کد خبر : 30568 تاریخ انتشار : شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶

مهمترین جرم های شبانه پایتخت

به جرات می توان گفت زورگیریهای خشن شبانه مهمترین جرم پایتخت پس از تاریکی هوا است. زورگیرانی که اغلب اوقات موتور سیکلت وسیله کارشان است و محله های خلوت مکان فعالیتشان. براساس آمارهای پلیس آگاهی و پلیس تهران دهها جرم شبانه در تهران رخ می دهد که زورگیری، موبایل و …

به جرات می توان گفت زورگیریهای خشن شبانه مهمترین جرم پایتخت پس از تاریکی هوا است. زورگیرانی که اغلب اوقات موتور سیکلت وسیله کارشان است و محله های خلوت مکان فعالیتشان.

مهمترین جرم های شبانه پایتخت

براساس آمارهای پلیس آگاهی و پلیس تهران دهها جرم شبانه در تهران رخ می دهد که زورگیری، موبایل و کیف قاپی و سرقت خودرو مهمترین آنها هستند و بیشتر در شب اتفاق می افتند.

مهمترین جرم های شبانه پایتخت

به گزارش میهن فال به نقل از مهر، 93 درصد جرایم کشور مربوط به سرقت است. جرمی که روزانه  صدها بار در پایتخت ایران رخ می دهد، جرایمی که به گفته یک مسئول در اداره پلیس تهران دهها فقره از آن در شب رخ می دهد. سرقت خودرو و زورگیری از جمله این جرائم است. اگرچه به گفته این مسئول بسیاری از سرقت ها خرد است و قربانیان جرایم برای شکایت مراجعه نمی کنند. جرایم شبانه پایتخت اگرچه عادی به نظر می رسد اما با  شدن مجرمان این جرم ها هر روز خشن تر شده و حتی در چند مورد منجر به قتل افراد شده است.

زورگیری و سرقت با سلاح مهمترین جرم شبانه

به جرات می توان زورگیریهای خشن شبانه مهمترین جرم پایتخت پس از تاریکی هوا است. زورگیرانی که اغلب اوقات موتور سیکلت وسیله کارشان است و محله های خلوت مکان فعالیتشان. آنها پس ازشناسایی طعمه های خود به راحتی با قرار دادن چاقو و قمه و تهدید فرد، تمام اموال ارزش  را در کسری از دقیقه سرقت می کنند.سرقت هایی که درصورت مقاومت طعمه به درگیری و سرقت خونین تبدیل می شود.

کیف قاپی و موبایل قاپی کار هر روز سارقان موتور سوار

کیف قاپی و موبایل قاپی کار هر روز سارقان موتور سوار است. افرادی که در خیابانهای بدون دوربین موبایل را از دست فرد یا کیف زنان را سرقت کرده و متواری می شوند. سارقانی که بهترین مدل گوشی تلفن همراه را برای خرج مواد مخدر یا نیاز غذایی کمتر از 150 هزار تومان می فروشند.

سرهنگ خالقی فر معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در مورد این جرم می گوید: بیشتر این لوازم در صورت استفاده مجدد قابل رهگیری و شناسایی است اما بسیاری از افراد که موبایل یا لپ تابشان سرقت می شود برای شکایت به پلیس آگاهی مراجعه نمی کنند.

سرقت خودرو، جرم سارقان قدیمی تهران

روزانه کمتر از 50 خودرو در تهران سرقت می شود و 90 درصد آنها را پلیس کشف می کند. اما این جرم را سارقان قدیمی، صاحب نام و سابقه دار تهران انجام می دهند. سرقتی  که به گفته معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی بین 200 هزار تا 5 میلیون نصیب سارقان کرده و مالخرها نیز بیش از 5 میلیون تومان به جیب می زنند. 80 درصد خودروها به علت نقص ایمنی و سهل انگاری رانندگان در شب طعمه سارقان کهنه کار می شود.

سرهنگ خالقی فر با بیان اینکه 95 درصد سارقان خودروها معتاد هستند و برای تهیه مواد مخدر دست به سرقت می زنند، گفت: 95 درصد سارقان خودرو معتاد هستند و برای تامین هزینه مواد سرقت می کنند. 48 درصد آنها سابقه دار هستند و بقیه برای اولین بار دست به سرقت می زنند.

سرقت منزل، جرمی که تاچندی قبل رتبه اول سرقت را به خود اختصاص می داد امروز بسیار کاهش یافته و به رتبه پنجم سقوط کرده است. جرمی که سارقان در نیمه های شب و با استفاده از یک شاکلید انجام می دهند. معاون پلیس آگاهی کشور از کاهش نرخ وقوع سرقت خانه خبر می دهد اما می گوید:سارقان این جرم عمدتا سابقه دار هستند و می دانند باید چگونه سرقت را انجام دهند. 90 درصد سرقتهای منزل شبانه انجام می شود و پایتخت رکورددار بیشترین وقوع سرقت منزل در کشور است. بسیاری از سرقت ها به علت اینکه صاحبخانه ارز، طلا و پول نقد نگهداری می کند، سرقت های صدها میلیونی می شود.

عربده کشی و تخریب خودرو جرمی مخصوص اراذل و اوباش

این جرم تا چند سال قبل شناخته شده نبود. هیچگاه مردم نمی دیدند اراذل و اوباشی به علت بد مستی یا قدرت نمایی چند خودرو را تخریب کند. جرمی که در سالهای اخیر با برخوردهای انجام شده با اراذل و اوباش کاهش محسوسی یافته است اما هنوز هم عده ای برای قدرت نمایی در محلات شبانه اقدام به تخریب خودروها می کردند. تخریب خودروهای منطقه قلهک، تخریب خودروهای محدوده بهارستان و میدان شهدا مهمترین پرونده هایی بودند که در آنها اراذل و اوباش شبانه تا 17 خودرو را تخریب کرده بودند. جرمی که جزو سه اولویت اول پلیس برای برخورد است.

سردار ساجدی نیا رئیس پلیس تهران در این باره می گوید: طرح برخورد با اراذل و اوباش مقطعی نیست و ما تازمانی که شهر را از وجود این افراد پاک نکنیم به خواست شهروندان طرح های برخورد با اراذل و اوباش را ادامه می دهیم. چند وقتی است که این جرم کاهش یافته است و دلیل آن نیز برخوردهای قاطع پلیس است. اگرچه ممکن است بازهم فردی به علت بدمستی دست به اعمال مجرمانه بزند که در کمترین زمان با آنها برخورد می شود.

مزاحمان نوامیس طرحی برای تمام فصول

چند وقتی است که پلیس طرحی شبانه را به صورت محسوس و نامحسوس اجرا می کند تا با مجرمانی نو پدید به نام مزاحم نوامیس برخورد کند. جرم جدیدی که مجازاتش توقیف خودرو از سه روز تا دوهفته است. مزاحمت نوامیس که با تاریک شدن هوا شروع می شود و بسیاری از بانوان را به دردسر می اندازد.

سرهنگ خانچرلی رئیس پلیس پیشگیری تهران در مورد این جرم و برخورد با آن می گوید: از ابتدای تابستان تیم های مستند ساز پلیس با شناسایی 80 منطقه از ابتدای تابستان طرح برخورد با مزاحمان نوامیس را به اجرا گذاشتند و در شب اول 100 خودرو توقیف شد. افرادی که دارای سابقه مزاحمت هستند از طریق پلیس امنیت برایشان پرونده تشکیل و به مرجع قضایی معرفی می شوند.

سرقت های خرد شبانه

سرقت صندوق صدقات و کفش از پشت در آپارتمان ها نیز از آن دسته جرایمی است که تنها از سوی سارقان معتاد رخ می دهد. این سارقان با استفاده از غفلت خانواده ها در باز گذاشتن در ورودی اقدام به سرقت کفش یا اجسام قابل حمل در راهروها و راه پله ها می کنند. البته آنها با استفاده از سیخ و چسب و مواقعی خشونت ید طولایی در سرقت صتدوق صدقات دارند. آمار دقیقی از سرقت صندوق صدقات در پایتخت موجود نیست اما براساس اخباری که تاکنون منتشر شده است، هیچ سارقی کمتر از 10 صندوق را سرقت نکرده است. این جرم نیز در تاریکی شب و خلوتی رخ می دهد.

وجود زنان خیابانی تابویی که هنوز شکسته نشده است

یکی از جرایمی که همزمان با تاریکی شب در تهران هر روز زیر پوست شهر تکرار می شود حضور زنان خیابانی و وقوع اتفاقات غیر اخلاقی است. زنانی که هر روز در پاتوق های از پیش تعیین شده حضور یافته و با ایستادن اولین خودرو مدل بالا و گران قیمت سوار آن می شوند تا در پس کوچه های شهر جرم دیگری رخ دهد. شاید از نظر مسئولان توجه به این جرم و پرداختن به آن یک تابو است که هر روز و در هر مصاحبه آن را تکذیب کرده و از پاسخ دادن به آن طفره می روند.

رئیس پلیس تهران وقوع این جرم را شایع نمی داند و معتقد است اگر بسترهای اسکان و نگهداری از زنان خیابانی فراهم شود،می توانیم همه آنها را از سطح شهر جمع آوری کنیم.

رانندگی با طعم جرم

رانندگی در تهران در روز و شب فرق دارد. اگرچه رانندگان تهرانی در روز از ترس دوربین و حضور ماموران، رانندگانی قانونمند هستند اما این موضوع در شب جلوه ای دیگر دارد. عبور از چراغ قرمز، رانندگی در حالت غیر طبیعی، انجام حرکات نمایشی، سرعت سرسام آور و دور دور کردن در خیابان های معروف برخی از جرایم رانندگان در شب است. البته عبور از چراغ قرمز از ساعت 12 شب به بعد به موضوعی عادی برای رانندگان تبدیل شده است.

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران در مورد جرایم رانندگی شبانه تهران به مهر می گوید: پلیس راهور طرح برخورد با تخلفات شبانه را به اجرا گذاشته و تیم های شکار و ضربت در بزرگراهها و معابر اصلی شبانه با تخلفات برخورد می کنند. در شبههای پایتخت بیش از 50 خودرو متخلف توسط ماموران اعمال قانون و توقیف می شوند. البته به نظر ما رفتار رانندگان در شب بهبود یافته است.

تاریکی شب حریم امنی برای ارتکاب جرم

سردار سید حسن بتولی رئیس پلیس آگاهی کشور در مورد وقوع جرایم شبانه در کلانشهرها به مهر می گوید: وقوع این جرایم در بستر اهمال و بی توجهی رخ می دهد. اگرچه نقاط تاریک شهری حریم امنی برای ارتکاب این جرم است اما باید بدانیم که بی توجهی به نکات امنیتی مهمترین عامل برای بروز ارتکاب جرایم است. البته پلیس در شب ممکن است همانند روز نیرو در خیابان ها نداشته باشد اما تامین امنیت محلات فراهم شده است.

گشت شبانه دردی از خیابانها دوا نمی کند

اما با گسترش شهرنشینی و افتتاح بزرگراهها و معابر اصلی پلیس تهران از چندی قبل به فکر تامین امنیت بزرگراه ها افتاده و با راه اندازی گشت شبانه توسط یگان امداد، تامین امنیت بزرگراه ها را بر عهده گرفت. امنیتی که از ساعات اولیه شب تا 6 صبح توسط این ماموران تامین می شود. البته در سطح پایتخت تامین امنیت برعهده گشت های کلانتری ها است. گشت هایی که به علت کمبود امکانات و نیرو به خوبی نمی توانند امنیت شبانه را بر قرار کنند. امنیتی که در صورت نبودش اقتصاد، آرامش و احساس امنیت کاهش چشمگیری پیدا می کند.

به نظر می رسد اگر فکری به حال جرایم شبانه پایتخت نشود تمامی اقداماتی که تا امروز برای ایجاد احساس امنیت در میان شهروندان انجام شده است با وقوع سرقت ها و زورگیری شبانه بی اثر و سبب می شود تا این احساس ناامنی در میان شهروندان دهان به دهان بچرخد. تنها راه افزایش احساس امنیت شبانه در میان شهروندان، تشدید برخوردها با جرمهای شبانه است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار حوادث ، مجله خبری بازدید 468 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php