراهم می شوند، مهم نیست؟ پیش از انتخاب رستوران باید همه جوانب رو درنظر بگیرید. پیشنهاد ما اینه که برای غذاخوردن در رستوران های بین جاده ای سراغ رستوران هایی برین که شلوغ تر هستند. چون احتمال اینکه دچار مسمومیت بشین، به مراتب کمتر خواهدبود. برای انتخاب رستوران در شهرهای مختلف هم سراغ بهترین ها رو از محلی ها بگیرید.

۴- غذای بیرون، فقط روزی یک وعده

در طول سفر حداکثر روزی یک وعده غذای بیرون بخورید و چه بهتر که این یک وعده، ناهار باشه. در انتخاب غذا بهتر است به جای انتخاب غذاهای سرخ شده از غذاهای گریل شده یا کبابی و بخارپز استفاده کنید. به جای کباب کوبیده هم سراغ کباب برگ، ششلیک، چنجه یا جوجه کباب برین چون هم سالم ترند و هم کالری کمتری دارند.

۵- نوشیدنی، فقط کم کالری

یادتون باشه در طول سفر تا حد امکان سراغ نوشیدنی های کم کالری برین. باور کنید اصلا لازم نیست صدها کالری اضافی از نوشیدنی های شیرین وارد بدن مان کنیم. آب یا آبمیوه طبیعی و دوغ، بهترین جایگزین برای نوشیدنی های پرکالری مثل نوشابه و دلستر و… محسوب میشن.

۶- حواس تان به ترازو باشد

اگر می خواهید از مسافرت خود لذت ببرید و پس از بازگشت به خاطر افزایش وزن، خودتونو سرزنش نکنید، حواس‏تون به کالری غذاها و فعالیت بدنی باشه. به عنوان مثال پرس غذاتون رو کوچک انتخاب کنید. حتی می تونین از منوی کودک، غذا سفارش بدین و به جای غذای اصلی فقط پیش غذا سفارش بدین. همچنین می تونین دو نفری یک پرس غذا میل کنید.

۷- معضلی به نام آب به آب شدن

اصطلاح «آب به آب شدن» رو شنیدین؟ این اصطلاح زمانی به کار میره که به دلیل سفر، وضعیت خواب، استراحت و تغذیه فرد به هم می ریزه و دچار مشکلات متعدد گوارشی می شه. بد نیست بدونین مصرف نوشیدنی های سالم و طبیعی تا حد زیادی جلوی بروز این حالت رو می گیره، اما مصرف میوه و سبزیجات تازه و البته ضدعفونی شده هم تاثیر به سزایی در رفع مشکل ایجادشده داره.

۸- اگر با هواپیما سفر می کنید

حتما شنیدین که بعضیا وقتی با هواپیما سفر می کنن، دچار برخی مشکلات پروازی می شن که آزاردهنده است. به همین دلیل توصیه می شه چند روز قبل از مسافرت، سیستم ایمنی بدن تون رو با مصرف موادغذایی مفید و ویتامین هایی مثل ویتامین C تقویت کنید. همچنین با مشورت پزشک، یک روز قبل از مسافرت های طولانی تا سه روز بعد از آن، آسپرین مصرف کنید، زیرا مشکل ترومبوز وریدهای عمقی با تشکیل لخته در عروق جزو مواردی است که در اثر بی تحرکی طولانی ایجاد می شه. همیشه سعی کنید یک بطری آب خنک و یک اسنک در کیف همراه خود داشته باشید. حتی وقتی مدت زمان پروازتان بسیار کوتاه است. از طرفی حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز از داروهای ضد احتقان برای پیشگیری از بروز مشکلات بینی و گوش استفاده کنید. این داروها به حفظ سلامت و عدم احتقان سینوس ها و گوش ها کمک می کنند. هنگام سوارشدن به هواپیما هم آدامس بجوید. این کار باعث مساوی شدن فشار هوا در گوش میانی شما می شه و از گرفتن گوش پیشگیری می کنه.

۹- اگر قطار رو انتخاب کردین

بسیاری بر این باورند قطار در مقایسه با اتومبیل وسیله راحت تری برای مسافرت است اما کابینی که انتخاب می کنید باید در بخش خانوادگی و دربست باشه. حتی اگر فکر می کنید هوا سرد نیست باز هم لباس گرم همراه داشته باشید. چون تغییر دمای هوا در طول مسیر اجتناب ناپذیره. در عین حال، اگه در قطار دچار سرگیجه و حالت تهوع می شین، هنگام حرکت، کتاب و مجله نخونین و در صندلی هایی که خلاف جهت حرکت قطار هستند، ننشینید. هرجا هم که قطار توقف کرد، پیاده بشین، کمی آب بخورین و نفس عمیقی بکشین و کمی پیاده روی کنین. این کار باعث میشه خون در پاها که مدت طولانی بی حرکت بوده، جریان پیدا کنه و مشکلی براتون ایجاد نشه.

 

۱۰- سفر با اتومبیل شخصی

اولین شرط سفر با خودروی شخصی اینه که پیش از حرکت حتما سلامت ماشین رو چک کنین. فراموش نکنید مواد غذایی و نوشیدنی بسته بندی شده و فاسدنشدنی مثل بیسکوییت و آب معدنی و کنسرو هم حتما باید همراه تون باشه. ترجیحا روز و ساعاتی رو برای سفر انتخاب کنید که جاده ها شلوغ و پرترافیک نباشه. به عنوان مثال شب عید و روز اول فروردین زمان مناسبی برای شروع سفر نیست. همچنین تاریخ برگشت رو هم به آخرین روز تعطیلات و عصر سیزده به در موکول نکنید. در طول مسیر از قراردادن وسایل اضافی مانند بالش یا کیف در قسمت پشت صندلی های عقب که مانع دید راننده می شه، خودداری کنید. در عین حال این نکته رو آویزه گوش کنید که خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی، عامل اصلی ۳۰ درصد تصادفات در آزادراه ها و ۲۰ درصد تصادفات جاده ای است و بیداری شبانه و کاهش هوشیاری عامل بسیار خطرناکی در بروز تصادفات مرگباره که متاسفانه بسیاری اونو نادیده می گیرن.

۱۱- حواس تون به محل اقامت تون باشه

اگر قصد اقامت در هتلی ارزان قیمت و مناسب دارید، می تونین سراغ هتل آپارتمان ها برین. باید توجه داشته باشید که این هتل ها مکان هایی هستند که در آنها برای مدت کوتاهی از مهمان پذیرایی می شه و همه امکانات هتل های پرستاره رو ندارن. اگه هم قصد کرایه کردن اقامتگاه های غیر از هتل رو دارین، باید ملحفه و روبالشی های تمیز همراه تون باشه تا دچار مشکلات پوستی و حساسیت و حتی بیماری ها عفونی مسری نشین. همچنین اتاقی رو انتخاب کنید که کمتر آلرژی زا باشه. به عنوان مثال اتاق های موکت دار یا فرش هایی با پرزهای فراوان، تخت هایی با پتوهای پرزدار، پرده های ضخیم و… ممکن است مشکل آفرین باشن؛ به ویژه برای بچه ها، سالمندان و افرادی که زمینه آلرژی های پوستی و تنفسی دارن.

۱۲- شرط باز کردن چمدان ها

وقتی از سفر به خونه برگشتین حتما باید چمدان ها رو داخل حمام باز کنید. در این صورت، اگر حشره ای رو با خودتون به خونه آورده باشید، همون جا از شرش خلاص خواهید شد. وسایل کثیف رو همان جا بشویید و لباس ها رو از داخل نایلون به ماشین لباسشویی انتقال بدین. هر چیز غیرقابل شست و شویی رو هم باید با الکل یا مواد ضدعفونی کننده دیگه ضدعفونی کنید.

۱۳- از مسافرت تا تندرستی

بدون شک یک سفر تابستانی خوب، خستگی یک سال کاری رو از تن آدم بیرون می کنه و باعث کاهش استرس و فشارهای روانی می شه. سفر هم چنین باعث می شه برای مدتی از زندگی عادی تون دور بشین و همین مسئله به تنهایی انرژی زیادی به شما میده. در واقع تغییر برنامه یکنواخت روزانه، به نوعی درمان محسوب می شه و این کار از کسل شدن و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : آموزش ، متفرقه بازدید 314 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php