کد خبر : 242785 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱:۰۸

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو

مترونیدازول مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو در مصارف پزشکی مترونیدازول (METRONIDAZOLE) دارویی است که برای درمان طیفی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به گروهی از آنتی بیوتیک ها که نیتروایمیدازول نام دارند، تعلق دارد. این داروی آنتی بیوتیکی فقط برروی عفونت های باکتریایی …

مترونیدازول

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو در مصارف پزشکی

مترونیدازول (METRONIDAZOLE) دارویی است که برای درمان طیفی از عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به گروهی از آنتی بیوتیک ها که نیتروایمیدازول نام دارند، تعلق دارد. این داروی آنتی بیوتیکی فقط برروی عفونت های باکتریایی و تک یاختگان تاثیر دارد. این دارو بر عفونت های ویروسی تاثیری ندارد. مصرف غیرلازم و یا مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها باعث کاهش کارایی آنها می شود.

دلایل تجویز و استفاده از قرص مترونیدازول

مترونیدازول برای از بین بردن باکتری ها و میکروارگانیسم ها که باعث عفونت در دستگاه تولید مثل، دستگاه گوارش، پوست، واژن و سایر قسمت های بدن هستند، تجویز و مصرف می شود. همچنین این دارو به همراه داروی ضد زخم برای درمان بعضی از انواع زخم های معده مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه قرص مترونیدازول را مصرف نماییم؟

برای پیشگیری از ناراحتی معده، بهتر است این دارو را به همراه غذا و یا یک لیوان پر آب و یا شیر مصرف نمود. مقدار مورد استفاده بسته به بیماری شما، نوع عفونت و یا واکنش شما به درمان متغییر می باشد. توجه نمایید که تا زمانیکه مقدار تجویز شده توسط پزشک پایان نیافته است، به مصرف این دارو ادامه دهید، حتی اگر عفونت از بین برود.

عوارض جانبی مترونیدازول کدام اند؟

قرص مترونیدازول ممکن است باعث عوارض جانبی‌ای همچون سرگیجه، سردرد، اسهال، تهوع و استفراغ، درد معده، کاهش اشتها، یبوست و خشکی دهان شود. اگر هریک از این تاثیرات باقی ماند و یا بدتر شد به پزشک خود مراجعه کرده و وی را باخبر نمایید.

این دارو ممکن است باعث تیره شدن ادرار گردد، اما نگران نباشید، این موضوع مشکل زا نیست. بیاد داشته باشید که پزشک شما به این دلیل از این قرص برای درمان شما استفاده کرده چراکه باور داشته که این دارو فوایدی بیشتر از خطرات و اثرات جانبی اش برروی شما دارد. خیلی از افرادیکه از این دارو استفاده می نمایند، دچار مشکلی خاص و جدی نمی شوند.

اگر تغییراتی غیرمعمول ولی جدی، همچون بی ثباتی، تشنج، تغییرات خلقی و ذهنی (همچون گیجی)، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها و یا ادرار دردناک در شما رخ داد، می بایست سریعا پزشک خود را در جریان گذارید.

اگر تغییراتی غیرمعمول ولی بسیار جدی، همچون درد چشم ها، سردرد شدید و مداوم، تغییرات ناگهانی در بینایی، خشکی و درد گردن، گلودرد، تب مزمن، خونریزی و کبودی غیرطبیعی، درد شدید شکم و تهوع و استفراغ مداوم و شدید برای شما اتفاق افتاد، سریعا پزشک خود را باخبر نمایید.

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو

استفاده طولانی مدت و یا تکراری از این دارو می تواند باعث برفک دهان و یا نوع جدیدی عفونت قارچی واژنی شود. اگر برفک دهان و یا ترشحات چرکی در واژن خود مشاهده نمودید، پزشکتان را در جریان گذارید.

واکنش و حساسیت بسیار شدید و جدی به این دارو، غیرمعمول است اما اگر اتفاق افتاد سریعا با اورژانس تماس حاصل فرمایید.

لیست ارائه شده، عوارض جانبی کامل این دارو نیست و در صورتیکه مشکل دیگری حس کردید با پزشکتان تماس حاصل نمایید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنیم؟

اگر یکی از نوبت های مصرفی داروی خود را از دست داده و یا فراموش کردید، به محض یادآوری مصرف نمایید. بااینحال، اگر زمان مصرف نوبت بعد بود، این نوبت را رد کرده و همزمان دو قرص مصرف ننمایید.

این دارو را دور از دسترس کودکان خود و در بسته بندی آن نگه داری نمایید. دمای اتاق برای این دارو مناسب بوده و از را از رطوبت و گرمای زیاد به دور نگه دارید.

موارد احتیاط

در صورت بارداری مصرف این دارو ممنوع است.

پیگیری وضعیت بالینی و آزمایشگاهی بیمار در صورتی که طول درمان از ۱۰ روز تجاوز کند، توصیه می شود.

در صورت بروز تحریک گوارشی، مترونیدازول را می توان با غذا مصرف کرد.

مترونیدازول تزریقی فقط باید به صورت انفوزیون آهسته وریدی مصرف شود. که در این صورت انفوزیون محلول ها یا سرم های دیگر باید قطع شود.

شستن دست ها قبل و بعد از استعمال واژینال دارو توصیه می شود. همچنین رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است.

در صورت بروز حساسیت یا تحریک، مصرف دارو باید قطع شود.

در صورت مصرف شکل واژینال این دارو در درمان تریکوموناز، استفاده از کاندوم به منظور پیشگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. ممکن است به طورهمزمان مردان نیز به مصرف این دارو نیاز داشته باشند.

در صورت بروز سر گیجه یا منگی با مصرف این دارو باید احتیاط نمود.

در طول مصرف شکل واژینال این دارو، به منظور پیشگیری از عفونت متقاطع، عفونت مجدد یا رقیق شدن دوز دارو، باید از مقاربت جنسی خودداری نمود.

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو

تداخل های دارویی

اثر وارفارین درصورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد. مترونیدازول متابولیسم فنی توئین را مهار می‌کنند و غلظت پلاسمایی این دارو را افزایش می‌دهند. فنوباربیتال، متابولیسم این دارو را افزایش و غلظت پلاسمایی آن را کاهش می‌دهد. مترونیدازول متابولیسم فلوئورواوراسیل را مهار می‌کند و احتمال مسمومیت با لیتیم با مصرف همزمان مترونیدازول گزارش شده است. واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و فراورده‌های حاوی الکل ممکن است بروز کند.

مکانیسم اثر

مترونیدازول پس از جذب در سلول، تحت واکنش‌های درون سلولی احیاشده و به متابولیت‌های سمی تبدیل می‌گردد. متابولیت‌های مترونیدازول سبب آسیب دی-ان-آی DNA سلولی می‌شوند. از آنجا که واکنشهای احیای مربوط به تولید این متابولیت‌ها تنها درسلولهای بی هوازی رخ می‌دهند، سلول‌های انسان و باکتری‌های هوازی تا حد زیادی از آسیب مصونند.

قبل از مصرف مترونیدازول:

درصورتیکه به مترونیدازول و یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، پزشکتان را با خبر نمایید.

پزشک خود را از داروهای دیگری که برای شما تجویز شده بخصوص داروهای رقیق کننده خون همچون وارفارین، آستمیزول، لیتیوم، … و همچنین ویتامین ها باخبر نمایید.

در صورتیکه مبتلا به مشکلات و بیماری هایی همچون بیماری های خونی، کلیه، کبد و یا بیماری کرون هستید(یا بودید) پزشکتان را باخبر نمایید.

اگر باردار هستید، قصد بارداری دارید و یا شیرده هستید، پزشکتان را باخبر نمایید. همچنین اگر هنگام مصرف دار باردار شدید، با پزشکتان مشورت نمایید.

مترونیدازول می تواند باعث حساس شدن پوست شما شود، پس از ضدآفتاب، عینک آفتابی و لباس مناسب در صورت حساسیت به دارو استفاده نمایید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنیم؟

اگر یکی از نوبت های مصرفی داروی خود را از دست داده و یا فراموش کردید، به محض یادآوری مصرف نمایید. بااینحال، اگر زمان مصرف نوبت بعد بود، این نوبت را رد کرده و همزمان دو قرص مصرف ننمایید. این دارو را دور از دسترس کودکان خود و در بسته بندی آن نگه داری نمایید. دمای اتاق برای این دارو مناسب بوده و از را از رطوبت و گرمای زیاد به دور نگه دارید.

مقدار مصرف

بزرگسالان: به عنوان ضدباکتری سیستمیک در عفونتهای بیهوازی مقدار mg/kg 5/7 حداکثر تا یک گرم هر ۶ ساعت به مدت ۷ روز یا بیشتر مصرف می‌شود. در التهاب روده، ۵۰۰ میلیگرم چهاربار در روز، در کولیت ناشی از آنتی بیوتیک ۵۰۰ میلیگرم ۴-۳ بار در روز، در گاستریت وزخم دوازدهه ناشی هلیکوباکتر پیلوری به عنوان درمان کمکی ۵۰۰ میلیگرم ۳ بار در روز به همراه سایر آنتی بیوتیکهای خوراکی و درمان واژینوز باکتریایی، ۵۰۰ میلیگرم ۲ بار در روز برای ۷ روز مصرف می‌شود.

به عنوان ضدتک یاخته در آمیبیازیس ۷۵۰-۵۰۰ میلیگرم ۳ بار در روز برای ۱۰-۷ روز، در بالانتیدیازیس ۷۵۰ میلیگرم ۳ باردر روز برای ۵ یا ۶ روز، در ژیاردیازیس ۲ گرم یکبار در روز برای ۳ روز یا ۲۵۰ میلیگرم ۳ بار در روز به مدت ۷-۵ و در درمان تریکومونازیس ۲ گرم به صورت مقدار واحد، یک گرم ۲ بار در روز به مدت یک روز یا ۲۵۰ میلیگرم ۳ بار د روز به مدت ۷ روز مصرف می‌شود.

کودکان:

به عنوان ضدباکتری در عفونتهای بیهوازی mg/kg 5/7 هر ۶ ساعت یا mg/kg 10 هر ۸ ساعت مصرف می‌شود. به عنوان ضدتک یاخته در درمان آمیبیازیس mg/kg 7/16-6/11، سه بار در روز به مدت ۱۰ روز، در بالانتیدیازیس mg/kg 7/16-6/11 سه بار در روز به مدت ۵ روز، در ژیاردیازیس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷-۵ روز و در درمان تریکومونازیس mg/kg 5 سه بار در روز به مدت ۷ روز مصرف می‌شود.

مترونیدازول عوارض و فواید مصرف این دارو

تزریقی

بزرگسالان: به عنوان ضدباکتری سیستمیک در عفونتهای بیهوازی ابتدا mg/kg 15 و سپس mg/kg 5/7 تاحداکثر یک گرم، هر ۶ ساعت به مدت ۷ روز یا بیشتر انفوزیون وریدی می‌شود. برای پیشگیری از عفونت در اعمال جراحی، mg/kg 15 یک ساعت قبل از شروع جراحی و mg/kg 5/76 و ۱۲ ساعت پس از مقدار اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. به عنوان ضدتک یاخته در درمان آمیبیازیس ۷۵۰-۵۰۰ میلیگرم هر ۸ ساعت به مدت ۱۰-۵ روز انفوزیون وریدی می‌شود.

کودکان: به عنوان ضدباکتری سیستمیک در عفونتهای بیهوازی، در نوزادان نورس، mg/kg 15 بعنوان مقدار اولیه و سپس mg/kg 7-5 و ۱۲ ساعت، تا ۴۸ ساعت پس از مقدار اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. در نوزادان کامل، mg/kg 15 بعنوان مقدار شروع و سپس mg/kg 5/7 هر ۱۲ ساعت، تا ۲۴ ساعت پس از آن مقدار مصرف اولیه، انفوزیون وریدی می‌شود. در نوزادان با سن ۷ روز و بزرگتر، مقدار mg/kg 15 بعنوان مقدار شروع و سپس mg/kg 5/7 هر ۶ ساعت از راه انفوزیون وریدی مصرف می‌شود.

واژینال: در واژینوز باکتریایی یا تریکومونازیس، mg 500 هر شب به مدت ۱۰ یا ۱۲ روز متوالی از راه واژینال مصرف می‌شود.

هنگام مصرف مترونیدازول نباید

به هیچ وجه نوشابه های الکلی بنوشید یا داروهای حاوی الکل مصرف کنید. و این نکته را باید حداقل تا یک روز پس از اتمام درمان با مترونیدازول رعایت کنید. در غیراینصورت ممکن است دچار یک واکنش بسیار ناخوشایند شوید که علایمش عبارتند از، تهوع، استفراغ، دل پیچه، سردرد، تپش قلب، و برافروختگی و گُرگرفتگی. دارو را پس از تاریخ مصرفش استفاده کنید. پیش از اتمام دارو، مصرفش را قطع کنید؛ مگر به دستور پزشکتان.

نکته: این مطلب فقط برای اطلاع عمومی بوده و استفاده از آن برای خوددرمانی و یا قطع مصرف دارو مجاز نیست و مصرف و یا قطع مصرف دارو فقط با تصمیم پزشک ممکن می باشد. استفاده خودسرانه هرنوع دارو از جمله داروهای ذکر شده می تواند خطرات جبران ناپذیری به همراه داشته و باعث وخامت بیماری شود. همچنین اطلاعات ذکر شده همه اطلاعات مربوط به دارو نمی باشد و ممکن است عوارض، احتیاط، تداخل و یا مورد ذکر نشده ای باقی مانده باشد.

1/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 3,509 بار
برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php