کد خبر : 81477 تاریخ انتشار : جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷

لاک زدن انگشتان پا و صحت وضو از نظر شرعی

سوال: محدودیت ما در مصرف آب برای وضو و غسل چگونه است؟ محدودیت واجبی ذکر نشده است لیکن مستحب است مقدار مصرف آب برای وضو یک مد (تقریباً 750 گرم) و برای غسل یک صاع (3 کیلو) باشد. البته باید از اسراف در مصرف آب خودداری نمود. (ر.ک عروه الوثقی, …

لاک زدن انگشتان پا و صحت وضو از نظر شرعی
سوال: محدودیت ما در مصرف آب برای وضو و غسل چگونه است؟

محدودیت واجبی ذکر نشده است لیکن مستحب است مقدار مصرف آب برای وضو یک مد (تقریباً 750 گرم) و برای غسل یک صاع (3 کیلو) باشد. البته باید از اسراف در مصرف آب خودداری نمود. (ر.ک عروه الوثقی, ج1)

سوال: آیا در مسح کشیدن سر هنگام وضو برای خانم‌ها حتماً باید فرق سر قسمت روی بینی باز شود؟

در قسمت جلو سر (فرق باز شود) مسح باید انجام شود و لازم نیست حتماً مقابل بینی باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م251)

سوال: در هنگام وضو گرفتن اگر خود فرد در کمال سلامت باشد ولی آب را کسی دیگر بریزد و وی وضو بگیرد، آیا وضوی وی باطل است؟

اگر دیگری دست و صورت او را شتسشو دهد وضو باطل است. اما اگر دیگری آب می‌ریزد و خود شخص شستشو می‌دهد اشکال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص185, شرط یازدهم)

سوال: آیا خشک بودن صورت و دست‌ها قبل از وضو لازم است؟

خشک کردن دست‌ها و صورت لازم نیست و چنانچه آب وضو بر رطوبت صورت و دست غلبه کند کفایت می‌کند. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س37 و38)

سوال: کسی که دست چپ را برای وضو می‌شوید و بعد یک مشت آب بر روی انگشتان می‌ریزد و دست می‌کشد و آن را از بالای آرنج نمی‌ریزد آیا باعث بطلان وضو می‌شود؟ در صورت و دست راست چگونه است؟

اگر یک مشت آب را هم به قصد وضو و برای شستن بریزد اشکالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س34, س33)

سوال: بنده دست چپم را از ناحیه‌ی میانی بازو از دست داده ام. لطفاً نحوه‌ی وضو گرفتن و نماز خواندن را برای این جانب بیان فرمائید؟

برای وضو ساختن با دست راست صورت را بشوئید و دست راست خود را از آرنج، تا نوک انگشتان به قصد وضو زیر شیر بگیرید تا آب به همه‌ی جای آن برسد و سپس با همین دست مسح سر و هر دو پا را بکشید و شستن دست چپ لازم نیست. در سجده نیز کف دست راست روی زمین باشد کافی است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س28 و49)

سوال: آیا در سجده فقط باید نوک انگشت شصت به زمین برسد و بقیه نرسد و آیا در مسح پا اگر انگشتان پا به غیر از انگشت کوچک را لاک بزنیم مسح قبول است؟ و آیا سرمه چشم را برای وضو باید کاملاً پاک کرد؟

1- نوک شصت پا باید به زمین گذاشته شود و اما رسیدن نوک سایر انگشتان به زمین مانعی ندارد اگرچه واجب نیست.

2- بلی از سر هر یک از انگشتان که مانع نداشته باشد می‌توان تا مفصل پا مسح نمود.

3- بلی آنچه از سرمه که در قسمت خارجی چشم قرار گرفته و مانع رسیدن آب به پوست می‌شود باید برطرف گردد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره) م 1062 و252 و239)

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، دین و احکام بازدید 411 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php